De miért??? Specialized Turbo Levo teszt

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2025/08/04
A Turbo Levo Gen 4 Comp nem olcsó. De mutatjuk miért mégis az!

Vádolhattok elfogultsággal akár, de nagyjából 2005 óta tesztelek Specialized bringákat, pár tucat megfordult a kezeim között a belépő szintűtől a sokmilliós csúcsmodellekig. És el kell ismerni, tudnak valamit, ami megkülönbözteti őket más prémium gyártóktól. Az innováció? A kitalált részletek? A nüansznyi eltérések? Miért jobb egy Speci mint a konkurensek? Máig keresem az okát, de objektíven nehéz lenne megmagyarázni. Mert hát itt van ez a legújabb 4. generációs Turbo Levo G4 Comp Carbon, amihez volt szerencsém az elmúlt hetekben… Iszonyatosan jó gép, jobb mint sok konkurense. Nem panaszkodhatom a saját ebike gépeimre sem. Árkategóriában is partiban vannak. De ott az a fránya de! Az a de amivel többet nyújtott a Levo. OK, nincsen szíjhajtásos Pinion motorja, vagy éppen nem 18 kg, mégis más élmény vele menni. 

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-10
A szín megosztó, de egyre divatosabb!
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-10
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Egy bringa mindenek felett?

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-1
A felszereltsége nem a top-top, de belekötni nem tudok
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-1
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Váz

Ha felülsz egyre, megérted miért választják olyan sokan a Turbo Levo szériát ha eMTB kerékpárt szeretnének. Van egy réteg aki csak azért veszi ezt, mert ez a haverok között a legmenőbb és megteheti hogy ilyet vesz. És vannak azok akik kipróbálták és akár próbáltak más modelleket is, de visszatértek ide. Megértem őket is. Az általam is tesztelt bringa immáron a 4. generációja a Turbo Levo szériának és ebből is a Comp felszereltségű karbon modell járt nálam. 3 millió forint feletti ára sokakat elriaszthat, pedig nagyon „sok” bringát kapsz ennyiért! Sajnos azt ma mindekinek be kell bootolnia, hogy ha egy karbon vázas komoly elektromos kerékpárt szeretne vásárolni, akkor ebben az ársávban fog kelleni nézelődni. A színe megosztó lehet, de a rose gold szerű festés egyre népszerűbb, nekem bejött. Amennyiben Levot keresgélsz, többféle ársávban is meg tudod ezt tenni, az alu vázzal készülőktől a karbonig. Ez a gép FACT 11r karbonból készül, akárcsak a csúcs S-Works kivitel. Még a lengőkarok és a rocker is szénszálas anyagból gyártódik, és hátul 150 mm-es rugóúttal rendelkezik. 

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-4
Egyedi a rugóstag, ami a Speci kérésére készül
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-4
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Egyedi rugózás

A Specializedről jó tudni, hogy bizony még a rugóstagokat is szereti egyedi kivitelben megrendelni. Látszólag egy „mezei” FOX Float X Performance rugóstag van a vázban, de egy szabadalmi védelem alatt álló Genie Shock Tech belsőséggel rendelkezik! Ez egy kétfokozatú levegős belsőrész, ami olyan lineáris rugóutat biztosít mint amit a spirálrugós tagoknál lehet érezni, de progresszív lesz amikor a rugóút végéhez közeledünk, és persze volume spacer-ekkel tovább tuningolható. A nagy levegőkamra mellett két kisebb (+)kamrát is tartalmaz, így nagy mennyiségű levegőt lehet bele fújni, és a rugóút 70%-án nagyon lapos rugózási görbét eredményez. A rugóút maradék 30%-án a „Genie band” névre keresztelt gyakorlatilag szelep elzárja a plusz levegőkamrák bejáratát, hogy a bottom-out vagyis a felütés előtt progresszívvé váljon a rugózás. Mit érzel ebből? Azt hogy többnek érzed a rugóútat és sokkal „jobban” működik mint más bringáknál. Ez utóbbit nehéz objektíven leírni, egyszerűen ezt érzem sok-sok bringa tesztelése után. Elöl egy FOX 36 Rhythm mozog benne 160 mm-es úttal és teljesen partiban van a hátsó taggal. 

