Milyen elektromos kerékpárt válasszak?

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2023/03/21
Elektromos kerékpárt választani nem egyszerű folyamat még akkor sem ha a hagyományos bringák terén elboldogulsz. Ebben az útvesztőben próbálunk segíteni ebben a cikkben.

Ha azt gondoltad, hagyományos kenyérgőzös kerékpárt nehéz választani a sokféle kategória miatt, akkor ezt még megfejelheted minimum 3-4 változóval az ebike esetén. Ezen cikk keretein belül megpróbálunk utat mutatni a káoszban, ami persze nem helyettesíti az ebike specialista kerékpárboltok személyre szabott tanácsadását, de talán felkészültebben tudsz időpontot kérni, ha ezekkel tisztában vagy. 

Azt hitted elektromos kerékpárt választani egyszerű? Az lesz!

Az emberek többsége úgy választ kerékpárt, hogy melyiknek tetszik a színe, vagy kinézete. Bízunk benne, hogy ha minket olvasol, akkor ennél azért tájékozottabb, és tudatosabb felhasználó vagy. Mindig azt mondjuk, hogy először lődd be a felhasználási területet, az elektromos rendszert, és a felszereltséget, ami ideális lenne neked és csakis ezután nézd meg az árcédulát. Miért? Azért mert ha az ár alapján indulsz ki, akkor tévútra vihet. Simán előfordulhat, hogy arra a bringára, ami ideális lenne neked, nincsen pénzed, de legalább tudod miből kell kiindulni. Ekkor elgondolkodhatsz rajta, hogy gyűjtesz még, lízingeled, vagy esetleg a használtpiacon nézel körül. Amennyiben a TE pedelec kerékpárod 3.000.000 forintba kerül, de 800.000-et szántál volna rá maximum, akkor azt is láthatod, hogy az ideális kerékpárnak, és a lehetőségeidnek nem lesz közös metszete, így egyszerűbb lemondani róla, mint éveken keresztül egy drága, de a célra alkalmatlan kerékpárt használni. És bizony egy elektromos kerékpár nem olcsó. Félmillió alatt semmi sincsen, de egy minőségi nyomatékszenzoros, középmotorosért már hétszámjegyet kell ma fizetni, a határ pedig a csillagos ég, azaz valahol 6 millió fölött végződik. Ez hazánkban határozottan sok pénz. 

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-11
A Merida Concept Store kínálata ebike fronton is hatalmas
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-11
Forrás: Bikefun

Az első lépés a felhasználási terület tisztázása. Nagyon sokan vesznek teleszkópos eMTB kerékpárt brutális gumikkal városi használatra...ok...lehet vele tekerni, de értelme nincsen, a méregdrága gumik hamar elkopnak, az érzékeny teleszkóp rendszer karbantartására pedig vagyonok fognak elmenni. Alapvetően a következő kategóriákat különböztetjük meg:

Ebike túrázáshoz:
    -trekking ebike
    -fitness ebike
    -országúti ebike
    -gravel ebike

Ebike városi használatra:
    -trekking ebike (ide is tökéletesen alkalmas)
    -city ebike
    -cargo ebike
    -folding ebike

Ebike terepre:
    -merev vázas túra ebike
    -összteleszkópos ebike
        -rövid rugóutas (XC) ebike (100-120mm)
        -közepes rugóutas (AM) ebike (120-140 mm)
        -enduro/trail ebike (140-170 mm)
        -downhill ebike (170+ mm)

Elektromos kerékpárok túrázáshoz

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-10
Trendi trekking ebike akár többnapos túrákhoz
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-10
Forrás: Merida
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-10

Egy teljesen felszerelt trekking kerékpár kiváló választás a túrázáshoz, hiszen minden rajta van, ami a komforthoz szükséges. Sárvédő, csomagtartó, világítás, és elől egy minimális rugózással bíró teleszkóp, ami a jó hazai utakon nem hátrány. Láncváltós rendszerrel szerelik, hogy legyen elegendő fokozat a nagy hegyek között, főleg megpakolva.

