Kemény, és gyönyörű is volt - Zseniális kerékpártúra három határon át

Tankó József
2009/06/24
Az igazi arconcsapás az volt, amikor kezdő kerékpáros túrázóként, nem mértem fel az előttem álló kihívás nagyságát, így kedvenc beachgatyámat, és az egész napos tekerésre alkalmasnak talált pólóimmal a táskámban vágtam neki az előttem álló 120 km-nek...

Kerékpártúra határokon át az Őrségben

Totális szellemi, és lelki nirvánát biztosított az őrség legnyugatibb csücskében két, kerékpártúrázással eltöltött napunk. Strandgatyás kontrol személyként, edzett kollégám mellett azt is bebizonyítottam, hogy mindezt bárki teljesítheti!

A fénykép, és a jól megszerkesztett reklámanyag bizony már csak olyan dolog, hogy nem adják vissza minden esetben a valóságot és nem tudhatod, hogy mi vár rád. Még úgy is, ha az ország legszebb vidékére tervezed az utazásod.

Például láttál már szép, képes utazási ajánlóban szemetes tájat, poloskás hotelszobával? Na ugye, nem. Ezért, hogy eloszlassuk a kételyeket, és biztos, hiteles információkat tudjunk biztosítani, feláldoztuk magunkat a munka oltárán, és komplett fényképes, videós, pontos útvonalterveket tartalmazó, szöveges anyagot készítettünk. Ha ezt követed, felejthetetlen élményekben lehet részed!

Szentgotthárdra érkezésünk üdvözítő napja még könnyed "babazsúrként" indult (már, ha a babazsúrba belefér a vellkámsör elfogyasztása - a szerk): egy laza városnézés - természetesen kerékpáron. Ezt ajánlom is mindenkinek, mivel nagyon szép, tiszta, parkos kisváros Szentgotthárd. Ezután belevettük magunkat a helyi spa központ gazdag, és élménydús szolgáltatásaiba, s miután a végelgyengülésig kihasználtuk a wellness adta lehetőségeket, visszatértünk a minden igényt kielégítő szállásunkra. A Hotel Lipa***  a városközponttól alig két percre, nyugodt, békés helyen terül el, és megtapasztalhattuk a vas megyei emberek vendégszeretetét, korrekt árakkal kombinálva.

A kiruccanásban az igazi arconcsapás az volt, amikor kezdő kerékpáros túrázóként, nem mértem fel az előttem álló kihívás nagyságát, így kedvenc beachgatyámat, és az egész napos tekerésre alkalmasnak talált pólóimmal a táskámban vágtam neki az előttem álló két napnak. Kollégám, aki már tapasztalt játékosnak számít ezen a téren, furcsállta is lazaságom, de mivel kontroll személyként, és kameramanként vettem részt a túrán, így nem tulajdonítottam különösebb jelentőséget mindennek (Kontrol-kolléga úgy festett, mint aki az 500 méterre lévő strandra indult kerékpáron, ám még így is letekert 120 km-t egy nap alatt :) - a szerk).

Kerékpáros kalandozásaink során három, rendkívüli természeti adottságokkal, és nehézségi szinttel bíró biciklis túraútvonalat térképzetünk fel a tapasztalt, és mindig jókedvű túravezetőnkkel Siklér Imrével.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom (50k m; időtartam kényelmes tempóban: kb 4 óra)

Könnyed, előzetes fizikai felkészülést nem igénylő, ámde fantasztikus természeti látnivalókban gazdag kerékpártúrát biztosíthatunk magunknak, barátainknak, vagy családunknak, ha a Lapincs- túra mellett tesszük le a voksunkat.

Az útvonal első szakasza egy bemelegítő hegymenetet tartogatott, amiért cserébe szédületes kilátásban lehetett részünk. Ezután, a vérpezsdítő lejtmenetet leszámítva, kanyargós síkterepen vezetett utunk. Néhány kedves kis osztrák falucska után, a Rába hömpölygő folyama mellett tekertünk el, mely apró, tiszta pihenőkkel van telitűzdelve. Természetesen mindegyiket legszebb zúgók mellé helyezték, így fiatal pároknak különösen romantikus helyszínt biztosíthat. A Rábától kissé eltávolodva, falusi malmok, és apró, újabb pihenőpontokat biztosító halas tavak szolgáltak alkalmat egy kis lazításra. Ezek a nagyszerű helyszínek jó apropót biztosíthatnak a piknikezésre is. A visszavezető úton a Lapincs folyó, és a magasztos, tiszta levegőjű erdőségek mellett haladt el csapatunk, melyek teljes nyugalommal árasztották el minden porcikánkat.

Érdemes tehát mindazoknak ezt az útvonalat választani, akik a gyerkőcökkel, vagy a barátokkal egy kellemes, élményekben gazdag napot szeretnének eltölteni, és nem szeretnének izomlázzal a lábukban nyugovóra térni. Részletek...