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-3
A lényeg belül van! Áttervezett belső, 666W/100 Nm
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-3
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Motor

No de jöjjön a váz lelke, az elektromos hajtás! 666 Wattot tud csúcsban leadni a teljesen megújult Specialized 3.1-es egység. Természetesen névlegesen továbbra is 250 W a teljesítménye, hogy megfeleljen az uniós pedelec szabványnak. Ha ehhez hozzárakjuk a 100 Nm-es nyomatékot akkor már érezhetjük, hogy itt bizony komoly energiák szabadulnak fel, főleg ha valamelyik erősebb rásegítési fokozatot választjuk. Ehhez pedig egy nem kevesebb, mint 840 Wh-s akkumulátor társul, amit még egy 280-as külső extenderrel is ki tudsz egészíteni. Elmondható, hogy egy átlagos bringás hamarabb elfárad, mint ahogy a beépített akku lemerülne. Brutálisan jó az akku menedzsmentje a bringának, szinte olyan mintha kifogyhatatlan lenne a rendelkezésre álló energia. Erre kifejezetten figyeltek a tervezéskor, és minden elektromos alkatrészt úgy válogattak össze a marketing anyag szerint, hogy az a lehető leghatékonyabb legyen, a legkisebb veszteség mellett. Szeretem amikor a marketing szöveg összetalálkozik a valós tapasztalattal! 

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-2
Maven...nincsenek rá szavak...
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-2
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Fékrendszer

A lassítást SRAM Maven fékekre bízták. Nem gondoltam hogy lesz valaha ilyen jó fék mint a Maven. A saját bringámon is ez van, csak az Ultimate, nem a Bronze, de fékerőben nincsen különbség. MINDIG, ismétlem MINDIG embertelen fékerő áll rendelkezésedre, egy ujjal húzható, és nem fog fáradni, melegedni. Ok, brutális négy dugattyús munkahengerekkel, elöl 220 mm-es féktárcsával operál, de miden plusz grammját megéri még nem ebike-on is! 

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-15
Integált kábelezés
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-15
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Menet közben

Azért gondolom mindenkit az érdekel, hogy milyen volt valójában, a hegyen, menet közben? Brutális. Ezzel akár le is zárhatnám a cikket… Van egy kedvenc emelkedőm, ami meredek, technikás. Ott szoktam minden elektromos bringát tesztelni. Van amivel fel tudok jutni lábletétel nélkül, van amivel nem. Ezzel a Levo-val gyakorlatilag gyerekjáték volt. Nos, van az emelkedőm mellett még egy, ha lehet még durvább. Nem technikás, de extrán meredek. Eddig egyik ebike-al sem próbáltam meg. Most viszont eljött az idő. Csak azért nem jutottam fel a tetejére mert elrontottam a nyomválasztást.

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-8
AXS váltórendszer
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-8
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

A 100 Nm brutális, végig terhelni kellett az elejét, hogy ne emelje az orrát, mert a szintén Speci gumik nem veszítettek tapadást. Mint a fogaskerekű úgy ment fel. Persze ehhez kell a megfelelő üléspozíció, tudnod kell meredek ösvényen mászni, de ha ez megvan, a többit a Levo kirázza a kisujjából. Ez a bringa olyan mintha évek óta tekerném és pont ez az amit mindig keresek. Hogy ne megszokni kelljen, hanem meglegyen az érzés, mintha együtt születtünk volna. Lefelé a gondolatot is olvassa, játékos, és valóban mindent kimozog a legapróbb gyökértől az ugrások utáni földetérésig. Ezt nagyon-nagyon kevés gyártó modellje tudja. Igaz, ez függ az egyéni preferenciáktól, attól, hogy te milyen geometriát, mozgást, tengelytávot szeretsz. 

