A Gerenna-vár meghódítása Túra

Az A Gerenna-vár meghódítása Túra hossza 11.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 557 m, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Gerenna-vár ugyan távolabb esik a nagyszámú turista által látogatott helyektől, de azért Szilvásvárad közelsége miatt itt is jócskán előfordulhatnak emberek, különösen egy szép napos hétvégén. Sőt, maga a vár teljesen megközelíthető autóval is, amennyiben megvásároljuk a Szilvásváradi parkolójegyet, amelyben benne van az erdészeti utak használatának engedélye. Mégis  azt mondom sokkal egészségesebb gyalogosan megmászni a várhegyet, közben pedig sportolunk is egy kicsit. Ennek okán javaslom, hogy tömegközlekedéssel gyere Szilvásváradra csökkentve ezzel a környezeti terhelést, és még a borsos parkoló jegy árát is megspórolod.

Túra a Gerenna-várhoz

A lóverseny pályával átlósan szemben található Panoptikum múzeum mellett indulunk a Millennium tanösvény útvonalát követve. Pár méter után a családi sípálya szélén találjuk magunkat, ahol egy fából készült síház büfé is található. Fölöttünk a hegytetőn feltűnik a Millenniumi kilátó tornya.

A sípálya mellett haladunk

Innen nézve meglehetősen magasnak tűnik a hegy, de aggodalomra semmi ok, nem egyenesen a meredeken fogunk felmászni. Az ösvény lankásan kanyarogva kapaszkodik fel a kilátóig. A rét peremén sétálva kiállított sziklatömböket találunk, amelyek különböző kőzetmintákat képviselnek, egyfajta geológiai bemutatóként. Nem sokára az erdőbe érünk és a tanösvény táblákat sorra véve egy erdővágásban kanyargunk felfelé, ahol rövid időn belül elég szép kilátás alakul ki az alattunk lévő településre.

A Milleneumi kilátó

Nagyjából 20 perc séta után érkezünk meg a Millenniumi kilátóhoz, amely a 615 m magas Kalapat hegy csúcsán található. Sajnos az egész kilátó körbe van kerítve és csak belépőjegy vásárlásával juthatunk be. Ha be akarunk jutni, előzetesen kerüljünk képbe a nyitvatartási idővel kapcsolatban, mert előfordulhat, hogy bezárják az orrunk előtt, mint ahogy esetemben is tették. Már csak a zárt kapu mögött acsarkodó két őrkutyát tudtam megnézni. Azonban nem kell csüggedni, ha így járunk, mert a Gerenna-vár ormáról még pazarabb a kilátás és az teljesen szabadon látogatható.

A Gerenna-vár meghódítása-4
A bezárt Milleneumi kilátór

A kilátó bekötő útja mellett tovább folytatódó erdészeti úton folytatjuk a sétát. Egyébként ez jelzett bicikli út is egyben. Ezen a szakaszon az út menti erdők szépségét érdemes felfedezni, csodás ligetes tölgyesek uralják a vidéket.

A Gerenna-vár kúpjának közelében az északi oldalon találunk egy parkolót, ahol a szegélyező korlát egy ponton egy kijáratot rejt a hegyoldalon lefelé, itt egy kis kőlépcsőt találunk, ahol egy kilátó teraszra jutunk le. Mindenképpen érdemes lesétálni, szép tiszta időben a Magas-Tátra vonulata is szépen látszik innen.

A Gerenna-vár meghódítása-6
A háttérben a Tátra

A Gerenna-vár és a Holló-kő nyergébe érve rákanyarodunk a sárga háromszög jelzésre és megmásszuk a kúpot a várhoz.

A Gerenna-vár, ami nincs is

A vár már nem áll, itt élő szlávok építették a Honfoglalás előtt, Nagy Lajos és Mátyás király is használta vadászkastélyként. Pusztulásáról nincsenek írásos emlékek. Viszont cserébe van olyan eszement szép kilátás, hogy az ember gyökeret ver ott a peremen állva. Alattunk a Tótfalu-völgy és a mögötte lévő zöld tengerként hullámzó hegyek, sőt a Bélkő sziklás kúpja is jól látható. Azért volt eszük az építőknek, akik megtalálták ezt a helyet. A várnak emlegetik egy testvérvárát is, amely az Éles-kő nevet viseli, ez is valahol ott van a szemközti hegyek csúcsain, de innen nem lehet felfedezni. Út se megy oda, már az is teljesen az enyészeté lett.

A Gerenna-vár meghódítása-8
Kilátás a Gerenna-várhegyről

A lefelé úthoz visszatérünk a nyeregbe, és megkeressük a sárga sávot, ami a déli völgy felé indul. Az erdőben egy darabig itt is meredek lejtőkön haladunk, aztán a völgy becsatlakozik a csúcs felé haladó erdészeti útba, és azon ereszkedünk tovább. Ha itt felnézünk a hegyre, akkor szemközt a kilátó magaslik a völgy fölé, hátra nézve pedig a várhegy piramis szerű csúcsát csodálhatjuk meg.

A Gerenna-vár meghódítása-9
A Gerenn-várhegy, vár nélkül

Az út visszatér a Szalajka-völgybe a Halastó alatt. Az utolsó szakaszon a büféknél még pisztrángozhatunk is egyet, mielőtt visszatérünk Szilvásváradra.