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-8
Ez pedig már egy fitnesz trekking
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-8
Forrás: Merida

Ha nem a csomagos túrázás a te műfajod, és nem mégy esőben, vagy nem zavar ha vizes leszel az út felől is, esetleg sportosabb (könnyebb) gépet keresel, akkor a fitnesz trekkingek lehetnek a te választásod. Szerencsére majdnem mindegyiket fel lehet szerelni utólag is sárvédővel és csomagtartóval, szóval ha meggondolod magad, akkor sincs gond. A geometriája agilisabb, tengelytávja rövidebb, üléspozíciója előredőltebb, nagyobb feeling vele tekerni, de követel némi csípő mobilitást a sportos kormánypozíció miatt. 

Országúti ebike

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-7
Elsőre, sőt másodikra sem mondanád meg, hogy elektromos
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-7
Forrás: Merida

Az országúti ebike-ot azok választják általában akik régen fittek voltak, de a sok munka miatt nem jut elég idő az edzésre, viszont a Stelvio-ra idén is fel szeretnének tekerni. Illetve sokan a párjuknak vesznek eRoad-ot, hogy tartani tudja velük a tempót a hegyek között is. Ennek enyhe terepre való kivitele a eGravel bike, ami szintén egyre több gyártónak van. Itt vastagabb gumikat találunk, sőt némelyik 27.5”-os hegyikerékpár kerekekkel van ellátva a még nagyobb komfort, és terepképesség érdekében. Erre a két kategóriára jellemző, hogy kisebb akkukapacitással vannak ellátva, ezért könnyebbek lehetnek, úgyis csak akkor kapcsoljuk be amikor emelkedő jön. Motorból is kompaktabbat, kisebb teljesítményűt építenek bele, sőt a hátsó agymotoros kivitelek sem ritkák. 

City elektromos kerékpár

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-9
Majdnem olyan mint egy trekking kerékpár, csak agyváltóval
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-9
Forrás: Merida

Városi használatra ugyanúgy lehet egy trekking kerékpárt használni, mint túrázásra, csak amikor hetente 5-7x használod az év 365 napján, akkor macerás lesz a láncváltós rendszert folyamatosan karbantartani, tisztítani. Éppen ezért elterjedtebbek az akár alacsony átlépőmagasságú (hattyúvázas) city kerékpárok agyváltóval, és jellemzően burkolt hajtással, ami tisztán tartja a láncot, vagy bordásszíjat, mivel ilyen kivitelek is vannak. 

Cargo pedelec

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-2
Mindegy, hogy csomagot, vagy gyerekeket szállítasz
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-2
Forrás: Toyota

A cargo ebike-ok teher, vagy gyerekszállításra vannak kitalálva, méretes monstrumok, a garázsban kell tárolni őket, és akár 1kWh-nyi akkuval is el vannak látva, a nagy nyomatékú középmotorról nem is beszélve. Manőverezésük megszokást igényel, viszont bizonyos körülmények között akár a városon belüli autózást is ki lehet velük váltani. 

Folding ebike

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-1
Kis helyen elfér, de könnyű nem lesz
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-1
Forrás: Tern

A folding, azaz összecsukható pedelec kerékpárok azoknak valók, akik kombinálják az agglomerációból az autós, vonatos, stb. bejutást a városba, és ott már kerekezve folytatják útjukat. Ebben a kategóriában nagyon sok az olcsó vacak kínai megoldás, célszerű ismer gyártók modelljeit választani, mivel egy elektromos kábelekkel átszőtt vázat hajtogatni komoly tervezést igényel. Sajnos súlyban nem szoktak 20-25 kg alatt lenni, ami azért nem mindenkinek könnyíti meg a helyzetét amikor csomagtartóba, vagy emelt padlós HÉV-re kell felrakni. 

eMTB kerékpárok

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-6
Csillivilli karbon fully motorral
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-6
Forrás: Merida

Az előzőek közül komoly terepre igazából egyik sem alkalmas, hiszen az az eMTB kerékpárok „terepe”. Ezek közül, ha főleg csak túrázol terepen, akkor a merev vázas, és elöl teleszkópos, vagy valamelyik rövidebb rugóutas fully a legalkalmasabb. Nincsen értelme a sok rugóutat magaddal cipelni, ha nem akarsz meredek sziklás ösvényeken közlekedni. Egy trail, vagy enduro gép mindent kimozog, de geometriája kevésbé alkalmas a túrázásra, mint inkább a lejtőzésre, és komolyabb veretésekre. 

