Télen is a Magas-Tátrában Hír

2017/12/20
4 nap, 4 külön élmény, mind egyedi és fantasztikus a maga módján: a téli túrázás változatossága a Magas-Tátrában nem ismer határokat!

Sokan télen jórészt wellness élményekért keresik fel a Magas-Tátrát, amely a medencékből nézve havas hegyoldalaival remek hátteret nyújt, ám megfelelő körülmények között bizony igazán fantasztikus téli túralehetőségek is rejtőzhetnek az alacsonyabb vonulatokban. Természetesen nincs szó hegymászásról, a téli időszakban jobb elkerülni a veszélyesen kitett vagy csúszós részeket.

November végi utazásunk alkalmával kicsit kétségek között, de azért reménykedve érkeztünk Ótátrafüredre, hiszen nem lehetett tudni előre, hogy milyen lehetőségek lesznek a téli túrázásra. Időközben abban már biztosak lehettünk, hogy ideális időjárási viszonyok várnak azon a négy napon, amit a Magas-Tátrában töltünk.

Budapestről, Kassai átszállással néhány óra vonatozás után érkeztünk meg Poprádra, majd egy könnyű ebédet követően máris úton voltunk első túránk kiinduló pontja felé, a Csorba-tóhoz. A Csorba-tó és környéke sok turista kedvence, főleg festői környezete és könnyű megközelíthetősége miatt.

Aki mer az nyer!

..Ez lehetne akár a napi mottónk is. Terveink szerint a Csorba-tótól indulva a kora délutáni órákban a Szoliszkó menedékházat céloztunk meg, ami oda-vissza kb. 8 km. Helyi túravezetőnk szerint - aki eredeti foglalkozására nézve hegyi vezető és serpa - valószínűleg nem végzünk világosban, ez persze nem tántorított bennünket el attól, hogy nekivágjunk az útnak.

Úton a Szoliszkó menedékházhoz Forrás: www.mozgasvilag.hu
Úton a Szoliszkó menedékházhoz

A délután tökéletesnek ígérkezett, tiszta kék ég, enyhén derengő napsütés, teljes szélcsend: ez csak jól sülhet el! Eredeti tervünket, miszerint a Furkota-völgyben túrázunk, elvetettük, mivel ott hamar ránksötétedett volna. Ehelyett inkább az Elülső-Szoliszkóra vezető ösvényt választottuk, amely a gerincen halad végig.

Döntésünk ideálisnak bizonyult, hiszen a lemenő nap sugarai végigkísérték utunkat, amely narancsosan izzó fénybe burkolta a behavazott lejtőket és sziklás hegycsúcsokat. Néhány síelőt leszámítva magunk voltunk a hegyen, a síliftek ekkor még nem jártak, ezért hihetetlen csend honolt a környéken. Ez amolyan jókor-jó helyen érzéssel töltött el bennünket, őszintén szólva szívesen elnyújtottuk volna a perceket, hogy minél tovább élvezhessük ezt a mesés pillanatot.

Ám ahogy leszállt az est és a fények is elszürkültek jól esett belépni a menedékházba és elszürcsölni egy forró teát. Sokáig nem akartunk időzni, ezért néhány perccel később már menetkészek voltunk fejlámpánkkal felszerelkezve a lejtmenethez. Ha tudod, hogy merre menj és hozzá van egy jó hegyi vezetőd is, csupa móka a túrázás sötétben is, ezt a pillanatot nem cseréltük volna el semmiért!

Ha érdekel a naplementés túra útvonala, kattints ide!

Serpának lenni cool, bár igen embert próbáló életforma

Másnap is sok várakozással vágtunk neki a napi programnak, amely újabb érdekességekkel kecsegtetett. Vezetőnk - serpa lévén - igyekezett bevezetni minket a serpa-lét, életmód és hagyományok világába, amely elég izgalmasnak tűnt, főleg annak fényében, hogy ez a foglalkozás még a mai napig igen népszerű és élő hagyomány a tátrai fiatalok életében. Közösségük igen erős összetartó erővel bír, a rendszeres serpa versenyekről nem is beszélve. Aki egyszer kipróbálta, milyen serpaként dolgozni, élni és időről-időre próbára tennie magát, az örökre a közösség részévé válik. Fontos, hogy megértsük ennek az életformának a lényegét, hiszen ez egyrészt helyi kuriózum, másrészt az itt élők alap életmódjához szervesen kapcsolódik.

