Gerence-Marcal-Rába és a Somló környéke gyalogosan és kerékpárral Hír

2015/08/03
250 km-nyi jelölt kerékpárút-rengeteg gyalogos turistaút, megannyi programmal, szolgáltatóval és szálláshellyel bővült a Marcal-medence és Bakonyalja által közrezárt sík terület.

Néhány hete a titokzatosnak hangzó GEMARA-SK mozaikszó még nekünk sem mondott túl sokat és a jelentéséről sem volt halvány fogalmunk sem, mígnem meg nem ismerkedtünk a szó teljes jelentésével, azaz: a Gerence-Marcal-Rába és a Somló környékének fejlesztési tervével, amelynek eredményeit most már bátran a nagyközönség elé tárhatjuk.

A szóban forgó kistérség az aktív turizmus szempontjából valóban fejlesztésre szorult, de szerencsére mindig akadnak olyan lelkes emberek, akik összefogással sok mindent el tudnak érni. Így történt ez ebben az esetben is, a lelkesedésből egyeztetések sora következett, amely végül egy projektet keltett életre. Ennek célja a terület gyalogos- és kerékpáros túrázás feltételrendszerének fejlesztése, ezzel együtt a térség turisztikai vonzerejének és fogadóképességének növelése.

A projekt ideje alatt fejlesztésre kerültek a turisztikai nyomvonalak, a jelölések, valamint a hálózat szolgáltatásfejlesztése (mint pl. kerékpárszervíz, szálláshelyek, vendéglátóegységek). Az útvonalak mentén 15, földrajzilag érinthető kerékpáros- és turistabarát szolgáltatási pont is kijelölésre került, amelyeket később a hálózatba is bekapcsoltak.

60 újonnan telepített irányító tábla jelzi az útvonalakat Forrás: www.mozgasvilag.hu
60 újonnan telepített irányító tábla jelzi az útvonalakat

GPS segítségével rögzítették az útvonalakat, amelyek a térképrajzoláshoz és az útvonaltervezéshez nyújtottak segítséget. Így együtt 60 irányító- és 20 információs táblázási pont került kihelyezésre. A nyomvonalfejlesztés során a régióban mindösszesen 250 km hosszú kerékpárút került kijelölésre, amelyek első sorban alacsony forgalmú, alsó rendű aszfaltozott utak.

A fent említett kerékpáros- és gyalogos útvonalhálózatról készített térképek 2500 példányban kerültek nyomtatásba, amelyekhez az egyes szolgáltató pontokon juthatnak hozzá az érdeklődők.

A fejlesztéseknek köszönhetően várhatóan változatosabb programkínálat jön létre a régióban, meghosszabbodik a turistaszezon, nő a látogatási hajlandóság, a túrázási- és kerékpározási kedv.

A további célja, hogy a kibővülő lehetőségek újabb munkahelyeket teremtsenek, ezzel segítik a térség népességmegtartó képességének javulását.

A térségben egyébként korábban már a Somló és Környéke Borút Egyesület is kivitelezett egy sikeres projektet (amelynek megvalósítását a GEMARA-SK Vidékfejlesztési Egyesület is támogatta): a "Somlói Okosutak" létrejöttét, amely a Somló-hegy borászatainak turisztikai fellendítésére összpontosít. A két projekt remélhetőleg karöltve és egymást kiegészítve lendíti fel a Kisalföld ezen területét.

Hogy minderről személyesen is meggyőződjünk, ellátogattunk hát Marcalgergelyibe, amelynek turisztikai és rekreációs központja a . A park tökéletes helyszín mind az induláshoz, mind pedig a megérkezéshez, megszállni pedig többek között pl. a Joó-Tó Vendégházban is lehet. A kerékpárok kölcsönzése is itt helyben valósul meg, jól felszerelt Csepel trekkingek közül választhatunk.

Amint megvan a bicó és a 6 részletezett, kinagyított térképből álló tájékozódási segédletünk is, indulhatnak is a túrák!

Kupi-erdő, tanösvények és a Szentkút frissítő forrásvíze

Első utunk a Kup település mellett található Kupi-erdőbe vitt, amely a környéken az egyetlen összefüggő erdős terület, amely fokozottan védett és a nyári időszakban a környező iskolák számára edukációs bázisként is szolgál, továbbá a Mária Zarándokút egy szakasza is a közelben megy el. Az erdészház mellett található Esterházy Erdei-Iskolában mindent megtudhatnak a gyerekek a Bakonyaljai növényekről és állatokról. Az erdőben egy hosszabb (4 km) és egy rövidebb (1 km) Tallós Pál természetkutató nevét viselő tanösvény is található, amely az ide érkezők számára betekintést enged az erdő életébe. Az itt található Szentkút forrás kristálytiszta vize igen nagy kincs, a kulacsokat érdemes mindenképp feltölteni belőle, mielőtt tovább indulunk.

Az erdészházban egyébként 3 db 2 ágyas szoba várja azon vendégeit, akik szívesen aludnának egy erdő közepén. A ház mellett egyébként tűzrakóhely, játszótér és sportpálya is található.

Ha érdekel a Kupi-erdő túránk itt megtalálod:

A tanösvényes barangolás után továbbindultunk Noszlopra, ahol a Lucullus Fogadóban feltölthettük energiaraktárainkat és a déli forróságban hűsölhettünk egy kicsit, mielőtt továbbindultunk volna délutáni programunkra, A Somló-hegyi kerékpártúrára.

