Majláth  Andókúti tekergés

Majláth Andókúti tekergés

A Majláth Andókúti tekergés hossza 18.9 Km. Az útvonal szintemelkedése 526 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Mivel a Lillafüredi kisvasút Majláth – Andókút keskeny nyomtávú kisvasútja csak ünnepi alkalmakkor és előre rendelt csoportos időpontokban jár, így most egy hosszabb távú túrával érkezem, ráadásul jó sok minden látnivaló is akad közben. A közel 20 km-es távolság egy szép egész napos túrát ígér, persze aki rövidebb távokhoz van szokva, az két külön karikában is bejárhatja a környéket.

Túra Majláth-Andókút környékén

1. Utunkat a Felső-Majláthi vasútállomásról kezdjük. Autóval itt parkolhatunk le, illetve jöhetünk busszal is Miskolcról. A Csanyik-völgyben sétálunk ki a lakott területről a Herman Ottó emlékpark mellett, majd rövid erdei sétával érkezünk a Miskolci vadasparkhoz (miskolczoo.hu). Ha egy szép nyári nap érkezünk, amikor sokáig világos van, akár az is belefér, hogy betérjünk és körülnézzünk egy kicsit.

Herman Ottó emlékpark

2. Az állatkertet elhagyva a zöld jelzésen a Hársas-tető csúcsa melltt megyünk el, aztán találkozunk a sárga jelzéssel, és a kisvasút nyomvonalával is, amely elég sok kanyargás után ér ide. A sárga jelzésre váltunk és a kisvasút síneit hosszan követve a Kis-Galya csúcsa mellett folytatjuk a túrát. Barlang kedvelők megkereshetik a Galya-Oldali kőfülkéket is.

A Pálinkás-réti kilátás

Úton az Ortás-tető felé

3. Az Ortás-tető közelében a jelzés élesen S alakban kanyarodik és megkerüli a Békás-tó mocsárvilágát, vagyis inkább egy kis erdei medencét, amely teljesen ki van száradva, mocsárnak nyoma sincs
Innen már csak 200 méter és megérkezünk az Andó-kúti tóhoz, ami egy igazi turista paradicsom. A kis vonat is megáll itt. A tó közepén lévő szigetre fahídon lehet bejutni, ahol egy kör alakú esővédő házikó áll. Remek piknikező hely sok paddal és pihenési lehetőséggel.

Az Andókúti tavas pihenő

4. Innen kezdődik a Az Andó-kúti tanösvény is, amely 2,7 km hosszú körséta és 12 állomás segítségével mutatja be a környék állat- és növényvilágát. Túránk második szakaszában ezt a tanösvényt járjuk végig, így lehet választani, hogy a kör előtt vagy után tartunk itt hosszabb pihenőt. Maga a tanösvény a vonat Mahócai állomásán kezdődik, így mindegy, hogy melyik irányban indulunk el rajta, a lényeg, hogy a Mahócai állomásig sétálunk és onnan jövünk vissza a másik ágon. Közben érintjük a Dobrica-forrást és a Barátság-forrást is, ahol szintén találunk pihenőhelyeket.

Majláth  Andókúti tekergés-8

5. Andó-kút után a Galya-Kapu-nyereg felé vesszük az irányt és a Nagy-Galyát kerülve a Keskeny-Lyuk rétre érkezünk ahol szép kilátás fogad az alattunk lévő völgyre. Itt a zöld jelzésen tehetünk egy nagyjából 1 km-es kitérőt a Felső-forrás-barlanghoz, amelyről a Hámori-tó környéki forrás barlangok túraleírásban lehet olvasni (LINK).

A Keskeny-lyuk-réti kilátás

6.Visszatérve a Keskeny-Lyuk-rétre a zöld kereszten folytatjuk a túrát, amely a Hársas-bércen keresztül vezet rá a Forrás-völgyi tanösvény Csanyik-völgyi szakaszára. Ha még nem fáradtunk el, akkor itt újabb kitérőt tehetünk a Király-kúthoz, amelyről szintén lehet olvasni az imént emlegetett másik túraleírásban. A kisvasút nyomvonala ismét feltűnik és szorosan mellette érkezünk vissza a túránk kiinduló pontjára.

Felső-Majláthon számos büfé várja a turistákat, így az út fáradalmait is kipihenhetjük, mielőtt haza indulunk.

A túrát a szívbarát tanösvényen fejezzük be.