A Magistrála turistaút Forrás: www.mozgasvilag.hu
A Magistrála turistaút

A Nagy-Tarpataki-völgy Magistrála útvonala igen szemléletesen mutatja be a serpák életét, például a Rainer-kunyhóban a kiállított tárgyakon keresztül betekekintést nyerhetünk a serpák mindennapjaiba. A Magistrála túraút egyébként igen népszerű, hiszen számos látnivalóban bővelkedik: például több vízesés mellett is elhalad, illetve 3 menedékházat is érint. Az útvonal egyébként túrasível is járható a téli időszakban, így aki kihívásokat keres, nyugodtan váltson lécekre! Két útba eső menedékházban a Bilík és a Zamkovszky hegyi hüttékben meg is lehet szállni, ezek a téli hónapokban is nyitva tartanak.

Ha pedig a serpákról még többet szeretnénk megtudni, ne tartsuk szóval őket munka közben, hanem látogassunk el az ótátrafüredi mini serpa múzeumba, a Sherpa caffe-ba, ahol egy igen finom kávé mellett az életüket bemutató filmeket nézhetünk, illetve kiállított tárgyakkal, ereklyékkel ismerkedhetünk meg.

Érdekel merre járnak a serpák? Töltsd le az útvonalat!

A Lomnici-csúcs és a jégből faragott Sagrada Familia

Most már kezdtük sejteni, hogy a Magas-Tátrában minden nap valami újdonságot tartogat, ám vannak bizonyos helyszínek és pontok, amelyek nem adják könnyen magukat. Így van ez a Lomnici-csúccsal is, hiszen a megközelítéséhez nem elég egy tiszta és napsütéses idő, ha ugyanakkor fúj a szél. A csúcsra való feljutás minden alkalommal egy szűk keresztmetszet, őrült várakozás, hogy elindul e a lift vagy sem.. de nem, ezúttal sem, így ez az élmény még várat magára. Meg kellett elégednünk azzal, hogy a félállomásig feljutottunk, majd egy isteni roston sült lazacba folytottuk a bánatunkat a hüttében, aztán egy órányi kőrözés után visszatértünk a völgyállomásra.

Lomnici-csúcs Forrás: www.mozgasvilag.hu
Lomnici-csúcs

Bánatunkat tovább feledtette, hogy ezt követően Tarajkán beleshettünk a készítésének kulisszái mögé és láthattuk, hogyan készülnek a jégfaragások ezúttal a Sagrada Familia templom mintájára. A jégpalota azóta már elkészült és egész télen megtekinthető az erre a célra felállított hidegen tartó gömbben.

Végre leesett a friss hó - irány a Poprádi-tó!

Magas-Tátrai élményeink sorából már csak a frissen hullott hó hiányzott és hogy-hogy nem, az utolsó napra ez is megadatott nekünk! Reggel csendes hóesésre ébredtünk, így nem is volt kérdés, hogy a délelőttöt ismét a szabadban töltjük. Úti célként a mesés Menguszfalvi-völgyben fekvő Poprádi-tavat jelöltük ki, amely még a friss 20 cm-es hóban is megközelíthetőnek bizonyult.

A Horsky Hotel Forrás: www.mozgasvilag.hu
A Horsky Hotel

A magas fenyőfákkal szegélyezett hangulatos út sokakat vonzott ezen a napon is a természetbe, a túrázókon kívül ismét számos túrasízővel találkoztunk, akik a Poprádi-tó mögött is fáradhtatlanul taposták a behavazott ösvényeket a Menguszfalvi-völgy hátsó része felé. Mi ezúttal csak egy rövidebb szakaszon követtük a nyomukat, majd a tó körül visszafordulva fejeztük be a túrát.

Túrázz te is a behavazott Poprádi-tóhoz, íme az útvonal!

Nehéz szívvel hagytuk ott ezt a csodás hegyvidéket, amely minden nap valami mással és újjal ajándékozott meg minket, szinte kimeríthetetlen változatosságban még télen is!

Ha valaki úgy dönt, hogy a későbbiekben ide látogat, érdemes kipróbálni Ótátrafüreden a bob szimulátort és 2018. január 12-14. között a Tarajkán megtekintheti az Ice Master jégfaragó eseményt, ahol 9 ország jégszobrász küldöttei 68 tonna jeget munkálnak meg.

Az utazás lehetőségét köszönjük a Szlovák Idegenforgalmi Hivatalnak és a Magas-Tátra Régiónak, a szálláslehetőséget pedig az ótátrafüredi Grand Hotel Bellevue-nek!