Motor fajták

Ezek persze csak a kiindulópontok voltak, hiszen egy ebike esetében nagyon fontos szempont a rendszer kiválasztása is. Bafang? Bosch? Brose? E-Motion? Fazua? Panasonic? Shimano? Yamaha? Hát igen, sokféle motor létezik a piacon, és nem mindegy hová vannak beszerelve! 

Ma már elvétve találunk első kerékbe épített agymotort, amit főleg nagyon olcsó, Távol-Keleti bicajokba szerelik. Előnyük hogy olcsó, de ezen felül csak hátrányuk van. Súlyuk és működésük befolyásolja a kormányzást, csúszós, nem stabil talajon pedig elforoghatnak, ami akár balesetet is okozhat, ha az ember nincsen rá felkészülve. Az akkumulátoruk jellemzően a csomagtartóba van szerelve, ami viszont magas súlypontot eredményez. Ez szintén nem kedvez az irányíthatóságnak. 

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-12
Rejtett hátsó agymotor
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-12
Forrás: Merida

Pár éve még azt hittük, hogy a híres BionX rendszer csődjével megszűnnek a komoly hátsó agymotorok, de az E-Motion meghódította azon bringákat, amiknek könnyűnek kell lennie, és a rásegítést főleg csak akkor használod, amikor az emelkedőhöz érsz. A legtöbb elektromos országúti kerékpár ezzel készül mostanában. Előnye, hogy alig látható méretű, így kerékpárunkról nem ordít, hogy elektromos, ezért a súlya is jóval könnyebb, mint a középmotorosoknak. Mivel nem tud akkora nyomatékot leadni mint a középmotorok, ezért kisebb akkuval is messzire lehet jutni vele, és hát a kisebb akksi is könnyebb súlyú. 

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-13
Shimano Steps EP8 motor
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-13
Forrás: Merida

A leggyakrabban viszont a középmotoros rendszerekkel fogsz találkozni, ezekből van választék is. A legnagyobbak uralják a piacot, mint a Bosch, Yamaha, Shimano és Panasonic. Súlyelosztás szempontjából ideális helyen van az aránylag nehéz motor, az akku pedig jellemzően az alsóvázcsőben kerül elrejtésre. Karakterre mindegyik más és más, sőt még adott gyártón belül sem mindegy, hogyan programozta fel őket a gyártó. Írtunk már egy kimerítő cikket a különböző típusokról, ott el tudod ezeket olvasni

Neked melyiket érdemes választani? Ha van lehetőséged próbáld ki őket! A nagyobb boltoknak van már erre tesztflottájuk, és néha kitelepüléseket is találsz különböző helyszíneken. Ekkor érezni fogod, hogy melyik hogy indul meg, milyen a karakterisztikája, neked melyik tetszik a legjobban. 

Hatótáv(para)

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-14
A 750 Wh-s akku sok energiát tárol
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-14
Forrás: Bosch

