Velky-Kysel - Nagy Savanyú szurdok) Túra

A Velky-Kysel - Nagy Savanyú szurdok) Túra hossza 9.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 415 m, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

A Velky Kysel szurdok a hegység középső részében helyezkedik el, így ha valamelyik parkolóhelyről indulunk, akkor általában előbb egy másik szurdokon jövünk fel, és utána tudjuk ezt is bejárni. Mivel viszonylag rövid szurdok - mindössze 1,75 km-es, szintemelkedése pedig 269 méter - így jó kiegészítője lehet bármelyik másik túrának is, amely érinti a Menedékkő-fennsíkot. Ha esetleg csak ezt a szurdokot szeretnénk meglátogatni, akkor a Maly Kysel szurdoktúra leírásánál lévő útvonallal kössük össze úgy, hogy a Menedékkő-fennsíktól erre térünk át.

Velky-Kysel - Nagy Savanyú szurdok)-1
Menedék-kő fennsík

Velky Kysel túra

Utunk a fennsíktól a kék sáv jelzésen indul el. Útközben bal oldalon kilátás nyílik a Kysel-szurdok völgyére, amely nemrég nyílt meg újra egy 40 évvel ezelőtti nagy tűzvészt követően, és ahol a korábbi létrák helyett jelenleg via-ferrata üzemel. Ide természetesen kizárólag felszereléssel szabad bemenni plusz 5 euró megfizetésével. Menedékkő-fennsíkról a sárga sáv jelzésen igen meredek ösvényen lehet lejutni a a Fehér-patak völgyébe a via ferrata út kezdetéhez. A Ferrátát a Menedékkő és egy csomó szint elkerülésével is meg lehet közelíteni Csingov turistacentrumból a Fehér-patak mentén. A Kysel szurdok egyébként 3 részre oszlik, csak hogy értsük a különböző elnevezéseket. Az alsó főág a Kysel-szurdok, ez a szakasz a ferrátás rész. Fentebb „Y” alakban kettéválik és a két fölső ágat hívják Velky- illetve Maly-Kysel szurdoknak.

Velky-Kysel - Nagy Savanyú szurdok)-2
Via ferrata rész a Kysel-szurdokban

Ahogy gyalogolunk enyhén emelkedve, egy Y alakú útelágazásban a kék jelzést kövessük tovább, és hamarosan bal oldalon sárga sáv jelzéssel találkozunk. Ezen a kis kitérő ösvényen érdemes bemenni, mert a via ferrata szakasz tetejéig mindkét irányban járható, igaz várakozni kell, ha épp jönnek szembe is. Némi erdős rész után itt is sziklák közé érkezünk, ahol láncokkal és fém tálcákkal kiépített úton egy igen szűk kanyonban lépkedünk a Kysel-patak fölött, mely igen szép formákat vájt ki a mészkőben. Rövidesen elérkezünk egy fém hídhoz, innen a patak a mélybe zuhan alá, a jobb oldalán pedig a via ferrata út kapaszkodóit láthatjuk és egy kis kaput, ami jelzi, hogy onnan tilos lefele menni.

Ugyanezen az ösvényen jutunk vissza a kék jelzésre, és balra folytatjuk utunkat egészen a két Kysel patak összefolyásáig, ahol mi áttérünk a zöld sáv jelzéssel ellátott szurdokba.

Velky-Kysel - Nagy Savanyú szurdok)-4
Zöld sávos szurdok

Itt általában kevesen járnak, talán emiatt van az, hogy itt még megmaradtak a régi vas és farönk létrák és girbe-gurba fém tálcák. De ez az apróság nem ront a túra élvezeti értékén, itt is a szokásos szurdok hangulat van kisebb-nagyobb zuhatagokkal, mészkő formákkal és szabályozatlan természetes erdő bedőlt fatörzseivel.

A szurdokban 4 vízesést tartanak számon, 5,5 méterestől a 17 méteresig.

Velky-Kysel - Nagy Savanyú szurdok)-5
A 4 vízesés egyike

A szurdok felső végén forrást találunk, ahol felfrissíthetjük vízkészleteinket. Ha felérünk a fennsíkra a sárga sáv jelzésre Püspök-laknál  (Biskupské chižky), jobbra induljunk el, hamarosan egy esőbeállóhoz érünk a Mala Polana (Kis Rét) szélén.

Velky-Kysel - Nagy Savanyú szurdok)-7
Tágas rét

Ez a táj egy másik arca a Szlovák Paradicsomnak, a fenyvesekkel övezett tágas rét, a túloldala irányában pedig a távolban a fenséges Holló-szikla magasodik, ami a hegység déli részéről közelíthető meg.

A sárga sávon folytatjuk utunkat, elhaladunk egy újabb esőbeálló mellett a Száraz Fehér-patak csúcson (Suchá Belá - záver), majd ezen a kényelmes széles úton addig megyünk, amíg a piros jelzésbe futunk bele, itt jobbra fordulva érkezünk vissza a Menedékkőre.