A szállító maga-Specialized Turbo Porto 

A szállító maga-Specialized Turbo Porto 

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2024/05/29
Igazán különleges kerékpár járt nálunk, amivel két gyereket és egy bevásárlást is le tudsz menedzselni egy út alatt! Íme a Specialized Turbo Porto.

A cargo bringák mindig is speciális területét jelentették a kerékpározásnak, de mostani tesztgépünk még ezen is túlmutat, mert nem egy klasszikus „raklapos” gépről van szó! A Turbo Porto inkább egy szuperzöld SUV mint egy munkagép. Igazi multitalentum, ami kiszolgál akkor is ha a napi bevásárlást, ügyintézést végzed vele, és akkor is ha mondjuk két gyereket hordasz vele oviba. 

Specialized Turbo Porto, az igazi mindenes

A szállító maga-Specialized Turbo Porto -6
Már a megjelenése is tekintélyt parancsoló
A szállító maga-Specialized Turbo Porto -6
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Talán nem meglepő módon a cargo kerékpárok is többféle irányvonalat képviselnek ma. A nagy első kosárral, csomagtartóval rendelkezőket egyforma első/hátsó kerék esetén Utility Bike-nak hívjuk. Ha az első kerék kisebb mint a hátsó, jellemzően 20”-os, és afölött van egy nagy csomagtartó, akkor Cycle Truck a neve. Az itthon futárszolgálatoknál is látható, a terhet a kisméretű első kerék és a kormány között hordozó cargo bringák az úgynevezett Long John-ok, és végül de nem utolsó sorban jöjjenek a megnyújtott lánc és támvillával rendelkező hordárok a Longtail-ek. A Turbo Porto is egy Longtail, de kapott egy Cycle Truck rendszerű első csomagtartót is. 

Guruló erőd

A szállító maga-Specialized Turbo Porto -1
Nem rövid, mégis könnyen kezelhető
A szállító maga-Specialized Turbo Porto -1
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Így állhatott elő az, hogy 200 kg is lehet a guruló erőd össztömege! Ez azt jelenti, hogy az alapból 40 kilós kerékpárt még 160 kg-mal lehet terhelni, legyen az kerékpáros+utas vagy kerékpáros+csomag. Elöl 24”-os kerekei vannak, hátul 20”-os, de 20x2.8”-os gumikkal. Eleve a hátsó kerék atom módon túlépített, mivel ez fogja kapni a súly 80%-át jellemzően. Ebben lakik az általam nagyon kedvelt Enviolo HD agy, ami 380%-os áttételtartományt tud, és valójában egy CVT (Continously Variable Transmission) azaz egy fokozatmentes agyváltó, amiben egy kúpos golyópályán változik az áttételi arány. Nem egy könnyű darab, de egy ebike esetében ez marginális, sokkal fontosabb, hogy mennyire természetközeli élményt nyújt, és milyen jó, hogy bármilyen terhelés esetén is tudunk vele „váltani”, azaz változtatni az áttételt. Érdekesség, hogy a hátsó lánckerékkel úgy van belőve az áttételezés, hogy 27 km/h felett síkon már kellemetlenül pörgős lesz a pedálfordulatszám. 

Rengeteg nyomaték, nagy hatótáv

A szállító maga-Specialized Turbo Porto -7
Ötletes tároló a motor mögött
A szállító maga-Specialized Turbo Porto -7
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Miért? Azért mert a Turbo Portoba szerelt Specialized Cargo 2.2-es középmotor 90 Nm-es nyomatéka mindenre is elég síkon, ellenben ha meg van rottyantva 2 gyerekkel meg egy bevásárlással a gép, akkor nem célszerű 25 km/h felett haladni vele (itt úgyis lekapcsol az EU-s szabályozásnak megfelelő pedelec hajtás). Olyan ez mint a 250 km/h-s leszabályozás az S-Classe Mercinél. Tudna többet, de nem szükséges. Ezt a nyomatékot egy 710 Wh-s Specialized U2-es Li-Ion akku támogatja, ami még akkor is brutális hatótávot tud ha megpakoljuk és csak „Turbo” üzemmódban használjuk. És terhelésen hamar elkap minket a gépszíj, és abban fogjuk... 

A szállító maga-Specialized Turbo Porto -8
Kifejezetten cargohoz tervezett fékrendszer
A szállító maga-Specialized Turbo Porto -8
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Hamár említettük a szíjat, akkor igen, a hajtásról egy Gates Carbondrive CDX rendszer gondoskodik, aminek az élettartama kb. IDDQD. Ha nem tudod ez mit jelent, akkor nem vagy elég boomer és nincsenek még gyerekeid! Na jó, ez anno a Doom nevű játékban az örökélet cheat kódja volt. IDKFA-nak (nabazz nézz utána) meg ott a masszív MIK csomagtartó rendszer, ami a variálhatóságot biztosítja, legyen szó két gyerekülésről, vagy éppen oldalanként 2-2 hatalmas táskáról/kosárról. Illetve a Tektro Dorado cargo specifikus hidraulikus fékjei, ami tényleg komoly fegyvertényt jelentenek, és üres bringa esetén még akár az első keréken gurulást is megoldhatóvá teszik. Persze ne tedd! A négydugattyús 203 mm-es féktárcsákkal és 4 ujjas fékkarokkal szerelt szörnyre szükség is lehet, ha mondjuk a Lauderbe hordod a gyerkeket a Hárshegyi lakóparkból. 

