Országos Kéktúra 1/2 Kőszeg-Szeleste

Az Országos Kéktúra 1/2 Kőszeg-Szeleste hossza 35 Km. Az útvonal szintemelkedése 275 m, szintideje 9 Óra 30 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Kőszeg-Szeleste

útvonal: Kőszeg - Tömörd - Ablánci malom - Szeleste
táv: kb 35 km
szint: kb 275 m emelkedés és kb 380 m ereszkedés
menetidő: nagyjából nettó 9,5 óra
pecsételések száma: 3
besorolás: könnyű

Ha nem tudod, mi az a Kéktúra, vagy miként is lehet teljesíteni, először olvasd el ezt a cikkünket.

35_resize_exposure87.JPG Forrás: Strausz Tamás
Kép forrása: Strausz Tamás

A Kéktúra pecsételő füzete szerint az első szakasz Írott-kőtől Sárvárig tart, ám ezt több napra lebontva érdemes (és lehet normális esetben) teljesíteni. Mi három részre bontottuk, amiből ez volt a második.

Rögtön az elején le kell szögeznünk: ez a szakasz túlságosan hosszú és unalmas, látnivalókban valamint izgalmakban szegényes, így nagy eséllyel nem erre a részre fogsz előszeretettel visszagondolni majd. Mi ősszel jártunk ezen részen, aminek köszönhetően a Kőszeg utáni (egyébként új) rész tele volt gombával – ez volt talán a leglátványosabb a nap során.

Kora reggel indulunk útnak – bekerül a folytatást jelző dátum a füzet megfelelő helyére előtte persze. Földúton bandukolunk egy erdő szélén, mely a térképet nézve a határ vonalát követve kanyarog. Nem sokkal később egy már bezárt katonai épület mellett, majd egy útkereszteződésben álló, képes keresztnél haladunk el.

Az Ablánc-patak völgyében vált utunk ösvényre, mely elhalad Ilonavár földsánca mellett, majd ismét visszatérünk a korábbi földútra. Tömörd községre beérve a templomot kell megkeresni, mely mellett áll egy fedett pihenőhely, alatta pedig a bélyegző.

Innen a régi országúton folytatjuk az utat, az Ablánci malomcsárdáig, melynek kerítésén van a kéktúra bélyegződoboz – egy esetleges itt elfogyasztandó ebéddel ne számoljunk, mert a csárda már bezárt!.

A gyaloglást folytatva először az Acsád és Bük közötti országúton, majd földúton haladunk Szelestéig. A 35 kilométeresre sikeredett nap végén már nagyon vártuk ezt a pillanatot: a Máté vendéglő és italboltnál füzeteinkbe nyomjuk a pecsétet. Iszonyat fárasztó menetelés volt ez a nap, de még vissza kell vonatoznunk Kőszegre, mert úgy terveztük, hogy ott alszunk ma este is… ami végül majd nem még sem jött össze, mert mire összeszedtük fájó végtagjainkat Kőszeg vasútállomására beállt szerelvényen, a vonat tovább indult és fenn maradtunk. Szerencsére a következő állomáson már sikerült leszállnunk és visszajutni…

Akik esetleg minél több érdekességet, látnivalót szeretne megnézni útközben, nekik ajánlott a szelestei kastély. Építése 1855-ben kezdődött, a munkát végül gróf Festetich Andor fejezte be. Ő alakította ki a 13 hektáros arborétumot is, amelyben több mint ötszázféle növénykülönlegességet gyűjtött össze, és kialakította a kastélyt övező teraszokat – az arborétumra szánjunk 2-3 órát.