Dunamenti nézelődés és gasztrotúra

Nagy Zsolt
A Dunamenti nézelődés és gasztrotúra hossza 50 Km. Az útvonal szintemelkedése 230 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Túra start: Vác vagy Kismaros vagy bárhol

Túránkat gyakorlatilag bárhonnan indíthatjuk, Vácról is leszállhatunk a vonatról, akkor megtekinthetjük Vác gyönyörű főterét, és a Duna-parton indulhatunk el a Dunakanyarba, de erőnlét szerint bármelyik másik későbbi faluból is indulhatunk. Az ajánlóban említett helyek személyes preferenciák alapján kerültek kiemelésre, vagy azért mert a hangulatuk, vagy azért, mert a választékuk megfogott. Azt viszont kiemelném, hogy ha kimaradt valami, akkor annak az oka nem feltétlenül az, hogy nem kedvelném, szimplán tényleg rengeteg hely van a környéken, és lehet, el sem jutottam egy csomóhoz még.

Váci fagyi

Vácon kihagyhatatlan a fagylalt a Magora étteremben a főtéren, a levendulás csoki, és a pisztácia zseniális.

Vácon a másik kedvenc kávézó / étterem a Lujza és Koriander, amely amúgy szállásként is üzemel. Remek sütik, kávék, és ételek.

Kismarosi gasztro pihenők

Mivel Kismaroson lakom, a túra is innen indul, kiindulási pont szokott lenni a kisvasút végállomása, ahol több étterem, bolt, és fagyizó is található. Ha innen megyünk le a Duna-partra, akkor szintén találunk még egy fagyizót, hamburgerest, illetve kajak/kenu kölcsönzőt is. Aki a SUP-ozást akarja kipróbálni, az is megteheti, na, de nem a vízi sportokról akartam írni, inkább a laza Duna-parti kerékpárútról.

Kismaros és Nagymaros közötti szakaszon kezd kiépülni az élet, több bringás megállóhely is létesült, van ahol gyümölcsöt, lekvárt, szörpöt is tudunk vételezni becsületkasszás alapon. Ugyancsak itt találjuk a fiatalság hippi szórakozóhelyét, a Nomád bárt, ahol láttam már 20-as fiatalokat Kovács Katira csapatni. Itt akár ingyen sátorozni is lehet hétvégén, már ameddig a szezon tart.

Dunamenti nézelődés és gasztrotúra-1
Kilátás a fellegvárra

Nagymaros

Az első nagyobb látványosság akkor jön, amikor beérünk Nagymarosra, balra a Duna-parton van egy gyönyörű füves rét,  rálátással a visegrádi várra. Itt nyaranta rendszeresen jóga órákat is tartanak, de rengeteg embert láttam már kijárni ide, csak piknikezni egyet. Apropó Piknik, a másik fiatalos, de kultikus hely az utunkon a Piknik, ahol remek programok szoktak lenni, és jófajta csapolt sörök is vannak. Innen 50 méterre van a halas, ami szerintem emberemlékezet óta megvan, és mindenki ismeri.

Dunamenti nézelődés és gasztrotúra-2
Forrás: Kimura

Nagymaroson két cukrászda is van, ha valaki a klasszikusabb vonalat szereti, akkor az Édeskébe érdemes mennie, ha valaki az újhullámos, minőségi vonalat részesíti előnyben, akkor pedig a Sakurába. A Sakuráról személy szerint csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni, majdnem minden tekerésem végén betérek ide egy kávéra, sütire, vagy fagyira.

Ha mégsem találtuk meg a számításunkat, akkor még ott van a Danu Bár, gyönyörű terasszal, szintén kilátással a várra.

Dunamenti nézelődés és gasztrotúra-3
Megérdemelt pihenő a Sakurában

Zebegény

Ha már degeszre tömtük magunkat, akkor mehetünk is tovább Zebegény felé, ami a Dunakanyar egyik gyöngyszeme. Itt a parton találunk lángosos, palacsintát, illetve a Danu helyi kirendeltségét, a Danu teraszt, ahol kávé, hamburger, és sörök is vannak.

Mellette található a Helyben Kávézó, ahol újhullámos kávékat kóstolhatunk, illetve különböző reggeliket, amik közül vannak klasszikusabb, és egyedibbek is, példaként említeném a kencéket pirítóssal, mi például a zöldborsókrémet kóstoltuk itt.

Szob felé már nincsen sok hátra. Bevallom, ez az a város, ahol még sehova nem ültem be, mert az edzéseken pont félúton szokott lenni , és legfeljebb egy gumicukorért szoktam beugrani a boltba, úgyhogy a helyi gasztro kultúráról nem sokat tudok nyilatkozni.

Innentől pedig elvileg tovább tudunk menni az újonnan épült kerékpárúton Szobról Ipolydamásd felé, de ahányszor próbáltam, annyi alkalommal állt az úton a Duna, úgyhogy általában Szob után nem sokkal vissza is fordultam.