De ezen felül is van egy fontos szempont, méghozzá az akkumulátor kapacitása. Ez a felhasználási móddal, a testsúlyoddal, a kondiddal, és tervezett távokkal van összefüggésben. Nem is túl egyszerű. A Boschnak van egy egész jó kalkulátora ehhez.
Tegyük fel, egy trekking gépet vennél, Performance Line motorral, 100 kg a súlyod, 500 Wh-s akkuval van szerelve a bringa, és dombos terepen tekernél a második rásegítési fokozatban, ami a Tour. Ekkor 79 km-es hatótávval lehet számolni. Ha semmi mást nem változtatunk, csak a testsúlyod 70 kg, akkor már 100 km-es távot tudsz megtenni, vagy mehetsz végig Sport+Turbo-ban ha elég a 79 km. Ugyanúgy 100 kg-ot feltételezve de olyan ebike-ot választva ami 750 Wh-s akkuval van szerelve, ekkor 121 km lesz a hatótávod! Meg szeretnéd kerülni a Balatont egy töltéssel? Erre is van lehetőség, ECO módban, a már említett 750-es akkuval, ugyanis itt 220 km-t mutat a kalkulátor. És persze úgyis megállsz valahol ebédelni, amikor akár rá is tölthetsz. Ugyanezzel a 750-es akkuval, de egy vérbeli enduro eMTB kerékpárral Sport módban igazi hegyek között veretni már csak 57 km-es hatótávot mutat, így érdemes nagyon átgondolni, hogy mekkora akkuval szeretnél bicajt venni. 

Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-15
Kisebb akku=kisebb súly
Milyen elektromos kerékpárt válasszak?-15
Forrás: Merida

A könnyű fitnesz, vagy országúti elektromos kerékpárokban nem lesznek ekkora akkumulátorok, csak valahol 3-400 Wh környékén, de ezekhez jellemzően fel lehet szerelni egy kulacs alakú range extendert, amivel még pár százzal megnövelheted a wattórák számát. Vannak persze azok a montisok, akik mindig a legdurvább rásegítési fokozatban akarnak menni, a legdurvább terepeken, így nekik sokszor a 40-50 km-es hatótáv nem elegendő. Ilyenkor vagy viszed a töltőt magaddal és nap közben rátöltesz, vagy amit sokan csinálnak, viszel magaddal még egy akkut. Ez azonban nem csak nehéz (3-4.5 kg), hanem a hátizsákba téve egy bukásnál életveszélyes is lehet! Vannak gyártók akik kifejezetten merevített ebike akku tartós hátizsákot kínálnak, de ezt jobb kétszer is meggondolni. Arról nem beszélve, hogy simán 300.000 forint felett van egy nagy kapacitású akku ára. Vannak bringák, ahol ugyan 500 Wh-s akkuval van szerelve gyárilag a gép, hogy olcsóbb legyen, de utána 625-öst is bele tudsz rakni. Erre érdemes előre rákérdezni, mert nem minden 500-as akku helyére megy be a 625-ös. Illetve ott is a 625-ösnek megfelelő az akku konzolok távolsága, csak egy speciális távtartóval van belerakva az 500-as. 


Amennyiben mindezekre megtaláltad a választ, akkor már csak a megfelelő felszereltséget kell kiválasztanod attól függően, hogy mit enged a pénztárcád. Ma már szerencsére váltórendszerekből rosszat nem igazán tudsz választani akár SRAM, akár Shimano rendszerben gondolkozol, de a teleszkópok, kerekek esetében nagy szórás tud lenni mind súlyban, mind teljesítményben. Egy karbon kerékszettel teljesen más lesz a bringa irányítása, mint a nehéz alukkal, és hiába gondolják sokan, hogy egy 20+ kg-os ebike esetében ennek semmi értelme nincsen, de van. Mert a kezelhetőség nagyban múlik a komponensek súlyán is, és a kerekeken lehet a legtöbbet nyerni, vagy bukni. 


Simán lehet, hogy túl bonyolultnak tartod ezt a kiválasztási folyamatot, nem lepődnénk meg, mert akkora a választék. Vannak márkák, ahol akár száz feletti modellverziót találsz csak pedelec kerékpárokból. Itt még a vájtfülűeknek sem egyszerű a választás. Ilyenkor célszerű olyan kerékpárboltot felkeresni ahol nem csak egy brand kínálatából tartanak készletet, és ahol az eladók is abszolút naprakészek az elektromos kerékpárokból. Szerencsére egyre több ilyen van már hazánkban is.