Menü

2019.09.24.     Hozzászólás 0

Eurobike: Itt a lejtő vége?

Érdekességek, gondolatok Európa legnagyobb kerékpáros szakmai kiállításának margójára.


 

Évek óta beszélt mindenki róla, évek óta érezhető volt...

A világ egyik legnagyobb kerékpáros szakmai kiállítása haldoklott. A nagy márkák, ki költségekre, ki pedig marketing stratégiára hivatkozva lassan elhagyták Friedrichshafent. A Eurobike évről-évre laposabb lett, mert a mainstream nevek mellett a programok is egyre fogytak. Aztán tavaly decemberben robbant hír, hogy a világ másik legnagyobbja, az Interbike közel negyven év után nem kerül megrendezésre... Főbb okok? Megváltozott felhasználói szokások (interneten minden fent van, még az is, ami nincs), és megváltozott gyártói értékesítési stratégiák (lassan oda jutunk, hogy az X. évi újdonságokat X-2. évben bemutatják, csakhogy mindenki előtt történjen)...

Ezek tudatában várható volt, hogy az idei Eurobike borzalmasan siralmas lesz... mi több, egyszerűen „elkínaiasodást” vizionáltunk mi is. 

Még indulás előtt megnéztük a kiállítói listát, és fejcsóválva konstatáltuk, hogy igazunk lesz... Ismeretlen, sokszor "kínainak" ható nevek tömkelege mellett csak pár ismertebb márka szerepelt...

 

Ám kint váratlan dolog történt...

Közel három nap alatt jártuk be a 12 hatalmas csarnokból, valamint a köztük elterülő kültéri kiállítói részekből és a közepes méretű tesztpályából álló kiállítást, miközben

azt éreztük, hogy végre ismét izgalmas a Eurobike.

Bár olyan nevek, mint a Specialized, Trek, vagy a Scott (de gyártói szinten ide sorolhatjuk akár a Cube, Ghost vagy a Merida márkákat is) hiányoztak, de mintha ettől fényre léphettek volna az eddig a nagyok árnyékában elbújó kisebb cégek. Az olyan cégek, akik büdzséjük vagy alacsony ismertségük révén nem engedhetik meg, hogy házhoz hívják a sajtót (ahogy több márka esetében évről-évre példa), viszont egy kiállításon közvetlenül is megmutathatják magukat a nagyérdeműnek. Ráadásul nem volt fojtogatóan sok távol-keleti cég jelen, inkább azt mondanám, hogy nagyjából annyian voltak, mint eddig is - akikre amúgy a legtöbb kiállítónak amúgy szüksége is van, mert beszállítóik egymásnak. Plusz újfent programok színesítették a kiállítást - volt slopestyle verseny, és Danny McAskill csapata is szórakoztatta a látogatókat. Jó, messze volt a régi pezsgéséhez és fényéhez az egész, de érezhetően nem gurult tovább lefele a lejtőn az egész kocsi...

Ami a látottakat azaz a termékeket érinti, alábbiakban szemezgettem az izgalmas, az ötletes és természetesen a miafeneez kategóriából is - ha pedig nem szeretsz olvasni, görgess a lap aljára, ahol a legtöbbet bemutatjuk videón is...

 

A kommunikátor sisak

Egy családi- vagy egy baráti kerékpározás közben sokszor jelent gondot a partnerünkkel való kommunikáció, még akkor is, ha közvetlen a másik mögött tekerünk. Csapat esetén még az is problémát jelent, hogy az elöl haladótól jobban lemarad a sor végén tekerő, vagy akár többen is, és nem tudunk információkat megosztani egymással. A motoros szegmensből érkező amerikai SENA cég kifejezetten kéznélküli kommunikációs rendszereket fejleszt sisakokba – idén már kerékpározáshoz is. A modellek jelenleg bluetooth hálózaton kapcsolódhatnak egymáshoz, mellyel nyílt terepen 900 méteres hatótávolságban működnek. A rendszer maximum csak 4 eszközt tud párosítani, sajnos csak „sorba kötve”, ami azt jelenti, hogy ha a kettes sisak hatótávon kívül esik, akkor megszakad a teljes láncolat. Jövőre tervben van egy MESH rendszerű változat is, melynek előnye, hogy nincs eszköz korlát.

 

Sena - kommunikációs sisak Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Klikk a képre a galériáért!