Árnyas kerekezés a Somló-hegy felé

A nyár legforróbb napjai lévén nem egy hátrány, ha az ember erdős vagy legalább árnyékos úton tud kerékpározni. Már önmagában egy nagy előny a menetszél, ám a rekkenő hőség ellen a forró szél sem véd. Némi enyhülést ezért a Noszlopról Oroszira tartó kerékpárút jelentett számunkra, amely felett az út mentén magasodó fák lombjai összeborultak, mint egy természetes alagutat képezve az út felett. A viszonylag hosszabb szakasz után viszont jött a fekete leves, akarjuk mondani fekete-szurok, mivel árnyék híján a kerekek majdhogynem a felforrósodott és felpuhult aszfaltba ragadtak.

Somló-hegy a távolban Forrás: www.mozgasvilag.hu
Somló-hegy a távolban

A Somló-hegy előtt az egyetlen lehetséges árnyék-menedék az eredetileg nyári laknak épült
dobai Erdődy-kastély kastélyparkja volt, ahol gyönyörű, akár több száz éves különleges fafajták is megbújnak. Az arborétum közepén álló kastély jelenleg szanatóriumként működik, így az erkélyekről egyelőre csak lakói csodálhatják a Somlói várat.

A kastélyt hátrahagyva már tényleg csak a Somló-hegy felé igyekeztünk, amelynek oldalában számos pincészet található. Hamarosan el is értük a , amely egy Makovecz Imre által megálmodott épületben talált otthonra. Az egyedi építészeti alkotásban nem csak borkóstolásra van lehetőség, hanem meg is szállhatunk. Szó mi szó, fantasztikus lehet itt a szobák ablakán kitekinteni és a Somlói várat, vagy pedig az alant elterülő síkságot fürkészni.

A Somló-hegyi kerékpártúra útvonaláról többet is megtudhatsz itt:

Következő kerékpártúránkat a GEMARA-SK projekt központjából, a marcalgergelyi Joó-Tó Horgász és Szabadidőparkból kezdtük. Az úti cél Nyárád volt, ahol mintha megállt volna az idő.. azaz amit mi retronak hívunk, az ott hétköznapi módon élő kultúra.

Aszfaltos kerekezés Nyárádra Forrás: www.mozgasvilag.hu
Aszfaltos kerekezés Nyárádra

Nyárád, ahol szinte megállt az idő..

Mikor Marcalgergelyiből elindultunk, még nem tudtuk, hogy micsoda időutazásban lesz részünk. De még mielőtt megérkeztünk volna Nyárádra, négy apróbb településen is áthaladtunk, amelyek közül Kemeneshőgyész kocsmájában baráti vendégszeretettel várt minket a csapos és törzsvendégeivel egyetemben elmélyülhettünk a csapolt sör, fröccs vagy éppen az ízesített gyümölcsös sörök világában. Így vidáman indulhattunk tovább Békás, majd Mihályháza felé, hogy aztán végül beguruljunk Nyárádra.

A nyárádi polgármester az önkormányzat saját étkezdéjébe invitált minket ebédre, ahol annak rendje és módja szerint kockás műanyag terítő, köténybe öltözött konyhásnénik, klasszikus műanyag kancsó, párolt csirkecomb orsótésztával és klasszikus palackos szódavíz kombója emlékeztetett minket hajdanán volt menzás gyermekkorunkra. Ahogy ebbe a miliőbe csöppentünk, rájöttünk, hogy ez nem egy retro életérzést imitáló környezet, hanem ez itt maga a valóság. Miközben a szódából nagyokat kortyoltunk, életre kelt emlékeink sora mosolyban futott szét az arcunkon. Teljessé téve a napot ekkor már készen állt odaát az önkormányzat épületében a négytagú néptánccsoport, hogy tovább bűvöljön minket és a helyi nézőközönséggel kiegészülve egy igazi varázslatos délutánt szerezzen számunkra.

Ha érdekel Nyárád varázslatos időutazása, az alábbi segítséggel te is eljuthatsz ide:

A délután folyamán egy rövid kis kirándulás keretében a Rába folyó szépségével ismerkedtünk meg.

Kirándulás a Rába mentén Ómalomsok és Marcaltő között

A Rába vize a nyári hónapokban igazán jól felmelegszik, ezért a túra előtt egy kis mezítlábas frissítésre kiválóan alkalmas. A Rába mentén a töltésről végig remekül rá lehet látni a folyóra és az azt körülvevő ártéri erdőre. Az erdő nyugalma itt teljesen zavartalan, egy csodás nyári délutánon egy séta az árnyékos ösvényen nagyszerűen ki tudja kapcsolni az embert. Az útvonal egyébként jól karbantartott, ezért kerékpárral végigsuhanva is legalább ennyire élvezhető. Marcaltőre beérve, hogy hogy nem, ismét egy kocsmába botlunk.. nem is kéretjük magunkat, már fel is vettük a ritmust!

Gyere te is és fedezd fel a Rába szépségét:

Az utazás lehetőségét ezúton is köszönjük a GEMARA-SK Vidékfejlesztési Egyesületnek!