Mályinkáról Bükkszentlélekre Túra

A Mályinkáról Bükkszentlélekre Túra hossza 17 Km. Az útvonal szintemelkedése 808 m, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Ez az útvonal eléggé embert próbáló túra. Nem csak azért, mert komoly szintemelkedést kell ledolgozni viszonylag rövid távon, hanem azért is, mert a Csondró-völgyben, amiben megmásszuk a Bükk-fennsíkot, rengeteg az úton a keresztbe dőlt fa, és ezeken át kell mászni valahogy. Nekem mégis nagy kedvencem, a maga vadon hangulatával, így jó szívvel ajánlom azoknak, akik nem riadnak vissza egy kis erdei dzsungelezéstől. Odafent a csúcson pedig minden emlék megszépül és az adrenalin azt mondatja velünk: Na ez is megvolt, megcsináltam!

Túra Mályinkáról Szentlélekre

A kiindulópont Mályinka, ahová kocsival vagy busszal is érkezhetünk Ózdról vagy Kazincbarcikáról.

A falu hegy felőli oldalán a Bíró Udvar vendégház mellett induló kék kereszt jelzésen indulunk felfelé. Ez a kohászok útja, amely végigvezet minket a vadregényes Csondró-völgyön. A kohászok útja egy, a BAZ Megyei Természetjáró Szövetség által életre keltett túramozgalom, amelyen megismerhetjük a 3 kohász város, Ózd, Salgótarján és Diósgyőr kulturális értékeit. A völgy bejáratát egy széles erdészeti úton közelítjük meg.

Egy idő után összetalálkozunk a másik idevezető ösvénnyel, amely a temető felől érkezik, és itt kezd szűkülni a völgy. Ezt a területet évekkel ezelőtt rengeteg jégkár érte, és emiatt tömegével dőltek ki a fák, ezekből számos került keresztben az ösvényre. Valamennyire tisztult az ösvény, ahogy használják az emberek, de az erdészet nem vágta újra a turistajelzést. Maguk a jelzések viszont újra vannak festve, így könnyen megtalálhatjuk a fatörzsek között kanyargó ösvényt.

Mályinkáról Bükkszentlélekre-3
A Csondró-völgy

A völgy közepe táján elérkezünk egy helyre, ahol egy sziklaszorosban találjuk magunkat, a falak teljesen összeszűkülnek, és a patakban lévő köveken kell tovább haladnunk. Itt egy rövid meredek kitérővel meg lehet nézni az Odvas-kői barlangszállást, amely egyike a három bükki ingyenesen használható barlangszállásnak. A szorosból kiérve egy forrást is találunk.

Mária-forrás

A következő szakaszon meredekebbé válik az út és ugyan a fák még mindig természetes akadályt képeznek, de egyre tisztább az ösvény, és ahogy kifelé megyünk a völgyből, a meredekség ellenére egyre jobban járható is. Egy vízesés mellett találkozunk a kék háromszög jelzéssel, amely a völgy peremén lévő Odvas-kő szirtre megy ki. Ez a hely bélyegzőpontja a Bükk szirtjei túramozgalomnak. Ha van időnk, érdemes ide is kigyalogolni és megnézni a kilátást. Visszatérve a vízeséshez, tovább folytatjuk a mászást, egy kopárabb erdőirtás mellett elhaladva megérkezünk a Mária-forráshoz, amely mellett pihenő padokat és egy kulcsosházat is találunk. Tiszta bővizű forrás, töltsük meg a kulacsokat. Három forrás található a környéken, ezek egy erdész lányairól lettek elnevezve Szilvia, Ágnes és Mária forrásnak.

Mályinkáról Bükkszentlélekre-4
A Mária-forrás

Rövid pihenő után folytatjuk az utat felfelé, már nem túl meredeken, egy nagy kanyart leírva érkezünk meg a Látó-kőhöz, aminek a tetejére felmászva nem csak az ide vezető völgyet láthatjuk, hanem a távolban megcsillan a Lázbérci-víztárózó is, valamint az Upponyi-hegység vonulatai.

Mályinkáról Bükkszentlélekre-8
Kilátás a Látó-kőről

Bükkszentlélek, Pálos-kolostor

A kilátás megnézése után már pár perc múlva a szerelmesek fája mellett elhaladva meg is érkezünk Szentlélekre, amely egy turistaparkból, egy szállóból és a névadó kolostor romjaiból áll. A kolostor körbejárása mellett akár ebédelhetünk is az étteremben.

Mályinkáról Bükkszentlélekre-6
A szerelmesek fája
Mályinkáról Bükkszentlélekre-7
A Pálos-kolostor romjai

Egy jó ebéd elköltése után az Alsó-Nyárjú-hegy nyergébe megyünk a piros jelzésen.

Itt fáradtságunktól függően tehetünk egy néhány száz méteres kitérőt a Kapu-bércre, ahonnan ismét csodálatos kilátás tárul elénk a Dédesek irányába és a Baróc-patak völgyére, valamint a Vár-völgyre, amelyen a túrát be fogjuk fejezni.

Térjünk vissza a nyeregbe, és váltsunk a kék rom jelzésre. Ez vezet a Verebec-nyeregbe, majd a Torma-völgyön keresztül lejutunk a Vár-völgybe, amely a Dédesek lábánál halad. Itt már a kék jelzést követjük. Keressük meg a vár-forrást, ez is jó vízvételi lehetőség.

Mályinkáról Bükkszentlélekre-1
Mályinka-kilátó

Még egy rövid pihenő, majd a Szóló-kő nyergébe kisétálva a Mályinka – Szentléleki úttal párhuzamosan visszaérkezünk a falu határába. Itt meg lehet még nézni a Begyeleg-kilátót, bár amikor ott voltam, le volt zárva.