 

Ám a sisak és a beépített rendszer a „walkie-talkie” funkciónál többet is tud! Az okostelefonunkkal párosítva zenét hallgathatunk, telefonálhatunk mintegy headszetként vele, vagy épp a navigációnk útmutatásait is hallgathatjuk!

A hangrendszer olyannyira jól működik, hogy a kiállítási forgatag zaja mellett is tisztán, hangosan és érhetően halhattuk egymást. Bár a sisak nehezebb egy átlagos sisaknál (450 gramm körül van), az extra kommunikációs kényelem kárpótol minket. 

  

Az okosszelep és az okostelefon esete

Érdekes, hogy a gépkocsinál már évek óta jelen van a guminyomások figyelése, de a kerékpár szegmensbe csak most érkezett meg (vagy legalábbis elterjedni még nem terjedt el).

 

SKS - okosszelep Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Klikk a képre a galériáért!

 

Az SKS cég standján számunkra a legizgalmasabb termék egy parányi eszköz volt, amit a kerekünk szelepére kell rögzítenünk, és innentől a kis okoskütyü egy applikáción keresztül folyamatosan figyeli a gumiköpenyünkben levő nyomást. Sőt, a telefonon előre beállított határérték esetleges elérésekor figyelmeztet minket, hogy pumpálnunk kell!

  

Bordásszíjat minden bringára

15-20 000 km karbantartás, nyúlás és hang nélkül. Ha ezt nyújtja egy bordásszíj, akkor miért nem terjedt el már a bringákon? Nos, van egy apró probléma vele: a zárt hurkot alkotó szíjat csak bontható vázra tudjuk felszerelni. Eddig.

 

VEER - bontható bordásszíj Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Klikk a képre a galériáért! 

 

Itt a VEER CYCLE startup cég bontott bordásszíja, amit egy hagyományos kerékpárra is felszerelhetünk! A V-alakban felsliccelt szíjat 36 darab rozsdamentes fémtüskével egyesíthetjük újra egy zárt hurokká, miután átfűztük a váz hátsó háromszögén.

 

Az önfelfújó kerék

A kiállítás egyik központi része a Eurobike Awards, azaz egy szakmai zsűri által díjazottakat bemutató terület. Ezt minden évben átnézzük – bár szinte nyílt titok, hogy itt bárki indulhat, aki letesz az asztalra kellő eurót, és legtöbbször nem szakmaiság dönti el, ki kerül ki végül – mindig találunk érdekes, izgalmas termékeket is. Az AIRWINDER kereket nem tudtuk még igazán sehova elhelyezni, mert a koncepciója nagyon jó, prototípus révén nem győződhettünk meg igazán róla.

 

 

A termék nem mást kínál, mint egy önfelfújós kereket, ami nagyjából 1 bar nyomást termel a guminkba 1,5 kilométer megtétele alatt. Ehhez készült egy speciális szelep, amihez a belsőnkben egy, a gumiköpeny futófelülete alá közvetlenül integrált, nagyjából 5-6 mm átmérőjű gumicső kapcsolódik. Ez a gumicső menetközben, ahol a gumiköpeny a talajhoz ér összenyomódik, és vákuumot hoz létre. Ahogy a kerék gördül előre, ez a vákuum halad az összenyomódással, majd elér a gumicső végéig, ahol a szelepen át beszívott levegő beáramlik a belsőnkbe.

  

Gravel jött, marad és tovább fejlődik

Bár azt jósoltuk a kiállítás előtt, hogy igazi gravel cunami várható a kiállításon, a standokat járva nem volt végül ez az érzésünk. Ettől függetlenül jól látható, hogy az eddig az országútik alá sorolt a gravel kerékpárokat hamarosan külön kategóriaként lehet kezelni, amit további alkategóriákba sorolgathatunk. 

 

CSEPEL - magyar bringa magyar táskákkal Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Klikk a képre a galériáért!

 

A gyártók egyre jobban egy-egy felhasználási mód szerint specifikálják a gravel bringáikat, így jönnek a montisabb, országútisabb, komfortosabb és ebike változatok. Ezekre láttunk már most példákat: az idei díjazottak között ott volt a NINER cég össztelós alumínium gravelje, ami inkább egy koskormányos és suhanósabb gumival szerelt xc-bringa, aztán a karbon vázas modellje, ami inkább egy kényelmesebb országúti bringa, és több helyen láttunk egyenes kormánnyal szerelt gravelt, mint például a CSEPEL standon, az új Deep Space projekt keretében épített cromoly vázas modelljeik.

