Menü

2019.03.27.     Hozzászólás 0

Mozgásvilág RunSquad

Utcai futócipő teszt 2019

11 futócipő éles bevetésen


11 futócipő, 7 "kúl" márka és a Mozgásvilág RunSquad

Beszerveztük az idei év futócipő slágereit a Brooks, Hoka, inov-8, Kalenji, Mizuno, Salming és Saucony márkáktól és éles bevetésre küldtük a szupersztárokból álló tesztcsapatot.

 

RunSquad Forrás: Mozgásvilág.hu

 

Mozgásvilág RunSquad

A tesztcsapat

A tesztelő csapat gerince a 3x-os olimpikon, 1:10-es félmaratonfutó Kuttor Csaba alias Trikutya. 

Hosszú éves tapasztalatával gazdagítja a tesztflottát az elmúlt 4 év magyar elit női triatlonbajnoka, Bragmayer Zsanett, U23 EB ezüstérmes triatlonista, aki éppen Tokió bevételére készül.

Az Equilor Team Újbuda Elit-AG határán mozgó bárhol és bármikor bevethető versenyzője, a felszerelések megszállotja, grammok - milliméterek - kütyük királya, Wagner Tamás.

Mészáros Viktor, a Junior EK bronzérmes, az éppen az U23 válogatottságot ostromló tehetség, aki a sport mellett mindenféle tudományokban is otthonosan mozog, jelenleg BME-n pallérozza magát.

A régi motoros Fuchs Reni, aki végignyerte a korosztályos OB-kat, és Európa-kupákat. Aztán úgy gondolta, pár évre kiszáll a malomból. Jelenleg éppen félúton jár visszatérésben az elit mezőny felé.

Ruzsás Dávid. Triatlonban csak "A legenda". Válogatott versenyzőként nagy sikereket ért el, Bardolino Triathlont is nyert. Itthon sokáig az elit mezőny állandó élversenyzője. Jelenleg Edző-versenyző-vállalkozó-tesztelő-logisztikai manager ötszögben éli életét.

Valamennyien az Equilor Team Újbuda csapat tagjai.

 

RunSquad Forrás: Mozgásvilág.hu

 

Így tesztelünk mi

Leteszteltük tehát a 11 (zömmel) 2019-es utcai futócipőt (legtöbbet férfi- és női modellben is), hogy megtaláld a számodra megfelelő lábbelit. A tesztelésnél figyelembe vett szempontjaink a következők:

Súly

Maximális pontszámot versenycipő esetén 200 gramm, vagy az alatti, fél-versenycipőnél 200-240 gramm és alatti, illetve edzőcipőnél 250-270 gramm, vagy az alatti modell kaphat. Nagyjából 10-20 grammonként jár egy újabb pontlevonás, amitől esetenként szubjektív szempontok alapján eltérhetünk.

Párnázottság, kényelem

Azt vizsgáljuk, hogy mennyire komfortos a lábbeli viselése. Vannak-e zavaró varrások, érezhető ragasztások, vagy zavaró műanyag támasztások, amelyek dörzsölhetnek, kellemetlen érzést kelthetnek. Illetve itt figyeljük azt is, hogy mennyire illeszkedik jól a lábra a cipő felsőrésze, de azt is, hogy a cipőfűző kellően jól végzi-e a feladatát és fixen tart-e.

Rugalmasság, hajlékonyság

Minél rugalmasabb egy cipő, minél könnyebben összehajtható, annál könnyedebb benne a mozgás. Ugyanakkor rugalmasnak, az eredeti formáját minél gyorsabban visszanyerni képesnek is kell lennie.

Sarokmegtámasztás

Nem az a fontos, hogy minél több anyag legyen a cipő sarokrészén, hanem az, hogy egyáltalán ne engedje mozogni a sarkat és ne is törje, ne szorítsa. Figyeljük, hogy nem nyúlik-e túlságosan magasra a cipő széle, ami zavarná a bokacsontot, vagy nem túl alacsony-e, ami nem ad kellő biztonságérzetet.

 

Tesztflotta Forrás: Mozgásvilág.hu

 

Szellőzés, légáteresztés

Vizsgáljuk a cipő felsőrészének és a nyelvének az anyagát, megnézzük mennyi a szabad lélegző felület és mennyit takarnak el a ragasztások, merevítések, vagy a márkajelzés. Ennél a szempontnál egy melegebb, téli cipő háttérbe szorul, de ezt a szöveges értékelés egyértelműen jelzi. Ha a tesztelésre csak szűkös idő áll rendelkezésre és nem tudunk hosszútávú tapasztalatot szerezni, akkor az előbb felsorolt szempontok alapján vonjuk le a következtetéseket.

