Solymos-völgy  túra (Sokolia dolina) Túra

A Solymos-völgy  túra (Sokolia dolina) Túra hossza 20.4 Km. Az útvonal szintemelkedése 860 m, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

A Solymos-völgyi szurdok a „leg-leg” szurdok a Szlovák Paradicsomban. 2,5 kilométerem 430 méteres szintkülönbséget kell leküzdeni, viszont gyönyörű, felejthetetlen élményt nyújt a meredek sziklafalakkal határolt szűk patakvölgy és a hatalmas vízesés látványa. Itt található a legnagyobb vízesés a Fátyol-vízesés, amely 73 méter magas, és itt vannak a legmeredekebb létrák is, melyek mentén nincs korlát vagy egyéb segédeszköz. Nehézségi foka összemérhető a kezdő via ferrata útvonallal. Ugyan más jellegű, de nem kevésbé szép az odavezető út sem. Ugyanakkor ez volt a legutolsó szurdok, amelyet felfedeztek a Szlovák-Paradicsomban, 1910-ben lépett be az első ember a sziklák közé Rokfalusy Lajos személyében. A létrákat a bejárhatósághoz 1979 és 1980 között építették.

Solymos-völgy túra (Sokolia dolina)

Csingó (Cingov) településről tudjuk a legkönnyebben megközelíteni a szurdokot. Itt kényelmes fizetős parkolók várják a turistákat. A belépő, mint mindenhol a térségben, 1,5 euró/fő.

Solymos-völgy  túra (Sokolia dolina)-1

Utunk a kék sáv jelzésen vezet a Hernád mentén egészen a Tamásfalvi-kilátó hatalmas sziklafala alatti kis tisztásig, ahol balra fordulunk a zöld sáv jelzésre. Innentől a Fehér-patak (Biely-potok) mentén megyünk tovább. Utunkat hatalmas lapulevelek övezik, helyenként kis fahídon kell átkelni a patak felett. Az egyik átkelésnél a sárga jelzés elágazásával találkozunk, ezen lehet felmászni Menedékkőre, illetve itt szoktak lemászni a Kysel ferrátára igyekvők, akik Menedékkőről jönnek. Nem sokkal később egy másik tábla azt jelzi, hogy onnan indul a nemrég megnyitott Kysel-ferrata út. Ettől a ponttól szűkül a patak medre és az átkelés megsegítésére kis fahidakon tudunk lépdelni a víz felett. Bár a Fehér-patak kevésbé ismert és kevésbé frekventált része a Szlovák Paradicsomnak, ez a fahidas részt nem lehet fotózgatás nélkül hagyni.

A második sárga sáv jelzés az, amit keresünk, a Sólyom-völgy torkolata. Itt elhagyjuk a Fehér-patakot és egy ideig erdei úton emelkedünk, elhaladunk két kisebb vízesés mellett, majd kb. fél óra után beérkezünk a meredek sziklafalak közé, és hamarosan a legelső hosszú létránál találjuk magunkat.

Solymos-völgy  túra (Sokolia dolina)-7

Innen meredek fémlétrák sorozata következik, melyek mentén nincs korlát vagy egyéb segédeszköz.

A Fátyol-vízesésnél a víz kb. 75 métert zuhan a mélybe, tériszonyosok ne nézzenek le a felső kis hídról, ha egyáltalán felmásztak odáig.

Solymos-völgy  túra (Sokolia dolina)-5
Meredek létrák a túra mentén

A folytatásban falétrán is egyensúlyozni kell, majd feljebb fém tálcák segítik a szurdokban való haladást. De a kb. 2 órányi mászás időtlennek tűnik, és egyszer csak felérkezünk a túra legmagasabb pontjára, a 1002 méteren fekvő Sólyom-völgy-csúcsra.

Solymos-völgy  túra (Sokolia dolina)-10
Sólyom-völgy

A megérdemelt pihenő után balra fordulva a fennsíkon gyalogolunk tovább a zöld sáv jelzésen, majd kb. egy kilométer után balra fordulunk ismét sárga sáv jelzésen, amelyen leereszkedünk a Klauzy-tóhoz. A tó közepére épített kis faház uzsonnára hívogat, ráadásul a közelben bővizű forrásban tudjuk friss vízre cserélni a meglévőt.

Solymos-völgy  túra (Sokolia dolina)-11
Klauzy-tó

A Klauzy-tótól balra indulunk el a zöld sáv jelzésen, a Fehér-patak mentén, ahol kb. fél óra múlva elérkezünk a Sólyom-völgyi szurdok indulási pontjára, innen a már ismert úton érkezünk vissza a parkolóba.