  

E-bike specifikus sisakok

Egyelőre elég kuszák az s-pedelecekre, azon belül is a sisak használatára és a sisakokkal szemben elvártakra vonatkozó szabályzások. Egy 45 km/h sebességig rásegítő elektromos kerékpár esetében már nem elégséges a kerékpáros fejvédő, hanem a sokkal nehezebb és masszívabb motoros bukót kéne viselni.

 

EBIKE SPEC SISAK - Laser Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Klikk a képre a galériáért!

 

Viszont most talán valami elindult, mert az idei kiállításon több gyártónál fedeztünk fel egységesen az NTA 8776 szabványnak való megfeleltetés, mely kifejezetten az e-bike, azon belül is a speed e-bike felhasználásra tervezett sisakokat szabályozza. Így például a LAZER, CRATONI vagy GIRO bukósisak kínálatában is tudunk már ezen kerékpárunkhoz biztonságos és megfelelő fejvédőt választani.

   

Adjuk a legjobbat a gyermekünknek

Bringás szülőként alig várjuk, hogy gyermekünk mielőbb kipróbálja a kétkerekűt és reménykedünk benne, hogy „követi” a szülői példát, és bringás lesz belőle. Ehhez viszont nem árt, ha olyan kerékpárt kap, ami kifejezetten gyermekeknek van tervezve, így nem csak kicsik és könnyűek, de például a fékkarok is a gyermek kezeihez van tervezve.

 

LEGGO - gyerekkel növő bringa Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

 Klikk a képre a galériáért!

 

A súlyra nem lehetett panasz a kiállítás eldugott szegletében talált teljesen karbonból készült futóbringánál – felnik, váz, villa, és a kormány is karbon volt… és „csak” 400 dollárt kérnek érte. De ha a karbon már ciki, választhattunk volna titán vázszettet is (váz+villa), potom 700 euroért.

De azért élhetőbb gyerekbringák is voltak. Egyik nagy kedvencünk a WOOM idén is kiállított, de nagyon ötletes volt a LEG&GO fa futóbringája, mely 6 hónapostól 6 éves korig használható – bringát alkotó elemek szétszedésével majd elforgatás utáni újra összeszerelésével három különböző méretben használhatjuk.

   

Gégecső, ami díjat érdemel

Kering egy mém az internet végtelen bugyraiban: amit nem tudsz megjavítani ducktape-pel, arra ott a WD40, amit azzal sem, azt felesleges javítani. Ezen „csodaszert” nagy meglepetésünkre megtaláltuk idén a díjazottak között, és közelebb lépve hamar letört lelkesedésünk, mert nem egy még csodálatosabb formula volt az ok, hanem a különleges kialakítású flakon.

WD40 Forrás: Eurobike 

Klikk a képre a galériáért!

 

Pontosabban a gégecsövet kapott fúvóka, aminek a segítségével immáron bármilyen helyre, zugba, lukba, sarokba, kanyarba odajuttathatjuk a löttyöt... 

 

Nem Newtoni folyadékot mindenhova

A D3O cég ütésre felkeményedő anyagával idén több cég termékében találkozhattunk – főként térdvédőkben, de akadt gerincvédőben, kesztyűben és még cipőben is! Az anyag előnyös tulajdonságait számos cég úgy látszik felismerte – a könnyű és puha, lágy anyag jól alkalmazható olyan helyeken, ahol a mozgásszabadság fontos, viszont extra védelemre van szükségünk.

 

FIVETEN - ütésre keményedő betétekkel Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Klikk a képre a galériáért! 

 

Az egyik érdekes megoldás a FIVETEN/ADIDAS házassága alatt készült új TrailCross cipő, melyben a bokánkat védi ez az anyag. Díjazta is a kiállítás zsűrije.

  

A cargok feltámadása

Nem újdonság a cargobike, viszont az utóbbi évek legaktívabb, legváltozatosabb és talán leggazdagabb felhozatalát produkálta az idei kiállítás. Ez a feltámadás leginkább az elektromos rásegítéses rendszerek fejlődésének köszönhető, mivel ezek segítségével újabb lehetőségeket nyitottak meg ezen bringák előtt. Egy ecargoval a plusz teherrel könnyebben, tempósabban, nagyobb távokra és zöldebben gurulhatunk!

