Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói

Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói

Benecz Ferenc
Kakuk András
Benecz Ferenc - Kakuk András
2024/04/02
Letekertük már a Balaton Bike Derbyt (kétszer is), a Hungarian Divide 1400 kilométerétől meg félünk, szóval kerestünk valami olyan gravel versenyt idénre, ami kihívást jelent, de mégis teljesíthető és látványos helyeken halad...
Hirdetés

...Így jött képbe az olaszországi Veneto Gravel esemény, melyen 700+ km vár ránk, miközben a csizma északi részein, történelmi városok, szőlőlugasok és a tenger, valamint a Garda-tó mentén tekerünk. Bár a táv „csak” hétszáz kilométer, érdemes előre jól felkészülni… De mik a kritikus pontok?

Lehet, itt most sokan a homlokukra csapnak, hogy hát mi lenne kritikus, mint a kondíció! Ám tapasztalatom szerint ez nem feltétlen van mindig így, mert túlnyomó részt az alábbi szentháromságból kerül ki a leggyengébb pont - személyenként változóan különböző sorrendben.

A hátsófelünk, azaz a fenekünk

Lévén ez a testrészünk az, mely folyamatosan kapcsolatban van a kerékpárral és a nyomáson felül folyamatosan érik kisebb-nagyobb rezgések, ütések, előbb-utóbb jelét fogja adni, hogy köszöni, de most már kicsit kiszállna a buliból. És ettől a pillanattól kezdve hatványozottan kezd nehezedni a pedálozásunk, hiszen, ha csak kiállva tudunk tekerni, akkor a lábunk sokkal nagyobb terhelést kap, amitől hamarabb és jobban elfárad…

De mit tehetünk ellene? A dörzsölődések elkerülése. 

Az első, legkézenfekvőbb megoldás, ha olyan betétes kerékpáros nadrágot választunk, ami ergonomikus szabású betéttel rendelkezik. És itt nem feltétlenül a vastagság jelenti a kényelmet, ezért érdemes körbenézni a kínálatban, és esetleg kicsit többet költeni, mert csak a megfelelő helyeken vastagabb, illetve formázott betét nyújt majd számodra megfizethetetlen komfortot a 3. és 4. nap során is... de ez sem garancia, hogy megússzuk fájdalom nélkül! Különösen fontos, hogy a többéves "picikét" megnyúlt nadrágjainkat ne pakoljuk be, "ez még jó lesz" felkiáltással. A nadrág akkor véd legjobban, ha testhez simul, nem lifeg, nem csúszik le.

A Northwave kínálata

További segítséget, vagy inkább a fájdalompont időbeli kitolását nyújtja, ha a megmérettetés előtt a lehető legtöbbet ülünk a bringánkon (és tekerünk). 2-3 hét rendszeres kerékpározással már kellően hozzászoktatjuk ülőgumóinkat a nyereghez – ergo sokkal később jön el az a pont, amikor fájni kezd…

A harmadik lehetőség - és tapasztalatunk szerint, hosszú távon elkerülhetetlen megoldás-, a különböző krémek alkalmazása, melyekre számos házi praktika kering a neten, de talán a legjobb mindközül - a bőrünk WD40-e-, a Sudocrem tekerés megkezdése előtti bőséges felhelyezése. Persze akadnak speciálisan, ilyen célra tervezett krémek is, így például az idehaza is elérhető Muc-Off popsikréme. Ezen termékek feladata egyrészt a puhítás és hidratálás, másrészt síkosítanak is, így csökkentve a ruházat és a bőrünk közötti surlódást. Ha babapopsi minőségű a fenekünk, és még erősebb védelmet óhajt, akkor sportársunktól olyan praktikát is ellestünk már, hogy magát a bélést hintőporral megszórja indulás előtt. A hintőpor és krém kettős védelme pedig már elég kell, hogy legyen a napi 8-10 órás tekerésre is. 

És ha már nadrág, akkor még egy fontos dolog, ami csökkenti a hátsófelünkkel kapcsolatos problémákat: nagyon hosszú, többnapos folyamatos bringázás során mindig legyen nálunk váltás betétes nadrág, mert a több napig folyamatosan hordott és tisztítás nélküli nadrágunk sem nem higiénikus, sem a kirakódó só miatt nem lesz kényelmes. 

A lábaink

A többszáz kilométer szinte folyamatos letekerése alatt lábunk edzettsége is kritikus pont, de nem feltétlenül közvetlenül. Ilyen helyzetben fontos szerepet kap a megfelelő és gyors regenerálódás, ami a jó kondíció velejárója. Minél jobban kondicionálva vannak a lábaink, annál jobban bírják majd a folyamatos terhelést és egyben annál könnyebben is pihenik ki az előző napi fáradalmakat. Tehát a nagy tekerés előtti időszakban tekerjünk és fussunk sokat, lehetőség szerint többször egymást követő napokon is, hogy lábizomzatunk szokja a terhelést, és a két terhelés közötti gyors regenerálódási igényt is. Ezt a regenerálást segítendő ajánlott, úgynevezett regeneráló italporokhoz is folyamodni, melyek speciális összetételük révén a nap végén hatékonyan feltöltik az izmokat vitaminokkal és energiával, valamint biztosítják a helyreállításhoz és az újjáépítéshez szükséges aminosavakat is.