Ötletes megoldások

A szállító maga-Specialized Turbo Porto -9
Nagy fényerejű lámpa
A szállító maga-Specialized Turbo Porto -9
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

A motor mögött még egy táska is helyet kapott, amibe pakolhatsz apróságokat ha már tényleg minden helyet elfoglaltál, de nem ez lesz az amiért akarni fogsz egy ilyet! Amiért menő egy Porsche Cayenne GTS, azért menő a Turbo Porto is. Ha nem napi 2x100 km-t ingáznék, simán rákívánnék egyre. Ott is megadják neki az elsőbbséget ahol a paki fúdórást simán levegőnek néznék, olyan mint amikor a 2x4 LED közeledik, bár ezen „csak” egy Lezyne 500 Lumenes első lámpa van, de mi ez ha nem road presence? A Turbo Porto úgy közeledik mint a halálcsillag a SW-ban, főleg ha meg is van pakolva a családdal. Fekete, hosszú, tekintélyt parancsoló, és látszik rajta, hogy nem egy ötforintos temus utánzat. 

A szállító maga-Specialized Turbo Porto -2
Futárkodáshoz talán overkill, de trendi lenne az biztos!
A szállító maga-Specialized Turbo Porto -2
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

A legkomolyabb, hogy azt hiszed első ránézésre, majd nehéz lesz irányítani. Nem. Egy Long Johnt nehéz irányítani, ahol már a Blahánál el kell kezdened kanyarodni, hogy balra tudj fordulni a Keletinél. Ezzel ha rutinos vagy, akkor megfordulsz egy 3 méteres körön belül. Döbbenetes. Széles és hosszú, de kezes mint egy bárány, gyorsabb lehetsz vele a Demszky karók között mint a king of the GLS futár. Ez egyébként nagyon nagy plusz pont, mivel vélhetően a tőlünk szerencsésebb országok nagyvárosaiban az anyukák veszik, akiket már egy üres próbakör is elrettentene egy nehezen irányítható cargotól. 

Radaros megfigyelés

A szállító maga-Specialized Turbo Porto -5
A lámpa alatt a Garmin radar kapott helyet
A szállító maga-Specialized Turbo Porto -5
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Az irányíthatóság is a biztonságot növeli, akárcsak a túlméretezett fékrendszer, vagy a 2.8”-os hátsó gumi. Anno vagy 6 éve volt nálam a Garmin Varia Radar első generációja teszten, ami már akkor is szuperül működött, de egy országútin nem igazán éreztem létjogosultságát. Itt szériatartozék a hátsó lámpa alá integrálva, és a központi kijelzőre küldi az adatokat. Amikor egy ilyen méretű és súlyú szerelvénnyel közlekedsz, főleg két gyerekkel a hátad mögött, akkor azért a biztonság más értelmet nyer mint egy délutáni edzőkörön. Szépen csippan a kijelző amikor észleli a mögötted közeledő autót, és folyamatosan látod mennyire jár közel hozzád. A tükörben rá is tudsz csekkolni, de egy idő után már érted mit mutat a kijelző. Nagyon hasznos funkció, és önmagában egy hat számjegyű extra gyárilag a bringa árában!

A szállító maga-Specialized Turbo Porto -4
Az Enviolo CVT áttételmódosító karja
A szállító maga-Specialized Turbo Porto -4
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Tudom nehezen emészthető, de ha valaki kiad két és fél milliót egy városi teherbringára, akkor el is várja, hogy látszódjon rajta az ára. Ezen nem igazán az ára látszik, hanem az, hogy minden millimétere át van gondolva, és sehol nem látod rajta a spórolást. Ok, a dizájnerek biztosan vért izzadtak, hogy ilyen menő formát kapjon egy 40 kilós masztodon. Ellenben sikerült. Az pedig már egy másik bravúr, hogy 150 cm-től egészen 190-ig komfortos tud lenni egyetlen vázmérettel! Meglehet, nem hiszed el azt amit itt leírtam. Semmi gond, magad is meggyőződhetsz a Turbo Porto tudásáról, mivel a Bikexpert kerékpárboltban van egy kipróbálható. Városon belül az autózás nagy részét ki tudod váltani vele. És ezzel tényleg beállhatsz a Lidl elé, nem kell autóval elfoglalni a kamionoknak felfestett sávot!