Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez Túra

A Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez Túra hossza 12.8 Km. Az útvonal szintemelkedése 463 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Ha sebes akkor magasról folyik, és ehhez létrára kell mászni, vagyis inkább a Létrás-tetőre, ahonnan aztán eljutunk a Sebes-víz patakjához, amely az ország leggyorsabb folyású patakja. Persze, azért van ennél rövidebb út is a Garadna-völgyből, de ha kirándulnál egy hosszabbat, akkor ezen az útvonalon számos más csoda is vár rád. Például a Létrási vizes barlang, amely a Bükk negyedik leghosszabb barlangja. Készülhetsz egész napos programra, lesz mit felfedezni.

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez

1. A túrát eredetileg a Szinva völgyéből terveztem, de sajnos az innen induló sárga jelzés tömeges fakidőlés miatt szinte egyáltalán nem járható, így másik alternatívát kerestem és jól is jártam, a Hámori-tó nyugati végéből induló piros jelzésen érdemes felmászni a Létrás-tetőre. Gyönyörű erdei környezet. Az ösvény néha keresztezi a Jávorkútra vezető erdészeti utat.

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez-1

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez-2

2. A gerincet elérve egy útelágazásban bal kéz felé keressük meg a barlang jelzést és látogassuk meg a Létrás-tetői-zsomboly bejáratát. A barlang le van zárva, de a környező rétek meseszépek.

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez-3

3. Ezután vissza kell jönni az elágazásig, és a Disznós-patak völgyében a Tuskós-, a Nagy-Mogyorós- és a Picoluka víznyelő barlangok mellett haladunk el.

A sárga az erdészeti úttal együtt jobbra kanyarodik, mi pedig a piroson balra és rövidesen elérjük a Róka-kút forrást, ahol vízvételi lehetőség is van, majd a Létrás-tetői barlangkutató házat.

A Létrás-tetői vizes barlang egy közel 4 km hosszú víznyelő barlang, szigorúan védett cseppkőbarlang. Látogatása a nemzeti park engedélyével és vezetésével lehetséges 3 különböző hosszúságú barlangtúra keretében, ezekről előzetesben érdeklődni kell a nemzeti parknál.

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez-4

4. A kutatóház mellett turista pihenőt is találunk, ha nem teszünk barlangtúrát, akkor is érdemes itt egy hosszabb pihenőt tartani. Az elemózsia elfogyasztása után a piros jelzést tovább követve 60 méter szintet lankásan kimászva jutunk fel a következő nyeregbe a Felső-bérc alá, a környék csodálatosan szép és zavartalan csendes.

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez-6

5. Némi ereszkedéssel a piros jelzésről a piros négyzet jelzésre váltunk és kikötünk a Sebesvíz-panziónál egy idilli szépségű duzzasztott tó partján. Mesés erdei környezet, sétányok a tóparton, játszótér, focipálya. Akár szálláslehetőségként is szóba jöhet.

A Sebesvíz viszont ezután következik, folytassuk a sétát a piros négyzeten lefelé, és hamarosan bejutunk a patakvölgybe, ahol rögtön kiderül, mitől a leggyorsabb patak.

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez-8

6. A makadám útról letérve egyre meredekebben haladunk lefelé, majd felfedezzük a patak forrásbarlangját, Két egymás mellett található üregből tör itt a felszínre a víz. Az ösvény jó meredek, köves, gyökerekkel teli útszakasz. Nem sokkal lejjebb egy fahídhoz érünk ahonnan pár lépésre megtaláljuk a mésztufa vízesést, ez két irányból is megközelíthető az ösvényen. A felszínre törő karsztvízből kiváló és lerakódó szikla padokon lefolyó víz igen látványos és hosszan csodálható.

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez-9

7. Innen a zöld jelzésen is leereszkedhetünk, de ha átmegyünk a kis fahídon, és a szintben oldalazva haladó zöld karikával jelzett erdei úton indulunk el, akkor megspórolhatunk egy jó adag aszfalton gyaloglást. Ez az ösvény levezet a Garadna-völgyi pisztráng keltetőhöz, ahol az étteremben fenséges pisztráng ételeket fogyaszthatunk.

Túra a Létrástetőről a Sebesvízhez-10

Egy jó ebéd után lesétálunk az Ómassai őskohóhoz, amelyet nem csak kívülről érdemes megnézni, hanem a kohászati kiállítást is. Itt található a kisvasút állomása is, így gyalogolhatunk Lillafüredig a Hámori-tó partján, vagy befejezhetjük a túrát egy kis vonatozással is.