Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz Túra

A Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz Túra hossza 12.8 Km. Az útvonal szintemelkedése 331 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Miskolctapolcán remekül lehet barlang fürdőzni, wellness-ezni vagy akár csónakázni a tavon, de mindezt megtehetjük egy jó túra után is. Már csak azért is, mert van a közelben 2 hajdani földvár is, amit érdemes felkeresni, egy méltán híres és látványos pincesor, na és a kilátás sem lesz utolsó. Egy fél napos túrán egészen vállalható szintkülönbségekkel meglátogathatóak ezek a nevezetességek. Ha visszaértünk, még jobban fog esni egy jó kis fürdőzés.

Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz-1
Miskolc-Tapolca

Túra Miskolctaplocáról Leányvárhoz

A csónakázótó mellől induló sárga háromszög jelzésen el is indulhatunk, ez a jelzés visz föl a 185 méter magas várhegyre.
A bronzkori földvárból sajnos semmi nem maradt, de az itteni ásatások során római kori leleteket is találtak. Vár helyett a szép kilátás vár! A hegy északnyugati oldalán egy felhagyott kőfejtő van, ennek a tetejéről letekinthetünk az éppen alattunk lévő Avalon parkra, amely régen autós kemping volt, mára pedig egy modern szálloda rendszer.

Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz-2
Felmenet a Várhegyre
Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz-3
Kilátás a Várhegyről

Visszafelé ugyanazon az ösvényen megyünk le, amelyiken felmásztunk, majd a tónál a sárga sáv jelzésre kanyarodunk és déli irányban folytatjuk a túrát.
Kis idő után gyümölcsös ültetvények mellett haladunk el, aztán nagyon lankásan emelkedni kezdünk a Cseh-bérc felé, de nem másszuk meg, mert egy elágazásban hirtelen balra kanyarodva letérünk a sárga jelzésről és a lila Mária jelzésen felmegyünk a Leányvári-tetőre.

Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz-4
A csónakázótó

A magaslat csúcspontját elérve dél felé találjuk meg a földvár maradványait, amely főleg a méretes és még jól látható várárkokból felfedezhető. Régészeti feltárások itt nem történtek, így bizonytalan forrásokból a 13. századra teszik a keletkezését. Ugyanakkor kultikus helynek vélik, mert a környékén számos vaskori temetkezési helyet is fel lehet fedezni. Minden esetre egy nagyon nyugodt hely, érdemes egy kis pihenőre több időt szánni.

Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz-6
A várárok

A várhegyről lefelé továbbra is a Mária utat követjük, ezen sétálunk a Görömböly-patak völgybébe, ahol egy lovaspálya is található a patak mentén. Ezen egyszer át is kell kelnünk, ahol a völgy enyhén jobbra fordul. Nem messze bal kéz felé található itt egy mocsaras rész, a térképek szerint ez a Jézus-mocsár. Semmilyen forrást nem találtam arról, hogy miért hívják így.

Kiérve a völgyből az aszfaltos úton jobb kéz felé 100 méterre található a Görömböly pincesor, amelyet mindenképpen érdemes megnézni. Található itt egy pincekápolna is. A teraszosan egymás mellé épített pincék sora igazi kuriózum látványosság.
A Görömbölyi autóbusz forduló mellett induló lépcsőn, majd járdázott ösvényen, a lovaspályát megkerülve juthatunk a pincékhez. Ha már erre járunk akkor egy borkóstolót is be lehet iktatni. Érdemes előre érdeklődni, nincs-e valamilyen rendezvény, vagy kóstolási lehetőség.

Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz-8
A pincesor üdvözlő táblája

Visszatérve az útra, amiről lekanyarodtunk folytatjuk a sétát, egy földes és hepehupás szekérúton sétálunk, mely bicikli útnak van nyilvánítva és nem sokára visszaérkezünk Miskolc-Tapolcára.

Túra Miskolc-Tapolcáról a Leányvárhoz-10
Ez a kerékpárút

Az erdőből kiérve a régi csillesor pályája alatt elkanyarodva tovább a bicikli utat követve, néhány száz méter után már feltűnik a csónakázótó. A jól megérdemelt pihenésre számos vendéglátóhely kínál lehetőséget, akad itt kalandpark, és bobpálya, de ha van idő rá, mindenképpen érdemes kipróbálni a barlangfürdőt is.