A Piecky vagyis a Kemence-szurdok Túra

Az A Piecky vagyis a Kemence-szurdok Túra hossza 11.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 538 m, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

A Piecky-szurdok arról kapta a nevét, hogy a szurdokban robogó Fehér-patak (Biela voda) óriási üst szerű medencéket vájt a sziklákba, a vízesések pedig ezekbe a medencékbe érkeznek. Ez a jelenség többé-kevésbé a többi szurdokban is megfigyelhető, de itt talán a leginkább.

Nem mellesleg ebben a szurdokban található a Szlovák paradicsom legmagasabb létrája, több mint 13 méter magasságba kell felmásznunk a Nagy-vízesés mellett.

Piecky-szurdok túra

A szurdok bejáratát a fennsík nyugati oldalán Pila településen találjuk, amely Káposztafalvához (Hrabusice) tartozik. Kezdetben fűrésztelep működött is, de lassan átalakult turisztikai településsé. Két helyen is parkolhatunk, a faluhoz közelebbi parkolónál érdemes, ha ebbe a szurdokba látogatunk. Parkolójegyet és nemzeti parkos belépőt is kell váltanunk, mindkettő a parkolóőrtől beszerezhető. A túrát kezdhetjük Poslesokból is, egy zöld jelzéssel ellátott erdei ösvényen idesétálhatunk, ez nagyjából 3km plusz.

Szépen felújított parasztházak között sétálunk a főutcán, míg a sárga jelzés el nem indul a hegy felé. Egy rövid szakaszon erdei ösvényen haladunk, majd a patakmedret elérve a völgyben folytatjuk a sétát. Itt több helyen is át kell kelni a patakon, köveken lépkedve. Jó hasznát vehetjük a túrabotnak, az viszont lényeges, hogy később rá tudjuk akasztani a hátizsákra, amikor létrázni kezdünk.

A Piecky vagyis a Kemence-szurdok-1
Létra a Pieckyben

Majdnem 2 km után érjük el a völgy ipszilon alakú elágazását, és megpillantjuk a nagy vízesést, mellette pedig az égig érő létrát. Szép nyári napokon itt is előfordulhat, hogy zsúfolttá válik az útvonal, elképzelhető, hogy a létra előtt feltorlódnak a turisták, ilyenkor akár sorba is kell állni, hiszen a létramászás leszűkíti a keresztmetszetet.

Ha feljutottunk a tetejére, érdemes óvatosan visszafelé lenézni, fentről is nagyon szép a vízesés. Ezzel beléptünk a Piecky szurdokba, ugyanis a völgy alsó részét Fehér-völgynek hívják, a Fehér-patak pedig a másik ágon érkezik.

A Piecky vagyis a Kemence-szurdok-2
A vízesés felülről

A folytatásban már a Pilianka-patak mentén haladunk. A szurdok pedig igazi vadregényes alakját veszi fel, mindenféle fa és acél rámpákon láncokba és sodronyokba kapaszkodva juthatunk tovább. Néha az is előfordul, hogy kifaragott fatörzseken kell átsétálni, itt a sziklába lehet kapaszkodni, vagy elővehetjük ismét a túrabotot.

A második vízesés a cascade, vagyis a lépcsőzetes vízesés, itt figyelhetjük meg leginkább a kimélyített üst szerű medencéket, miközben átlépkedünk felettük a rámpákon.

A Piecky vagyis a Kemence-szurdok-3
A lépcsőzetes vízesés

Nem sokkal feljebb pedig elérünk még egy nagyobb zuhatagot is, ez a 10 méter magas teraszos vízesés, itt is magasra mászunk a létrán, de közben alaposan ügyelve a lépésekre a kapaszkodása érdemes megszemlélni a vízesést, az embernek kedve lenne lubickolni a medencékben.

A Piecky vagyis a Kemence-szurdok-4
Beleugrunk?

A felsőbb régiókban megszelídül a táj és egy csendes völgyben sétálunk felfelé, míg el nem érjük a fenti elágazást. Ha Podlesokból indultunk, és oda szeretnénk visszatérni, akkor innen szintben a sárga jelzést követve a Sucha Belá hegy tetejére kell kijutnunk, ide érkezik ki az azonos nevű szurdok is. A pihenőhelytől pedig a piros jelzésen visszaereszkedhetünk a kiindulópontra. Ha pedig Pilába szeretnénk visszamenni, mert ott hagytuk az autót, akkor a meredekebb zöld jelzésen kell felmásznunk a Kis-rétre (Malá Polana), amely nem is olyan kicsi, és itt tudunk rátérni arra a jelzésre, amely visszavisz Pilába.