Tamásfalvi-kilátó- Hernád-áttörés-Menedékkő-szurdok  (Kláštorská roklina)

A Tamásfalvi-kilátó- Hernád-áttörés-Menedékkő-szurdok  (Kláštorská roklina) hossza 14.4 Km. Az útvonal szintemelkedése 835 m, Az útvonal Szlovákia területén található.

Ez a túraútvonal magába foglalja a Szlovák Paradicsom ikonikus részeit, A Hernád-áttörés egy szakaszát, az egyik leglátványosabb szurdokot és a címlap fotókról ismerős magas sziklafalat.

Tamásfalvi-kilátó túra

Csingó (Cingov) település melletti parkolóból indulunk befele a hegység felé és mindjárt a büféknél derékszögben jobbra fordulunk a sárga sáv jelzésen, hogy a Hernád-patak jobb oldalán maradva felmászhassunk a Tamásfalvi-kilátó sziklatömbjére.

A sziklafal, amely 40 méter magas, 145 méterrel magasodik a folyóvölgy fölé és káprázatos kilátást nyújt a Hernád-áttörésre, és a Fehér-patak völgyére. Teljesen érthető, hogy sziklamászó iskola, és egyéb versenyek helyszíne is.

A peremen nem található korlát, így csak nagy óvatossággal közelítsük meg, és feltétlenül nézzünk el jobbra, mert ott a távolban a Magas-Tátra vonulata koronázza meg az élményt.

Tamásfalvi-kilátó- Hernád-áttörés-Menedékkő-szurdok  (Kláštorská roklina)-1
Magas-Tátra

Innen meredeken ereszkedünk vissza a Hernád mellé a sárga sáv jelzésen, amely a kék jelzésbe torkollik. Dús növényzet között vezet a keskeny ösvényünk, hol széles lapulevelek között, hol málnások mentén. Ez a szakasz is szép szurdokos jellegű.

2,5 kilométer után ismét egy jó hangulatú büféhez érkezünk, majd innen veszi kezdetét a Hernád-áttörésnek az a szakasza, amit a képeken is látni szoktunk, a fém tálcák és láncos kapaszkodós sorozata úgy másfél kilométer hosszan.

Tamásfalvi-kilátó- Hernád-áttörés-Menedékkő-szurdok  (Kláštorská roklina)-2
A Hernád mentén

Ezen a szakaszon két helyen is át kell kelni a folyó felett egyfajta bátorság próbaként, kémleljük a folyót, miközben lábunk alatt finoman leng jobbra-balra a függőhíd. Erre fele sokan járnak, ritkán van olyan, hogy egyedül lehessen átkelni a hídon, így aztán mindenképpen emlékezetes élmény marad azok számára, akik először kelnek át rajta, hiszen a többi turista rendesen bemozgatja. De pánikra semmi ok, biztonságos karmagasságú kapaszkodók és oldalrácsok biztosítják az átkelést.

Menedék-kő szurdok

A második hídnál útelágazáshoz érkezünk, itt mi nem a Hernád mentén haladunk tovább, hanem a hegy felé vesszük az irányt. Itt kezdődik a Menedékkő-szurdok. Ha ezt a részt mégis szeretnénk kihagyni, akkor a sárga sáv jelzésen ki is tudjuk kerülni a szurdokot és erdei úton jutunk fel Menedékkőre.

Tamásfalvi-kilátó- Hernád-áttörés-Menedékkő-szurdok  (Kláštorská roklina)-3

Ha a zöld jelzést választjuk, ami a Menedékkő szurdokba vezet, akkor rövid kimászás után el is érkezünk az első vízeséshez, ahova meredek magas létra vezet fel.

Alig 1,5 km-es szakaszon 7 vízesés található, ezek közül 3 nagyobb, 8-11 méter magas. Ezek mellett szinte függőleges fém létrákon tudunk feljutni, így igencsak fáradságos lihegős ez a túraszakasz, de a látványosságok páratlanok.

A szurdokból kivezető erdős ösvény a karthauzi rend egykori kolostora mellett vezet el, úgyhogy a menedékház előtt érdemes itt balra fordulva előbb a romokat meglátogatni. Sőt ha kerülni akarjuk a nagyobb tömeget, a megmaradt falak árnyékában is sziesztázhatunk.

Visszafele a hegygerincen vezető kék sáv jelzést keressük meg, amely érkezési irányunkhoz képest balra indul el egy nagy rét mentén. A rét bizonyos pontjairól tiszta időben gyönyörű kilátás nyílik a Magas-Tátra csipkés sziluettjére.

A kék jelzésen a hegy gerincén sétálunk vissza a Tamásfalvi-kilátó irányába, az útszakasz csak a végén lejtős. Ahogy leérkezünk, megpillantjuk az előttünk magasodó sziklafalat, tetején a pici emberekkel. Szinte hihetetlen, hogy pár órával ezelőtt még mi is ott pillantgattunk lefele a mélybe.

Innen kis kanyarral átkelünk a Fehér-patakon, ami itt torkollik a Hernádba, és a Hernád túlsó oldalán sétálunk vissza a parkolóba.