Boltozati alátámasztás, stabilitás

Minél jobban tehermentesíti a lábfej izmait a cipőben lévő technológiák összjátéka, annál magasabb pontszámot kap a cipő. Trükkös szempont, hiszen a megtámasztott cipők helyből előnyt élveznek a neutrális cipőkhöz képest... vagyis élveznének, ha a tesztelés közben nem vennénk ezt is figyelembe. Bár alapvetően hátrányban vannak, azért egy jól kialakított neutrális cipőnek is lehet igen jó tartása.

Ütéscsillapítás

Egyrészt vizsgáljuk, hogy mennyi a cipő dropja, vagyis a sarok- és orrmagasság közti különbség: minél nagyobb, annál inkább sarokra érkezésre tervezték, aminek feltétele, hogy kellő csillapítás legyen a talpban. Másrészt megnézzük, hogy milyen vastag a cipő középrésze és mennyire nyeli el az energiát. Minél kevésbé érződik a becsapódás ereje, annál magasabb pontszámot érdemel a cipő.

Dinamika

Egy kellően dinamikus talpú cipő nem süpped be, nem nyeli el a talajra érkezéskor keletkező energiát, hanem minél többet visszaad és segít az elrugaszkodásban és támogatja a gyors tempójú futást. A dinamikus futócipő dropja alacsony és sok esetben található valamilyen technológiai szuperség a talpában, ami segíti az energia visszanyerését.

 

 

Futócipő tesztek

  

FIGYELEM, az értékelés általánosításokat tartalmaz és mint tudjuk, a kivételek csak erősítik a szabályt.

A futócipők részletes tesztjéhez kattints a cipő képére!

  

Brooks Bedlam Brooks Ravenna 9
Brooks Bedlam
(csak férfi)
Brooks Ravenna 9
(csak női)
   
Hoka Arahi 3 inov-8 F-Lite 195
Hoka Arahi 3
(férfi és női)
inov-8 F-Lite 195
(férfi és női)
   
Kalenji Kiprun Ultralight Mizuno Wave Inspire
Kalenji Kiprun Ultralight
(csak férfi)
Mizuno Wave Inspire 15
(férfi és női)
   
Mizuno Wave Sky 2 Salming Greyhound
Mizuno Wave Sky 2
(férfi és női)
Salming Greyhound
(csak férfi)
   
Saucony Hurricane ISO 5 Saucony Kinvara 10
Saucony Hurricane ISO 5
(férfi és női)
Saucony Kinvara 10
(férfi és női)
   
Saucony Ride ISO 10  
 Saucony Ride ISO 10
(férfi és női)
 

 

Egységes értékelésünk alapján könnyen összehasonlíthatod egymással a különböző cipőket, de az átláthatóság kedvéért alkalmazunk egy két éve bevált rendszert is. Mivel a futócipők technikától és tempótól függően más-más élményt nyújtanak, ezért arra igyekeztünk megtalálni a választ, hogy az adott cipő mely tempójú futónak ajánlható leginkább.

A futócipők tempó szerinti besorolása:

8:00 - vánszorgó

7:30-7:00 - szigeti szédelgő

7:00-6:30 - kocafutó: minden utca végén sarok

6:30-6:00 - tömegfutó: nem mindig áll bele sarokkal a betonba

6:00-5:30 - középmezőny: egész aktív a mozgás, van lendülete

5:30-5:00 - menő amatőr: ha akar, akkor tud gyorsan futni

5:00-4:30 - erős amatőr: fontos szempont a dinamika és a súly

4:30-4:00 - megszállott amatőr/kivénhedt exfutók: élprofinak tekinthető

4:00-3:30 - versenyfutó: csak az érdekli, miben fut leggyorsabban

                   

8:00-7:30

7:00-6:30
6:00-5:30
5:00-4:30
4:00-3:30
Hoka Arahi 3
     
Brooks Bedlam
   
    Mizuno Wave Sky 2    
    Salming Greyhound    
    Brooks Ravenna 9  
    Saucony Hurricane ISO 5  
    Saucony Ride ISO 10  
          Mizuno Wave Inspire 15  
          inov-8 F-Lite 195
            Saucony Kinvara 10
            Kalenji Kiprun Ultralight

8:00-7:30

7:00-6:30
6:00-5:30
5:00-4:30
4:00-3:30

 

A futócipők részletes tesztjét itt is megtalálod...

  

Olvass többet a témáról: Utcai futócipők 2019

Ajánló