Ahhoz, hogy mindezek hosszútávon is sérülésmentesen működjenek, hatványozottan fontossá válik az indulás előtti bemelegítés, valamint a napvégi nyújtás szerepe, és a napi szakaszokba beiktatott rövid pihenők megléte illetve rendszeressége is!

A kerékpáros cipő nyom, zsibbad a lábam

Az előző gondolatok a fizikai felkészülésre vonatkoznak, de mint azt az intróban megfogalmaztuk, nem feltétlenül azzal lesz a baj. Az első Balaton Bike Derby-n szembesültem azzal a problémával, hogy a kerékpáros cipőm kaptafája/formája túl szűk. Korábbi 2-3 órás tekerések alkalmával soha nem szembesültem ezzel, de a 4. óra után már annyira nyomott a cipő, hogy sírnom kellett. Egy idő után ezen az sem segített, ha többször megálltunk pihenni, és akkor a cipőt is lerúgtam magamról. A másik probléma, ami sok óra után jelentkezett, hogy a stopli pont egy ideget nyomott a talpamon, amitől pár lábujjam elzsibbadt és ez igen kellemetlen volt. Igazából a zsibbadás több hónap után múlt csak el. 

Sokan nem gondolnak bele, hogy a lábfejünkre jól illeszkedő, kényelmes lábbeli is fontos szerepet tölt be egy többnapos bringázás teljesítésében. Ha a cipő már induláskor picit szorít, picit nyom, akkor biztos lehetsz benne, hogy a második, a harmadik, a negyedik napon már annyira kellemetlen lesz, hogy inkább tekersz mezítláb!

A megoldás sok tapasztalt kerékpáros egybehangzó véleménye szerint a nagyon kényelmes, merev talpú cipő. E sorok társszerzője - és pár másik barátunk is a kifejezetten kényelmes,- ámbár gravel bringára hivatalból nem ajánlott-, enduro bringás cipőkre tette le a voksát. Jómagam a Northwave kínálatából választottam új cipőt. A Hammer Plus kifejezetten gravel cipő, de ez most mindegy is. Ami miatt rá esett a választás, az az a tény, hogy 2 szélességben kapható, így a szélesebb rüsztűeknek sem kell beketuszakolni a lábukat egy keskeny cipőbe. Ezen felül a felsőrész rugalmas anyagból készült, így könnyen rá tud formálódni a lábamra. A talpa pedig elég merev, hogy a nyomás probléma ne jöjjön elő. 

Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói-5
Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói-5

A tenyér, kézujj is zsibbad

Ez a másik, szinte folyamatosan a kerékpárral fizikai kapcsolatban levő testrészünk, amivel a hosszú tekerések során problémák szoktak lenni. 

Többszáz kilométer letekerése során, a folyamatos rázkódások és rezgések, illetve a kézfejben levő erek, idegek elnyomódása miatt zsibbadhat a tenyér és a kézfej – ami igen kellemetlen tud lenni, hiszen ilyenkor drasztikusan csökken a komfortérzetünk és ami meg nagyobb baj, a stabil kormányzás képességünk is. Ez különösen fontos szempont a gravel bringáknál, ugyanis ezekkel a paripákkal terepre is felmerészkedik az ember, pláne ha a szervezők a Balaton -Felvidéken keresztül jelölik ki az útvonalat. Teleszkóp híján, nincs az a ballonos gumi, nincs az az optimális kerékpárnyomás, ami meggátolná az ujjak elzsibbadását.

Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói-4
Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói-4

A probléma egyik ellenszere a vastagon és ergonómikusan párnázott kesztyű használata, mely csökkenti a tenyérre ható rezgéseket és nem engedi elnyomódni az ereket és idegeket. Én nemes egyszerűséggel a Northwave akkori legnagyobb zselépárnával rendelkező kesztyűjét, az Extreme-t választottam. (azóta megszűnt, utódja az Extreme Pro) A következő Balaton Bike Derby után pár hónap helyett, egyből elmúlt a tenyerem, ujjaim zsibbadása. A kesztyű mellett nagy segítség tud még lenni a bandázs alá tehető gel pad, azaz "zselés zacsi" használata is. Itthon pl.  elérhető az Ergon ortopéd orvosi habszivacsból készített alátétje, ami a bandázs alá helyezve javítja a nyomáseloszlást és csökkenti a rezgéseket. Ez ugye egy kicsit macerásabb, mert újra kell bandázsolni a kormányt. A tuti megoldás valószínűleg mind a kettő használata. 

Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói-1
Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói-1

Persze ezek mellett érdemes menetközben még a jelek beköszönte előtt rendszeresen, felváltva pihentetni a kézfejeinket. Pár másodperces torna és felfrissül a vérkeringésünk, valamint a tenyérizomzatunk! 

Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói-3

Pár másodperces torna feltétlenül szükséges!

A cikk létrejöttét kedvezményes termékekkel támogatta a Northwave hazai forgalmazója, a Bikefun Kft, de a végeredménybe semmilyen beleszólása sem volt. 

Egy 700 kilométeres gravel verseny felkészülési buktatói-3
Hirdetés