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra- (70 km; időtartam kényelmes tempóban: kb 6 óra)

Lenyűgöző látnivalókkal, és kulináris élvezetekkel találkozhat az, aki ezt a túrát választja. A túra célja a Riegensburgi vár „bevétele”, és a csokigyár „kifosztása”! Bár itt az élményért cserébe némi fizikai állóképességet is le kell tenni az asztalra. Ezt saját bőrömön tapasztaltam meg leginkább, igaz az sem tett jót a fizikumomnak, hogy délelőtt letekertem a Lapincs-túrát, délutánra pedig bevállaltam ezt is. Figyelembe véve kerékpáros szempontból abszurd felkészületlenségemet - beachgatya, sima póló, illetve nulla edzés -, nem volt a legjobb döntés, de az élmény kárpótolt mindenért!

Az út első szakasza hangulatos kis városkákon vezetett át, mely nem okozott gondot addig, míg le nem engedett a biciklim kereke az egyik pillanatról a másikra. Szerencsére segítőkész, és korrekt kerékpár üzlettulajdonokból itt sincs hiány, így az első bringa boltba betérvén, azonnal, és szakszerűen orvosolták a problémát. A kis kitérő után folytattuk kalandos utunkat.

A viszonylag sík terep után az egyik pillanatról a másikra hihetetlen meredek hegyoldal állta utunkat. Vitathatatlan, hogy érdemes volt leküzdenünk, mert a hegygerincen tekeréskor a táj egészen csodálatos arcát mutatta. Ezután következett egy vadítóan gyors száguldás a „mélybe”, mely adrenalinbombaként robbant szét az agyunkban. A dübörgő adrenalintól megrészegülve az út következő szakaszát egy kacskaringós erdőszéli sík útszakaszon való tekeréssel folytattuk egészen a Riegensburgi várig. Ha a magaslat bevétele előtt felfrissülésre vágyunk, a hegy lábánál található, hegyekkel körbe ölelt, fürdésre alkalmas tavacskában mártózhatunk meg. Csapatunk részben az idő hiányában ettől a mókától eltekintett, inkább a csokigyár támadását tűzte ki zászlajára. A csokigyárban egyébként különleges folyékony, illetve táblás csokikból kaphatunk ízelítőt, vagy vásárolhatunk szuvenírt (a hosszú tekerés után nehéz volt megállni, hogy ne tüntessünk el minden kóstolnivalót, de sikerült nem szégyent hozni népünkre :)- a szerk).

A kellő szénhidrát pótlás után nekivágtunk a visszavezető útnak, mely nem túl meglepő módon újabb élményeket, és látnivalókat tartogatott számunkra. Főleg számomra, mivel a két túra hatása pirospozsgásan izzó, és kellemesen görcsölő edzetlen combjaimban egyértelműen jelezte eredményét. Továbbá ezen a szakaszon, elbűvölő kis falucskákon vágtunk keresztül, ahol érdemes lett volna megállni, és betérni a helyi, hangulatos vendéglátóipari egységek valamelyikébe, de sajnos, ha megálltam volna a tekeréssel ott is éjszakázhattam volna a „Sógoroknál”,. Azért te ne hagyd ki az élményt, és igyál a mi egészségünkre is egyet!

Háromhatáron át (Ausztria, Grad-i vár, Rábavidék) - Kerékpártúra- (67 km; időtartam kényelmes tempóban: kb 5 óra)

Egyetlen túra alatt három országot bejárni, három különböző stílusú vidéket megismerni... Kemény, hosszú emelkedőkkel tarkított közepesen nehéz túra, várnézéssel egybekötve.

Az osztrák szakasz jellemzően sík talajon, néhány jellegzetes helységen halad keresztül, majd a határhoz közeledve emelkedni kezd az út. Határon áthaladni mindig nagy élmény (persze ez lehet csak csúnyán szubjektív véleményem), különösen, ha meg sem kell állni közben. Szlovén élményünk első része lefelés száguldással kezdődik, de csak rövid ideig, aztán újra kapaszkodunk.

Minden kapaszkodás végén rájövünk, hogy igenis megérte mászni. Mind a panoráma, mind az emelkedőt övező "keret" pazar és fájdalomcsillapítóként hat a fáradt izmokra.

A Grad-i várnál érdemes kis pihenőt és kultúrálódást tartani, majd vissza és... a táj egyszerűen magáért beszél, nézzétek meg egy hétvége alkalmával, érdemes! Részletek...

A következőnkben szeretnénk útmutatást adni, hogy miként valósíthatód meg a fentebb említett túrák valamelyiket!

Utazás autóval: Szerkesztőségünk az utazást autóval oldotta meg. Az út időtartama Budapesttől két és fél óra, hossza 250km, autópályán, és főútvonalakon vegyesen. Költség: 12ezer forint(benzin+matrica/ 7 literes átlagfogyasztással)
Utazás vonattal: Az út időtartama Budapesttől átlag 5 óra hossza Költség: körülbelül 5000 ft/fő egy út!

Szállás: Csapatunk a Hotel Lipa*** vendégszeretetét élvezte rövidke Szentgotthárdi tartózkodása alatt. Csendes, nyugodt, tiszta környezetet várt ránk mind a szállodán kívül mind belül. Mindkét nap bőséges büféreggelivel kezdtük, és ízletes menüválasztós vacsorával zártunk az étkezésünket. A szállodában korlátlan Wifi használat lehetőségét bőségesen kihasználtuk munkánk kapcsán, és igény szerint válogathattunk a szálloda számtalan pihentető szolgáltatása közül.