A Bükk déli lankáin

Az A Bükk déli lankáin hossza 70 Km. Az útvonal szintemelkedése 800 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Útvonal: Felsőtárkány – Lillafüred – Felsőtárkány

A Bükk nyugati kapujából, Felsőtárkányból indul a nagy hegyi versenyeket kicsiben idéző túránk. Rengeteg kanyar, hosszú emelkedők, fantasztikus erdővel takaródzó út, itt-ott csodálatos kilátással a déli lankákra. A településen könnyedén találunk parkolóhelyet, és vizet… amivel feltétlen tankoljunk fel bőven, mert közvetlen az út mellett nem lesz módunk utántölteni egészen Lillafüredig.

Utunk könnyed bemelegítő szakasszal indítjuk, mely a kiszélesedő Lök-völgyében vezet. A hosszú egyenes és komótosan emelkedő részeken kellőképpen rápöröghetünk az előttünk álló kilométereknek és mászásnak. A Vaskapu elnevezésű szűkület s-kanyarjától kezdve az út erőteljesebben kezd emelkedni, és egyre több, szinte ugyanúgy kinéző kanyarok váltják egymást.

A nyolcadik kilométernél, a Hereg-réti parkoló hajtűkanyarjától kezdődik igazán a hegyi szakasz. Átlagosan 6-8%-os, de szinte folyamatos emelkedés lassan szívja ki az erőnket. A sűrű, zöld lombozat által takart jól átlátható erdőt Répáshuta előtt lazítja fel néhány kilátó pont, ahonnan csodálatos panoráma nyílik a településre, és a környék mezős, erdős területeire.

Phszihésen gyilkos a sokadik hasonló kanyar
Pszichésen gyilkos a sokadik hasonló kanyar

A répáshutai elágazásnál - ha erősen fogytánk vizünk, vagy ennénk valamit - érdemes legurulni a mély völgyben elhelyezkedő település fogadójához.

A területet a sűrű erdő, a terméketlen talaj és a víz hiánya miatt sokáig emberi letelepedésre alkalmatlannak tartották. A XVIII. század végén alapították szlovák, ruszin és német üveghutások, amint azt a neve is jelzi. Egyike volt a négy bükki üveghuta-településnek. Lakói foglalkoztak szén- és mészégetéssel és fakitermeléssel is. A község a XIX. század és a XX. század fordulóján költözött egy másik völgyből a jelenlegi helyére, amikor az üveggyártó manufaktúrák megszűntek. Szlovák gyökereit mai napig őrzi.

Folytatva utunk még cirka 5kmnyi monoton mászás vár ránk, míg nem érjük el Hollóstetőt. Innen könnyedebb fokozatba válthatunk végre, és egyre gyorsabb tempóval közelítünk a túra fordulójához, Lillafüredhez.

Egy négyes hajtűkanyar kombinációt követően bal kézre kavicsos parkolóhoz érünk, melynek erdő felöli végén 3 forrás friss és hideg vízéből tölthetünk kulacsunkba. A miskolciak közül sokan járnak ide gépkocsival forrásvízért. A Szinva-, Bársonyos-források és a kicsit lentebb található Kis-kút mind a Szinva-patakot táplálják. Ezek közül a Bársonyosnak stabilnak a vízhozama. Érdemes itt megállni rövid időre. Innen már csak kicsit több mint 2 kilométer Lillafüred, és a Hámori-tó, amit kényelmes fordulat mellett gurulunk le.

A Hámori-tó a fordító

A mesébe illő zöldes színű tavacska, és a mellette álló Palotaszálló ideálishely egy nagyobb pihenőre. Kifőzdék és büfék sorakoznak a kisvasút állomástól kicsit fentebb, ahol energia utánpótlásként ehetünk valamit. Ha már itt járunk, és korábban nem volt alkalmunk szétnézni erre fele, ne hagyjuk ki a szálló függőkertjében található, Magyarország legmagasabb vízesését.

Kellő pihenő után nyergelj-fordulj. Az útvonal egy-az-egyben ugyanaz, mint idefele, csak most a másik irányból kóstolunk bele a hegy déli oldalában kacskaringózó útba.