 

Cargo kerékpárok

 

Ezt kihasználva a Eurobike felhozatalában láthattunk boxbikes, longtails, pedicabs, trikes, porteur style cargo pedelec bringákat, köztük olyan speciális kialakításúakat, mint a rokkantkocsi szállítót, favágásra és hordásra alkalmast, vagy a 6 személyes gyermekszállítót… egy-egy nagyobb város zsúfoltságán és légszennyezettségén ezen kerékpárok sokat javíthatnának, ha nagy mértékben elterjednének.

 

A 9 sebesség visszavág

Még élénken bennem van az emlék, amikor a tavalyi Eurobike kiállításon ámultunk a vadonatúj 13 sebességes fogaskoszorú előtt – hatalmas technikai kihívás volt már a korábbi 12 sebesség létrehozása is, így volt némi ütős a tizenháromban, még ha feleslegesnek tartottuk... Régi vágású montisként viszont, aki végig küzdötte magát a növekvő fokozatok számmisztikáján, visszasírom a régi rendszereket, melyek ugyan kevesebb áttételi fokozatot kínáltak, de strapabíróbbak voltak, nem igényeltek precíz beállítást és 100 kilométerenkénti utánállítást sem. Szerencsére a BOX PRODUCTSnál is ilyen bringások lehetnek, mert elkészítették a Prime 9 termékcsaládot, melyben napjaink technológiájával a mai fogszám trendeknek megfelelő 9 sebességes váltó-rendszereket kínálnak!

 

BOX PRODUCTION - 9 sebesség visszavág Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Klikk a képre a galériáért! 

 

Olyan finom részleteket találunk a kínálat csúcsának számító Box One szettben, mint a kovácsolt alumínium testű, tömörített csapágyakkal szerelt és állítható kanál-feszességű hátsóváltó, vagy az egy acél tömbből forgácsolt fogaskoszorú, mely egy alumínium csillagra rögzül, és a nagyobb strapabírás érdekében fekete DLC bevonatottal ellátott. A fog kiosztása a mai trendeknek megfelel: 11-50T. Kinézetre pedig egy mestermű.

 

E-bike forradalom merre vagy?

Bár nagyon vártuk a nagy akkumulátor forradalmat (graphene), ez egyelőre várat még magára. Helyette a motorok újabb méret- és súlycsökkenésen estek át, ez viszont lehetőséget adott a gyártók számára, hogy amit elvettek a motoroktól, azt kapacitásnövekedéssel hozzátegyék az akkumulátorokhoz – így maradva nagyjából az eddigi összsúlyoknál. Több gyártó kínálatában jelentek meg a nagyobb és nehezebb 620 illetve 700 Wh akksik (miközben eddig túlnyomó részt 500 Wh volt elterjedve), ami felhasználói szemmel csak jó, hiszen nagyobb távokra indulhatunk bringánk nyergében. Ami mégis említésre méltó ebike fronton, az a kiegészíő szolgáltatásokban, az egyéb hozzáadott értékekben rejlik, illetve csak akadt néhány érdekes alternatív koncepció is.

Mindent bele egy bringába 

Eddig csak a kerékpározáshoz adott plusz rásegítés növelte komfortunkat, most már a gyártók sokkal tovább merészkedtek, és kényelmi-, közösségi- és biztonságtechnikai megoldásokkal tették összkomfortossá az ebike-okat. Így számos modellben beépített e-SIM kártyát, GPS nyomkövethetőséget, lámpákat elöl-hátul, kamerákat, és feketedobozt kapunk a nagy kapacitású akkumulátorok és nagy nyomatékú motorok mellé.

