Suunto - Ambit

Mozgásvilág.hu
2012/06/27
Óra, GPS és pulzusmérő egyben, meg ezeknél jóval több!

A finn Suunto cég egyik csúcsmodellje az Ambit. A szerkezet beépített GPS-szel ellátott pulzusmérő óra kalandvágyóknak. Az órát két szemszögből teszteltük, mint sportolóknak edzéseszköz, valamint mint GPS és outdoor óra került górcső alá az osztrák hegyekben.
82467-SuuntoAmbit.jpg Kinézet és méret
Manapság szinte mindegyik gyártó nyújt GPS-szel felszerelt órákat. A Suuntónak azonban több olyan tulajdonsága van, ami kiemeli a tömegből. Először is jól néz ki. Persze ez szubjektív, de akkor is kijelenthetjük, hogy a Suunto Ambit olyan óra, amit nyugodtan lehet hordani nem csak sportoláshoz. Kinézetéről nem rí le, hogy „gagyi” műanyag sportóra! 79 g-ot mértem a súlyra, így nem tartozik a legkönnyebb órák közé, de fémcsatos analóg óránál, akár 30-40 g-mal könnyebb, persze azoknak azért más a célja! A konkurencia termékeit végignézve, a GPS-es kütyük egyik piacvezető cégének hasonló kaliberű órájának méreteivel simán versenyben van (közel azonos), míg tapasztalataim szerint, akkumulátorban bőven felülmúlja azt! A Suunto két egymást követő napon 3-3 óra edzés után 54%-os töltöttséget mutatott másodperc alapú GPS rögzítés esetén , míg a konkurenciát használó ismerősök két töltés között 6-8 órás összes működési időről számoltak be nekem, ugyanilyen feltételek mellett.

Suly

Funkciók, avagy használat közben GPS
Az Ambit attól is különbözik a többi Suunto modelltől, hogy GPS-t is belegyömöszöltek (mint írtuk ettől is olyan férfias a mérete). Más modellekhez vásárolhatunk GPS kiegészítőt, de az nem veszi fel az útvonaladat, csak a sebességet és a távot méri. Az x10-es pedig, bár GPS-szel felszerelt, kevesebb funkcióval bír. Mindenképpen az Ambit a Suunto legtöbbet tudó órája.
Edzés során
Méri a tempót, távolságot, időt. A köridőket mérheti automatikusan, vagy manuálisan, melyeknek főbb adatait is külön kijelzi. Mutatja a pulzust, legyen szó pillanatnyi, átlag, vagy maximum értékről. Számolja a kalóriát, VO2 maxot, a magasságot, az emelkedés sebességét… egy szóval mindent (ami fontos). Alapból 8 különböző sportághoz rendelhetünk 8 különböző képernyőt, melyeken egy időben 3 különböző, általunk választott adat látszik. A sportágak természetesen változtathatók, így például bele lehet venni a nyílt vízi úszást is, vagy a triatlont! Az óra mérete nagyobb, mint a Quest, vagy a T6d, de hát ezt okozza a GPS – egyébként láttam és viseltem már nagyobbat is.
Túra során
Az outdoor funkció a szélességi és magassági koordináták mutatása, illetve a navigáció. Az Ambit egyik tulajdonsága amitől outdoor órává válik az, hogy navigálni is tud. A navigáció indításakor 100 „érdekes pont”-ot (POI) állíthatunk be, amihez aztán oda is navigál minket. A navigáció úgy néz ki, hogy a kijelzőn a ponttól még hátralévő távolság, és a ponttal bezárt szög látható. Amint elértünk egyet a százból úgy jön a következő és így tovább.

Kép forrása: www.suunto.com

Ezen felül a kijelző tetején 2 kis nyíl mutat jobbra vagy balra attól függően merre kell fordulnunk a pont irányába. Ha megvan az irány, a 2 nyílból egyetlen pontocska marad. Éles teszthelyzetben, igen rossz időjárási viszonyok közt próbáltuk ki ezt a funkciót. Komoly viharfelhőkkel a fejünk a felett, kértük Ambitunkat, hogy navigáljon minket vissza alpesi szállodánk megnyugtató fedezékébe. Az óra helyből jelezte is, hogy rossz a vétel, és ez sajnos meg is látszott az eredményen. A szálloda bejárata helyett a 10 méterre lévő szomszéd kerítéséhez juttatott el minket . Mielőtt bárki legyintene, hogy na tessék mit se ér, utánakérdeztünk igazi hegyi emberektől mire is kell számítanunk.

Alapjában véve, abból kell kiindulni, hogy egy ilyen órát, nem geocachingre akarunk használni. A néhány méteres tévedés teljesen általános, sőt rossz viszonyok között ez 10 méterre is nőhet. Hát ezt mi is tapasztaltuk. Kinek és mire használjuk ezt a funkciót. A navigáció egyértelműen túra/hegymászás, stb... programhoz lett kitalálva. Ilyen esetekben egy gleccser kijárat, sátor, stb.. aminek a megtalálásához ködben, sötétben segítségül hívjuk az óránkat. A 3-10 méteres tévedés erre elég kell, hogy legyen, csak nézzünk fel a kijelzőről néha!
Edzésnapló és adatátvitel
Edzésnapló csak a www.movescount.com oldalon érhető el vele. Az adatokat ide küldjük egy alkalmazás segítségével, ami azonnal érzékeli, ha az órára csíptetem az adatkábelt, ami egyébként az akkumulátor töltöttségéért is felel.

Az öv és az óra minden egyes szívütést felvesz, ami nagyon pontos pulzus értékekekt eredményez. Edzőként nem békültem ki még mindig a Movescounttal, de versenyzőként látványos és jól kezelhető. Amikor előbújik belőlem a görbéket aprólékosan elemző szakbarbár akkor a Movescount igen szerényen szolgál ki, még a másik finn gyártó ezer éves programja is jobban elemzi az R-R görbét. Ami viszont nagyon érdekes és rendkívülien jól alkalmazható szolgáltatás, az a PTE, vagyis Peak Training Effect , vagy a „csúcs edzés hatás”. Ezt az EPOC értékből (azaz a feladat utáni oxigén mennyiség hiánya a szervezet számára, ami szorosan összefügg az anaerob folyamatok mennyiségével) számolja, melyhez figyelembe veszi aktuális edzettségi állapotunkat. Ehhez természetesen pihenő időt társít. Ezzel a módszerrel 1-5-ig terjedő skálán jól meg tudjuk határozni, hogy milyen céllal indulunk neki edzeni. Ha például aerob állóképességet fejlesztünk, akkor maradjunk 3-as érték alatt!
A pulzusmérő öv
Az övről már írtunk korábban: http://www.mozgasvilag.hu/hir/suunto-quest-teszt Összegzés

Egy jól használható, könnyen kezelhető és testreszabható órát ismertem meg az Ambitban. Nagy örömmel használtam, különösen olyan edzéseken, ahol kerékpárról váltottam futásra, hiszen végig mérte a sebességet, időt, mindent. Kicsiny hazánkban az ár/érték arány fontos szempont, ezért felvetődhet a kérdés, hogy bruttó 124 990 Ft (övvel együtt 138 990 Ft) körüli árával megéri-e? Inkább az a kérdés kinek? A Suunto ambit egyszerre:
menő karóra GPS kerékpáros computer pulzusmérős sportóra
Ha ezt eddig külön-külön vetted meg, simán összejött ugyanez az összeg. Ha aktív vagy és a fent jelölt kütyüket használod, akkor legközelebb gondolkozz az Ambitban! Mi elkezdtünk gyűjteni!