Előremenekülés az ismeretlenbe, avagy az elektromos kerékpárok jövője?!

Előremenekülés az ismeretlenbe, avagy az elektromos kerékpárok jövője?!

Bognár Tamás
Bognár Tamás
2021/09/29
Merre tart az elektromos kerékpárok fejlődése?
Hirdetés

Az elektromos kerékpárok megjelenésétől napjainkig

Ahhoz, hogy megértsük a jövőt, nézzünk egy kicsit vissza a múltba, és vizsgáljuk meg a jelent. Nagyjából 2008-ra tehetjük azt a dátumot, amikor elkezdtek Európában terjedni az elektromos rásegítéssel ellátott (pedelec) kerékpárok, vagyis inkább ekkor már voltak megbízható, nagy nevű gyártók által nagy mennyiségben előállított bringák. 
    
Ekkor lépett be a piacra a Yamaha, a Panasonic és a Bosch is, majd később a Shimano mint pedelec-hajtás gyártó, akik motorokat, akkukat és vezérléseket szállítanak a kerékpárgyártók számára.  Persze ha megnézzük ezeket a mai szemmel kezdetlegesnek tekinthető bringákat, akkor mosolyra húzódhat a szánk, de azért az ebikeok technikai fejlődése kicsit olyan, mint a kutyák életkora, hogy minden egyes év négyet számít.

Előremenekülés az ismeretlenbe, avagy az elektromos kerékpárok jövője?!-1
Forrás: Mozgásvilág
Előremenekülés az ismeretlenbe, avagy az elektromos kerékpárok jövője?!-1

13 év alatt a hagyományos kerékpáriparban talán az elektromos váltórendszer, és a leengedhető nyeregcső volt mérföldkőnek számítható fejlesztés, mialatt a sokak által "sötét oldalnak" nevezett pedelec kerékpároknál olyan téridő ugrás ment végbe, mintha a „bio” bringákat 1970-től hasonlítottuk volna össze. 

Annak idején örültünk 30-40 kilométernyi hatótávnak síkon, hiszen az akkumulátor technológia még nagyon messze állt a maitól, de aztán jöttek a telefonokból és laptopokból jól ismert lítium-ion akkuk és elkezdődött a wattóra háború. A kezdetekben szinte csak agymotorok hajtották a kerékpárt, míg mára szinte kizárólag középmotoros rendszereket találunk minden minőségi elektromos gépben, kivéve pár ultrakönnyű eRoad országúti, vagy bringát. A miértje inkább a nagy gyártók monopol helyzetében keresendő mint a technológiai indokoltságban, hiszen egy hátsó agymotor nem terheli extrém módon a láncot (mint a középmotoros), egyszerűbb felépítésű, és költséghatékonyabb is mint a középmotor, de a kerékpár súlypontját túlzottan hátra helyezi. Ez azonban csak a hegyikerékpároknál lényeges, egy trekking, városi vagy országúti bicajnál majdhogynem mindegy, ellenben szinte láthatatlan a középmotorhoz képest! 

Az elektromos kerékpárok jövője

Na de nézzük inkább azt, hogy merre felé tart az ebike biznisz a jövőben? A számok impozánsak,

2019-ről 2020-ra az USA-ban 145%-kal nőtt az ebike eladás.

Ehhez képest aprónak tűnhet az európai növekedés, hiszen "csak" 17%-os volt a növekedés ugyanebben az időszakban, csakhogy érdemes az eladott mennyiségeket is figyelembe venni! Az USA-ban évi 3-400.000 elektromos bringa fogy, míg az EU-ban tavaly 5.000.000 pedelec került forgalomba! És ami még durvább az az előrejelzés, amiben az áll, hogy

2030-ig 17 millióra nőhet a kontinensünkön elfogyó ebikeok száma... 

Nehéz ehhez mit hozzáfűzni, miközben a hagyományos bringák piaca folyamatosan zsugorodik. Persze a trend előretörése nem véletlen, egyrészt az autók esetében is az elektromos hajtást erőltetik a gyártók (izé...az EU), viszont a kerékpárok esetében valós előnyei vannak annak, hogy elektromos rendszer kerül beléjük.

Mi az elektromos kerékpárok előnye?

Olyan emberek ülnek kerékpárra, akik eddig tömegközlekedtek, vagy autóban araszoltak a dugóban, esetleg nem olyan már az erőnlétük, hogy komoly távokat/szinteket tegyenek meg a hegyek között, vagy éppen a betegségből való felépülésüket segíti elő. Ha most a levegőbe csapnál, hogy „megmondtam, ez a gyengék fegyvere”, akkor el kell, hogy keserítselek! Rengetegen vesznek egyszerűen azért ebikeot mert a bringázásnak a fun faktorát keresik csak, de nem akarnak komolyan edzeni azért, hogy fel is jussanak a hegytetőre, esetleg csak napi 1-2 órájuk marad montizni. Ma már egy 6-700 Wh-s akkuval szerelt eMTB nyergében turbo fokozatban is tudunk ennyit állatkodni, és ez bizony rohadtul jó móka!


Forrás: Mozgásvilág

Szóval az ebike biznisz éppen a SpaceX Starship tetejére van felkötözve, és irány a világűr. Nyilván nem a legzöldebb megoldás akkumulátorokat rakni kerékpárokba, de vegyük azt is figyelembe, hogy sok kerékpárgyártó már nem létezne, ha nem lenne ebike üzletáguk. Komoly, nagy brandeket húzott ki a bajból az elektronizálódás, sőt például a Haibike kínálata mára csak ebikeból áll, miközben 10-15 éve még a világ egyik legkomolyabb monti és országúti palettáját mondhatta magáénak. A KTM, a Merida vagy a CUBE kínálata is bio bringákra épült évtizedekig, miközben ma nem csak a bevételeinek nagy részét, de a szortiment több mint 50-60 %-át is az ebike-ok adják.