 

GREYP - fura kinézet és összkomfort Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

 

A már-már túlzott összkomfort példája többek között a horvát GREYP cég ebikeja. Az elektromos szuperkocsi gyártó cégnél, a RIMAC-nál gondoltak egyet, és ha már minden szükséges technológia kéznél volt, létrehozták az ebike gyártó leányvállalatukat és megalkották ezt az őrült kerékpárt. Többször hangsúlyozták, ők nem a világ legjobb e-mountain bikeját akarják létrehozni, hanem a legjobb közösségi e-bikeot. Élmény, közösség, biztonság és komfort… A bringán elöl és hátul egy-egy Full HD kamera rögzíti a utunkat, videón vagy fotón, és baleset esetén felhőbe menti az utoljára rögzítetteket, de akár applikáción keresztül azonnal megoszthatjuk barátainkkal a fotót vagy videót. A 700 Wh-s akkumulátor bőven elégséges energiaforrás, hogy a 90 Nm-es motor lendületességét hosszan kiélvezhessük. Az e-SIM kártya és GPS segítségével pedig mindig tudjuk, hol a bringánk… valahogy így kell elképzelni a majd a 2021-re tervezett bike-sharing rendszereket.

 

BIANCHI - eSUV Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

 

A BIANCHI tervezői is szabadjára engedhették a fantáziájukat, és egy merész formavilágú, mindennel telezsúfolt ebike koncepciót sikerült létrehozniuk. A teljes karbon vázra épített eSUV modellben megtaláljuk a Shimano STEP8000 motorját, természetesen a legnagyobb, 720 Wh-s akkumulátorral. A biztonságunkat az integrált és a főakkumulátorról táplált első-hátsó Lupin lámpák, az e-SIM kártya, és GPS szolgálja. A kényelemért pedig a 29×2,6”-os vagy 27,5+ gumik és az elöl-hátul 150-150 mm rugóút felel (FOX Racing Shox rugózással). Az integrált sárvédőket már nem is említem…

 

EUROBIKE2019_Riese-und-Muller_DSC_4912_k_resize.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

 

A REISE&MÜLLERnél már évek óta kifejezetten a kényelmes "világutazó" bringákat építik. Idén hosszú perceket álltunk a dupla 500 Wh-s akkumulátorral, Bosch Performance Speed motorral (rásegítés 45 km/h-ig), Rohloff elektromos agyváltóval és bordásszíjjal szerelt összteleszkópos, integrált első-hátsó csomagtartóval illetve lámpákkal és hidraulikus fékekkel felszerelt trekking bringája előtt... 

 

Közelítsük meg máshonnan

Amíg az akkuforradalomra várunk, néhány mérnökcsapat új megoldások után kutat, hátha lesz belőle valami. A Mahle ebike-rendszere még a kevésbé elvetemültek közül való, de amíg a mainstream elektromos rendszerek kívülről haladnak befelé (vagyis a kezdeti órmótlan, vázra szerelt púpokat igyekeznek egyre beljebb integrálni a vázba), addig a Mahle csak addig nyújtózkodik, ameddig a váz engedi. Elsődleges szempont a kompakt méret és aztán ebből próbálják meg kihozni a maximumot. Teljesítmény terén már egész jó a helyzet, az akkuk kapacitása sínyli meg jobban a szemléletet - ennek megfelelően a Mahle rendszer azoknak való, akik csak akkor igénylik az elektromos rásegítést, amikor igazán szükség van rá. Az eredmény egyébként magáért beszél, a standon lévő kerékpárokról sokáig nehéz volt elhinni, hogy tényleg "be vannak drótozva" (pláne a 10,2 kg-os Willier országúti ebike-ról).

 

EUROBIKE2019_EBIKE_DmahleSC_4967_k.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

 

A Mahle rendszeréhez hasonlóan a Nexus is a hátsó agyba szerelt motorral próbálkozik, ám még tovább mentek. Nem csak a motor, de az akku és minden hóbelebanc a hátsó agyba kerül, így tényleg bármelyik kerékpárt fel lehet turbózni elektromos meghajtással. Az viszont furcsa volt, hogy sehol nem találtuk a töltéshez szükséges csatlakozót és a standnál álló hostessek sem szolgáltak plusz infóval ahhoz képest, mint amit ránézésre magunk is meg tudtunk állapítani.

 

EUROBIKE2019_EBIKE_Nexus_DSC_4973_k.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

 

Szintén a "bármelyik bringából ebike-ot varázsolni" elv mentén alkotott újat a Pendix, ami nem más, mint egy hajtókarba integrált elektromos rásegítés, ami közvetlenül a pedált hajtja meg a szükséges mértékben.

 

EUROBIKE2019_EBIKE_Pendix_DSC_4970_k.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

 

No, majd meglátjuk...

 

Nézd meg a kiállításon készített videónkat is:

 

Olvass többet a témáról: EuroBike 2019, EuroBike

Ajánló