Menü

2019.11.19.     Hozzászólás 0

Az állítható nyeregcső avagy a dropper post

Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy az utolsó 10-15 év egyik legnagyszerűbb terepkerékpáros újítása a dropper post, azaz az állítható nyeregcső. De mi is ez, és mire jó?


Mi az a dropper post?

Épp a kedvenc ösvényeden tekersz felfele. A kényelmes és hatékony pedálozás érdekében a nyereg a kellő magasságban van – így az alsó pedál állásban, a nyújtott lábaink térdben picit hajlítottak. Ám a nyomvonal jellege változik előtted és egy meredekebb lejtmenet következik. Ilyen terepen az ideális nyereg-pozíció már alacsonyabban kellene legyen, hogy könnyedén hátra tudd a testsúlyodat helyezni, illetve, hogy könnyebben mozgathasd a bringát magad alatt.

Ehhez viszont meg kell állnod, a nyeregcsőbilincset kinyitni, a nyereg/nyeregcsőt letolni, majd a nyeregcsőbilincset rögzíteni, hogy aztán újra pedálozhass. Emelkedőhöz érve kezdheted elölről ezt a mozdulatsort, annyival megfűszerezve, hogy a nyeregcső visszahúzásakor jó eséllyel nem találod el, az addig beállított ideális magasságot, így pár méter pedálozást követően ismét meg kell állnod…

Ezen procedúrának vetett véget a dropper post, ami tulajdonképpen egy fél-automatizált nyeregmagasság állító szerkezet, mely segítségével megállás nélkül tudjuk állítani a nyereg pozícióját, és minden esetben a legmagasabb pozíciója ugyanaz ahonnan elindult.

Az elv nem újkeletű, hiszen már a '80-as évek vége illetve a '90-es eleje fele voltak próbálkozások (például a Breeze and Angell Hite Rite, vagy az IRD Remote Quick Release), egy egyszerű mechanikus rugó segítségével, ám ezek nem működtek megbízhatóan és nem mozogtak túl sokat. Egészen a 2000-es évek elejéig kellett várni a dropperek első, használható változatáig, a Gravity Dropper Classic nyeregcső megjelenésig, mely után fokozatosan fejlődött a technika és a kialakítás.

 

Kinek jó?

Az állítható nyeregcsövet leginkább az agresszívebb felhasználók szeretik, például az endurosok, de igazából minden hosszabb rugóutas bringás (AM, TRAIL) számára komfortos lehet, ha biztonságosabban, hatékonyabban szeretne meredekebb lejtőkön gurulni, és az ehhez szükséges állítást lendületvesztés- illetve megállás nélkül szeretné letudni.

 

Hogyan működik a dropper post?

Egy kar segítségével tudjuk oldali a szerkezetet, mely gáz vagy egy spirálrugó segítségével emeli fel a nyerget, illetve ezen rugózó elemek ellenébe, a testsúlyunk segítségével tudjuk letolni azt. 

 

 

Milyen hosszú?

Bár eleinte csak pár centiméteres úttal voltak elérhetők, napjainkban már igen széles tartományból válogathatunk – 100 mm-től akár 258 mm-ig. Hogy melyiket választjuk, az elsődlegesen függ a kerékpárváz nyeregcső hosszától (pontosabban az abban elhelyezhető leghosszabb cső hosszától), valamint a lábunk hosszától. De a legtöbb kerékpárhoz, illetve bringáshoz a 100-170 mm közötti úttal rendelkező dropper postok alkalmasak.

Dropper post Forrás: RSP 

Távolról vagy közelről?

A droppereket két módon vezérelhetjük: nyereg alatti- vagy kormányra szerelt karral. Előbbi a felhasználást tekintve nem túl praktikus, hiszen a működtetéshez el kell engedjük egyik kezünkkel a kormányt. Utóbbi esetében több változat létezik: bovdenes, hidraulikus és wireless.

 

Milyen méretben érhető el?

A felépítésükből eredően a nagyobb átmérő-tartományban tudunk leginkább válogatni dropper postokat, így a legelterjedtebb méretek a 30.9, 31.6 és 34.9 mm.

 

Hol áll meg?

A legtöbb állítható nyeregcső nyeregmagassága, annak mozgási útja során bárhol megállítható, bár akad néhány modell, mely pozícionált.

dropper post a bringában Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Ajánló