Bükkzsérc-Odorvár-Hór-völgy túra Túra

A Bükkzsérc-Odorvár-Hór-völgy túra Túra hossza 14.8 Km. Az útvonal szintemelkedése 483 m, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Túra Bükkzsércről az Odorvárba, és még azon is túl

A túrán felkeressük a Hór-völgy egyik igen érdekes vár maradványát, amely végnapjaiban nem volt makulátlan hírű, hiszen ez bizony egy rabló vár volt. Olyan helyen áll a Hór völgye fölött, ahonnan könnyen lehetett felügyelni a mozgást, ugyanakkor szinte elérhetetlen volt a hegyoldal meredeksége miatt. Azért nem kell megijedni, az útvonal nem toronyirányt halad felfelé.

Bükkzsérc egy kellemes hangulatú település a Bükk déli lábánál. Busszal megközelíthető Eger vagy Mezőkövesd felől. Kocsival a falu központjában több helyen is parkolhatunk. Alternatív lehetőségként indulási pontnak választhatjuk a Cserépfalui Hór-völgyi látogatóközpontot is, ez esetben a túra első szakaszán fogjuk végigjárni azt az aszfaltos szakaszt, amely a túra végén vár ránk, ha Bükkzsércről indulunk.

Bükkzsérc-Odorvár túra-1
A bükkzsérci Hét Vezér szoboir

A túra első szakasza erdészeti úton halad a településről észak felé. Ez az út megy Felsőtárkányba, de nincs megnyitva a nyilvános forgalomnak. Ennek ellenére láttam néhány erre haladó autót, amely nagy eséllyel nem rendelkezett behajtási engedéllyel.

A falu táblát elhagyva az út bal oldalán egy elkerített részen számos szarvas igyekezett a lejtőn felfelé, kis szerencsével fel lehet őket fedezni. Az úton egészen a Völgyfőház alatti kanyarig megyünk. Ha kíváncsiak vagyunk a Völgyfőházra, amely egy erdészház a nyeregben, 100 méter kitérővel megnézhetjük, aztán térjünk vissza a kanyarba, ahol rátérünk a piros rom turistajelzésre.

Innen elkezd erősebben emelkedni az ösvény, ahogy kapaszkodunk a Tábor-hegy oldalában. Ez a szakasz nem hosszú, rövidesen elér egy nyílt mezőt, ahol az út vízszintesen halad tovább, viszont a növekvő cserjék egyre magasabban és sűrűbben nyúlnak ki az ösvényre. Nagyjából 200-300 méter hosszan nehézkes az előre jutás, és figyelni kell a tüskés szederindákra is.

Bükkzsérc-Odorvár túra-2
Kilátás a Cserjés-tisztásról

Utána viszont már kényelmesen lehet haladni, amikor megint elérjük az erdőt. Egy darabon még lefelé is megyünk addig a nyeregig, ahol a vár melletti turista pihenőt és bivak szállást találjuk. A vár alatt van egy cseppkőbarlang, amelyet rendszeresen kutatnak a barlangászok, az esővédő ház is úgy van kialakítva, hogy akár aludni is lehessen benne, ha több napos kutatásokat végeznek. Az „Odor” szó is innen ered, odorjas, vagyis barlangos, a környéken több barlang is fellelhető.

A Hór-völgy felett

Kezdhetünk egy pihenővel is a padokon, amikor ideértünk, de ha már tűkön ülnénk a kíváncsiságtól, hogy milyen kilátás nyílik a vár ormáról, akkor haladéktalanul másszunk fel a sziklára, ahol a vár egykoron állt, és szédüljünk bele a látványba, ahogy a Hór-völgy messze alattunk kanyarog a mélyben! A vár falai már nem állnak. A vaskorban épült és az 1400-as években még erődként szolgált, átvéve a közeli Cserépvár funkcióját, később huszita rablók vették birtokukba és innen fosztogatták a környék településeit egészen addig, míg Mátyás király le nem számolt velük, és le is romboltatta a várat.

Bükkzsérc-Odorvár túra-3
Kilátás a Hór-völgyre

Kellemes pihenőnk és bámészkodásunk után lefelé vesszük az irányt és a kék rom jelzésen lesétálunk a Zsilibes-forráshoz, ahol bőséges és tiszta vízből frissíthetjük vízkészleteinket.

Aztán pedig tovább ereszkedünk és megtapasztaljuk a hegy meredekségét a völgybe ereszkedve.

A Hór-völgyében, amely az ország leghosszabb völgye, Cserépfalu felé vesszük az irányt és kényelmes erdei úton sétálunk a Subalyuk-barlanghoz, amely arról híres, hogy egy ősember család, vagyis egy anya és gyermekének maradványait fedezték fel. A barlang be- és átjárható, egy meredek sziklás lépcsőn lehet felmászni a bejáratához.

Bükkzsérc-Odorvár túra-4
A Subalyuk

A barlang meglátogatása után kiérkezünk a Cserépfalu határában található látogatóközponthoz, ahol a bemutató megtekintése mellett az étteremben fel is frissülhetünk, mielőtt a leírás elején emlegetett aszfaltos szakaszon befejeznénk a túrát.