Bükki leg-ek nyomában a fennsík délnyugati peremén

A Bükki leg-ek nyomában a fennsík délnyugati peremén hossza 17.9 Km. Az útvonal szintemelkedése 610 m, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Ki ne szeretné a „leg”-eket, különösen a természetben. A legmagasabb csúcsok, a legszebb tájak, és kilátások, és egy csomó más helyszín, ami a legérdekesebb. Az ember felfedező hajlamát ezek a mozgatórugók működtették mindig is. Ha elindulsz ezen a túrán, nem egy ilyen hely akad majd az utadba. Hogy mik ezek? Olvass tovább…

A lakóhelyünktől távol eső túrahelyszínre ezúttal a hybrid Suzuki Vitara segítségével jutottunk el, amit ezúton is köszönünk szépen!

Nézd meg a Bükk túraútvonalainak bejárását!

Túra a Tar-kőre

1. Kiindulópontunk a Bánkúti nagy parkoló, amit bizony csak autóval közelíthetsz meg. Ha tömegközlekedéssel érkezel, Ómassáig juthatsz el Miskolc-Felsőmajláthról, onnan pedig gyalog 5 km az erdőn át. Gyertek többen együtt telekocsi rendszerben.

Bükki leg-ek nyomában a fennsík délnyugati peremén-1
A Csurgói kulcsosház a nagy mezőn

2. A túrát a sárga jelzésen kezdjük, és egy tágas réten át eljutunk a Csurgó erdészházakhoz. Az épületek mellett elhaladva egy szekérútra csatlakozunk és a Hármas-kúti üdülőháznál áttérünk a kék kereszt jelzésre. A nyeregben komoly felfordulás van, a kiírások szerint a veszélyes kiszáradt fákat vágják, de sajnos sok lehetett belőle, mert az egész hegyoldalon tarvágás csúfítja a tájat.

3. Nem sokára keresztúthoz érkezünk. Pár lépés jobbra és megnézhetjük az Olasz-kapu nevű sziklaszorost, amely arról nevezetes, hogy az első világháborúban Thurzó Gáspár olasz hadifoglyok segítségével törte át a sziklát az épülő kisvasútnak utat nyitva.

Bükki leg-ek nyomában a fennsík délnyugati peremén-3
Olasz-kapu

4. Térjünk vissza az eredeti ösvényünkre, és az elágazásban egyenesen tovább indulva keressük meg az átlós kék sáv jelzést, amely egyfajta tanösvény jelzés és a Fekete-sár erdészház mellett felkalauzol az erdőben megbújó Körös-lyukhoz. A 43 méter hosszú barlang Magyarország legmagasabb tengerszint feletti magasságán található barlangja, mégpedig 940 méteren. A járat elég széles, be is lehet sétálni a belső teremig, amely beszakadt, fent jókora ablak nyílik. Múlt századi ásatások folyamán barlangi medve és barlangi oroszlán maradványokat, illetve cserépdarabokat is találtak. Inaktív forrásbarlang, szigorúan védett.

Bükki leg-ek nyomában a fennsík délnyugati peremén-4
A Körös-lyuk

5. Újfent visszatérünk a kitérőből, az ösvényt követve először egy erdészeti úton, majd azzal párhuzamosan a réteken megyünk tovább. Itt nagyon is érdemes a réteken menni, ugyanis megszámlálhatatlan kis töbör követi egymást. Kis csapatunk egy mottót is kitalált ennek a szakasznak: Töbörből gödörbe! Persze élveztük. Van némi csalános szakasz is benne, aki rövid nadrágban érkezett, az kimehet az erdészeti útra.

Bükki leg-ek nyomában a fennsík délnyugati peremén-6
Van barlang is, a Káposztás-kerti beszakadás

A Káposztáskert-völgy útkereszteződésében balra kell fordulnunk. Viszont ha már „leg”-ekről volt szó, akkor innen ismét lehet egy kitérőt tenni a közeli Szilvási-kőre, amely 2018 óta a Bükk legmagasabb pontja. Nagyjából fél óra kitérő.

Bükki leg-ek nyomában a fennsík délnyugati peremén-7
A Szilvási-kő csúcspontja

6. A folytatásban a zöld jelzésen indulunk lefelé és megkerüljük a Bükki őserdőt. Ez a terület a 19. század eleje óta teljesen érintetlen, területén semmilyen erdőgazdálkodási folyamat nem zajlik. Körbe is van kerítve, belépni csak engedéllyel, nemzeti parkos vezetéssel szabad. A kerítésen lévő kapu sajnos le van szaggatva, ennek ellenére nem lépünk be, a mi túrajelzésünk a kerítésen kívül halad a terület déli oldalán.

7. Elhagyva az őserdőt felkapaszkodunk a fennsík peremére, és letekintünk a csodálatos kilátásra a Tar-kő fehér mészkőszikláiról. Voltam már egy néhány sziklás kilátóponton a Bükkben, de szerintem ez a hely a legszebb mind közül. Hihetetlen távlatok nyílnak! Belátható innen nemcsak Répáshuta és a Fekete-len környéke, hanem ellátunk egészen a déli lejtőkig, Felsőtárkány és Eger felé is.

Bükki leg-ek nyomában a fennsík délnyugati peremén-9
Ilyen a kilátás

Erről a kilátásról még nem kell lemondanunk, ha tovább megyünk, a következő szakasz a peremen halad végig, és kikanyarodunk a Három-kőre is, amelyről egy kicsit keletibb távlatok nyílnak, de ugyanolyan az élmény mint a Tar-kőről.

Innen pedig már csak vissza kell jutnunk Bánkútra, még egy 5 km-es szakasz van előttünk, amelyet a kéken és a kék kereszt jelzéseken teszünk meg.