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-6
Egy igazi computer, kis méretben!
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-6
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

HMI - Find my Levo

Érdemes még néhány szót ejteni a HMI-ről, azaz a MasterMind T3 kijelzőről, és a szoftverekről. Az egy dolog, hogy a TFT kijelző kontrasztos képet ad, és napfényben is könnyen leolvasható. Gorilla 3 Glass üveggel rendelkezik, így vélhetően ellenálló lesz a behatásokkal szemben. ANT+ és Bluetooth adatkapcsolattal is rendelkezik, sőt az iPhone/iOS rendszer integráció is részét képezi a tudásának, így a Find my app is beépítésre került. Meg is lepett, mert amikor hoztam el a bringát, jelzett a telefonom, hogy „egy MasterMind TCU” követi Önt”. Aztán kiderült, hogy ez csak a bringa „agya”, viszont ha ellopnák a Levod, akkor meg tudod keresni az app segítségével. Ezen felül teljeskörű Garmin és Strava támogatással rendelkezik, így tekerés után azonnal fellövi a netre a tekerésed, már amennyiben így akarod. Ehhez még vegyük hozzá, hogy szinte korlátlanul (persze a 25 kmh-s limit kivételével) testreszabható minden rásegítési fokozat teljesítménygörbéje, így ha túl pörgősnek találnád a nyomatékcsúcs beállítást, akkor bárhová állíthatod! Kíváncsi lennék mennyien élnek ezekkel a lehetőségekkel, minden esetre a piac egyik legsokoldalúbb paraméterezhetősége került a 3.1 motor szoftverébe.

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-13
Eleve nem lehet olcsó
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-13
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Vételár és az apróságok

Persze ennyi jó dolog mellett van amiről szintén szót kell ejteni, ez pedig az ára. 8000 EUR vagyis kicsivel 3 millió felett van. Ez egyik oldalról rengeteg pénz a hazai viszonyokat tekintve, ellenben a konkurensek hasonló modelljei is ugyanebben az ársávban mozognak. DE! Ugyan ez szubjektív….de melyik bringateszt nem az, még ha objektíven is állunk hozzá… szóval nekem ebben a bringában a kis apróságok, mint a kormányszárba rejtett imbusz készlet, az akku melletti SWAT tároló, az egyedi rugóstag/rugózás, a high-end HMI mind-mind olyan érvek, amik kiemelik a konkurensek közül. Ja igen, ezek a dolgok pénzbe kerülnek, akárcsak a field tesztek amiket a konkurensek bringáin végeznek, hogy maximálisan képben legyenek azzal, hol helyezkednek el a piacon és miben kell fejlődniük. És ezt mindig meg is ugorják. A csúcs S-Works modell 6000 EUR-val drágább ennél és nem, nem tudnám megindokolni miért vedd meg. Kapsz egy kicsit több nyomatékot (111Nm) és erőt (720W), nyilván könnyebb és komolyabb alkatrészek vannak rajta, de itt a Comp esetében sincsen semmilyen hiányérzetem. Akkor vedd meg az S-Workst, ha 6.000.000 forint kifizetése mindössze ötletszerű és a bankszámládon lényegében nem változtat. A többi esetben ezzel is tökéletesen elégedett leszel! Ja igen, van belőle a Bikexpertnél tesztbringa is, ezt is tőlük kaptuk, ha érdekel menj be hozzájuk, segítőkészek és ki is tudod próbálni!

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-9
Jegyezd meg a nevét!
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-9
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Ja igen, és van "fiúban" is, méghozzá röviden Gloss Orange Tint Over Silver Dusk / Dark Navy

De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-17
De miért??? Specialized Turbo Levo teszt-17
Forrás: Specialized