- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Ne higgy azoknak, akik szerint a gravel csak egy "marketing bullshit", egy "lufi" és amúgy is, "ami mindenre jó, az semmire se igazán". A gravel kerékpárok egyaránt jól érzik magukat aszfalton és burkolatlan utakon is, emiatt robbanékonyságot, robusztusságot és variálhatóságot várunk el tőlük.
A tesztre érkezett 2026-os Specialized Diverge kerékpárt is ezen szempontokból néztük, és a márkához hűen, nem csalódtunk.
Amikor magunk mögött hagyjuk a burkolatlan utakat (és tesszük ezt hosszan, nagyon hosszan), a kerékpár nyújtotta kényelem kiemelten fontossá válik. Nem is lehet tehát kérdés, hogy a Diverge is megkapta a Specialized ikonikus komfortnövelő alkatrészét, a kormányszár alatt található Future Shock rugózást - és most nem véletlenül nem írtam „teleszkópot”, mert ez nem az.
A Future Shock nagyjából 2 cm-nyi rugóutat nyújt a kormánynak/kormányszárnak, ezáltal elnyeli a talaj felől a kezünk fele érkező kisebb-nagyobb ütéseket. A rendszer egy spirálrugó különböző erősségűre cserélésével, illetve a távtartók segítségével hangolható a kerékpáros testsúlyához, és kerékpározási stílusához. Három változat létezik az új, harmadik generációból, melyek közül a 3.1-ben csak az acélrugó dolgozik, csillapítás nélkül. A 3.2 már kapott egy hidraulikus csillapítást is, míg a 3.3 változatban ez a csillapítás egy külső tekerőgomb segítségével állítható is. A tesztre érkezett PRO modellben ez utóbbi található, és az első pár kilométer alatti szokatlan érzés hamar észrevétlen komforttá vált – az a fajta magával értetődő rendszer ez, amit akkor vesz észre igazán az ember, amikor nincs (így jártam én is, amikor a tesztet követően visszaültem a saját bringámra).
Emellett a kényelmünket növeli még a karbon Roval Terra nyeregcső is, ami akár 18 mm-nyi hátrahajlásra képes! Ez az extra rugalmasság nagyon kellemesen tudja csillapítani és finomítani a talaj felől a hátsónkra ható erőket. Többnapos úton ez aranyat ér! Ahogy a nyereg is, mely úgy simult a fenekemhez, mintha pont az enyémhez lett volna tervezve...
Egy gravel kerékpárt többek között a variálhatósága teszi sokoldalúvá, amiben a Diverge jól vizsgázik.
Így például a villa és a váz kialakítás révén igény esetén akár 50 mm széles gumit is használhatunk! Ezen tulajdonságába nem csak a nagyon ballonos külsőgumik opciója van belekódolva, de egy átlagos (42-44 mm) szélességű gravel gumi esetében a bőséges sárférőhely lehetősége is!
Természetesen a Diverge vázon és villáján számos felfogatási pontot találunk csomagtartóknak, sárvédőknek és kulacsoknak, ami egy többnapos bikepackingezés során fontos tulajdonság! Továbbá a karbon váz alsócsövében megtaláljuk a SWAT-ot, a belső tárolórekeszt, melybe extra belsőgumit, vagy egy esőkabátot is elhelyezhetünk szükség esetére, így kalandunkra úgy pakoljuk fel a Diverge-t, ahogy a legkényelmesebb számunkra.
Egy gravel kerékpárnak a nem burkolt útvonalakon is strapabírónak és agilisnak kell lennie. A menetközbeni élményt a Diverge korábbi verzióinak tovább finomított, nagyobb tengelytávú és alacsonyabb ülés pozíciója növeli – sportosabb, progresszívebb lett, ami a teszt alatti nagyon jó benyomást adott. Kifejezetten jól érzi magát a szűken kanyargósabb utakon, így akár ösvényeken gurulva is.
Ami a kényelmünkhöz is hozzájárul, az egyben a terepen való használathoz robusztusságot is ad, mint például az akár 50 mm széles gumik. Ekkora gumikkal bátran nekivághatunk a sziklásabb, kövesebb útvonalaknak is.
A Diverge elérhető alumínium, vagy mint a tesztre kapott PRO verzió, FACT 9r karbon vázzal is. És hiába a mindösszesen csak 8,4 kilogramm össztömeg, egy ilyen kategóriájú kerékpárnál elvárható merevség érzetét nyújtotta!
Ahogy már említésre került, az új Diverge nagyobb tengelytávot kapott (56-os vázméretnél 1060 mm), ami mellett a slackesebb fejcsőszög (54-es vázmérettől felfele 71°) és a hosszabb láncvilla (430 mm) is növelik a stabilitást. Ez és a technikás terepen való jó irányíthatóság a teszt során érezhető volt, amit a számszerűsített stack-reach arány is alátámaszt (1,53).
Az alacsonyabb középcsapágy drop (85 mm) jobb kanyarodási tulajdonságot ad, míg a komfortunkhoz hozzájárul még a nyeregcső szöge is (74°).
Tagadhatatlanul a Diverge 4 egy rendkívül sokoldalú gravel kerékpár, amit el tudok képzelni városi mindennapi közlekedéshez, rövid családi túrához és többnapos bikepacking kalandhoz egyaránt - ez utóbbikhoz, mint például idehaza a Horizont végigjárására, vagy az általunk is végig tekert Veneto illetve Tuscany Trail eseményekre mindenképpen.
Talán az egyedüli, amire nem választanám, az a versenyzés, pont azon komfortnövelő részletei miatt, amik kiválóvá teszik az előbbi területeken...
A Future Shock rugózását eleinte szokni kell, mert sprintek és lendületes meredek emelkedők során érdekes érzést ad, de a túrázós, felfedezős tempók mellett nagyon hamar elveszi a terepről a figyelmet.