Forrás: Shimano

Az akkumulátorok fejlődése

Sokáig úgy gondoltam, hogy ha a technológia fejlettebb lesz, akkor az egyre könnyebb akkuk és meghajtások felé fog menni a trend, de mára teljesen máshogy látom, főleg úgy, hogy a napi munkám is az ebike gyártáshoz köt, és belelátok a következő 3-5 év fejlesztéseibe. Szóval ahogy már írtam, az akkukapacitás 3-400 Wh-val kezdődött, majd sokáig megrekedtek az 500-on, ma viszont 625-650-700 Wh lesz lassan az általános, de már jelenleg is van 1 kWh-s akkuval szerelt bringa! Tehát az irány egyértelműen a hatótáv növelése bármi áron. Igen bármi áron, mert arányaiban nehezebb is lesz az akku ha növeljük a kapacitását, és hiú ábránd azt hinni, hogy ha jönnek a hatékonyabb cellák, akkor nem a kapacitását fogják növelni a gyártók. Na, nem mintha nem lenne elegendő mindenre is 650 Wh...


​​​​​​​Forrás: Mozgásvilág

Ha levetítem mondjuk tókerülésre, akkor egy 650-es akkuval szerelt Bosch motoros trekking kerékpárral ECO módban, azaz az első rásegítési fokozatban mondjuk 3x meg tudod kerülni a Tisza tavat. Tour-ban kétszer biztosan, de még a legerősebb Turboban is menni fog egy tókör. Ez azért az átlag bringásnak biztosan több, mint elegendő. Persze terepen, hegyek között más a helyzet, ha komoly szintkülönbséget kell leküzdeni, akkor persze gyorsabban fogynak az elektronok.

A visszafogottabb vonal

Van egy másik vonal is, a könnyű hegyikerékpárra való törekvés, amit mostanára hellyel-közzel sikerült megvalósítani. Itt a leginkább számottevő súlycsökkenést a kisebb teljesítményű akkumulátorokkal és a könnyebb alkatrészek felhasználásával tudták elérni. Egy -ben, vagy Transalpes E1-ben 300 Wh körüli akkut találsz, ellenben 17 kg körül van a súlyuk, ami kategóriájukat tekintve alig 2-3 kilóval több, mint a motor nélküli kiviteleké. Csak hát itt az árcédula megtekintése előtt nem árt meditálni kicsit :) Ebben a szegmensben az új, Tesla által fejlesztett 4680-as cella elterjedése hozhat előrelépést, amivel ugyanolyan súlyban nagyobb kapacitást lehet elérni. 


​​​​​​​Forrás: Mozgásvilág

Ahogy már említettem, országúton teljesen más az irány, hiszen ott nem lehet elrondítani a szép vázakat holmi vastag alsócsővel vagy középmotorral! Szinte kizárólag az eMotion által gyártott hátsó agymotoros pedelec szett kerül ezekbe, esetleg a Fazua Evation. Nem lényeges a nagy akkukapacitás, hiszen csak az emelkedőkön kapcsolod be, és nem kell a 70-90 Nm sem, mint a montiknál! Éppen annyi elegendő, hogy az amúgy jó erőnlétedhez hozzáadja a „szuperhős” wattokat. Itt nagy csodák nem várhatóak a közeljövőben, bár érkezik majd hamarosan egy újdonság az egyik óriástól, de alapjaiban nem fogja megrengetni ezt a piacot. 

A gyártói oldalon

Van még egy irány, ami nem lesz annyira szembetűnő mint a többi, sőt sokaknak egyáltalán fel sem fog tűnni, és ez így is van jól. Ez pedig az autóiparhoz hasonló platformosítás, ami részben a könnyebb gyárthatóságot, részben a költséghatékonyságot jelenti. Tehát egy-egy vázformából többféle modell készülhet, akár többféle hajtással is, akár montiként, trekkingként. Ahogyan egy VW csoportos MQB platformra készül Audi A3, VW Golf és Passat, de Škoda Octavia is. Rengeteg lehetőség van még ebben, és a következő 10 évet meg fogja határozni.


​​​​​​​​​​​​​​Forrás: Shimano

Olcsóbbak lesznek a jövőben az elektromos kerékpárok?

Árak? Végülis ez is egy trend nem? Rossz hírem van. 3-5 éves távlatban biztosan nem lesz árcsökkenés, sőt inkább árnövekedésre lehet számítani. A Távol-keleti konténeres szállítás ára a négy-ötszörösére emelkedett, az alkatrészgyártók maxon hajtva termelnek, hogy a cikk elején leírt kereslet növekedést tartani tudják, és vajon mit okoz a készlethiány? Igen, áremelést, hiszen a gyártó drágábban el tudja adni a portékáját amire mindenki vágyik. Jelenleg ott tartunk, hogy a 2022-es ebikeok nagy része már most el van adva úgy, hogy a gyártásuk éppen csak elkezdődött, de már vannak cégek akik a 2023-as modellekre is előrendeléseket vesznek fel. A gyártók már 2024-25-re rendelnek elő. Igen, nem csak egy új Passatra kell ma egy évet várni, hanem egy-egy kelendőbb pedelecre is! Az egész ipar előre menekül, és nem látni hol jön majd az a beszakadás (pedig biztosan jönni fog), amikor ez az exponenciális görbe megtörik, és egyelőre azt sem tudjuk, ez mit fog magával hozni.

Persze jelentkezünk ha újabb híreink lennének!

Borítókép forrása: press.bmw

Hirdetés