- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A Giant a világ legnagyobb kerékpárgyártója, és immáron hazánkban, Gyöngyösön is megkezdődött a kerékpárjaik összeszerelése. Egy gyors gyárlátogatással összekötve mutatták be a sajtó és a kereskedők részére az újdonságokat. Ezekből szemezgettük ki a legfontosabbakat. Kicsit szakmaibb, technikai részletekkel fűszerezett anyag lesz, de akik nem fekszenek-kelnek vázszögekkel, grammokkal és alkatrészekkel, talán azoknak is sok hasznos infó lesz benne!
Igazából ha a trendeket nézzük, akkor az elektromos bringákkal kellene kezdenem, de a Giant-tel közös történelmünk egészen 2003-ig nyúlik vissza amikortól magam is birtokoltam XTC, NRS, és AC vázakra épített bringákat. Akkoriban csodaszámba ment az olyan össztelós geometria mint amit az NRS majd később a Maestro tudott. Nem kellett ahhoz blokkolnod a rugóstagot, hogy hatékonyan lehessen vele emelkedőn mászni, mert a lengőkar rendszer kinematikája biztosította azt, hogy pedálozás közben ne mozogjon feleslegesen a tag.
Nemhiába áll a szívemhez legközelebb az Anthem Advanced Pro 29 bemutatása, ami az XCO szakág művelőinek készül és persze azoknak akik egy nagyon könnyű össztelós bringával szeretnének bringázni, maratonozni. Persze így 20 év távlatából értelmetlen lenne az NRS-el összehasonlítani, és a szakág is annyit változott, hogy a vázgeometriáknak is le kellett követnie. Ma az XCO pályák brutál technikásak, meredekek, ezért a fejcsőszög laposabb lett (67.5 fok) és megnőtt a reach érték is. Ha közelebbről megfigyeled, akkor a lánc és támvilla csatlakozásánál nincsen forgáspont, a karbon szálirányokkal (layup) oldották meg, hogy a 100 mm-es single pivot rendszerű rugózáshoz tartozó elmozdulás ne okozzon gondot.
A vázon minden megoldás a grammok lefaragásáért felel, ezért készül karbonból még a rugóstag himbája is. Nem kevesebb mint 250 grammot spóroltak az előd súlyából, így most 1735 grammnál járunk rugóstaggal, ami döbbenetesen sok egy már eleve a végletekig lekönnyített váz esetében. Mindezek mellett a középrész oldalirányú merevsége (tudod, amerre hajtogatod kiállva tekerésnél) 20 %-kal növekedett, ez sem kis lépték, a váz torziós merevsége pedig 7 %-kal nőtt. A nyeregvázcsőszög 75.5 fokosra változott, azaz meredekebb lett, így a bringás még inkább a tömegközéppontba került.
Természetesen csak 29”-os kerekekkel szerelik, ez mára sztenderd lett ebben a kategóriában, mondhatni a 27.5”-os trend kihullott innen. A kormány átmérője 35 mm-re nőtt, ami egy új szabvány, és az eddigi 31.8-ashoz képest még merevebb lett, amire szükség is volt, hiszen a kormányok egyre szélesebbek, így nagyobb az erőkar. Ahogy említettem, hátul 100 mm-t mozog, elöl viszont 110-et, és a sajtóhírek szerint olyan mint egy repülőszőnyeg, de azért jó lenne hamarosan megkapni tesztre is!
Háromféle kivitel lesz belőle. A csúcsot az Advanced PRO 29 0 (zero) jelenti olyan alkatrészekkel amik ma abszolút a csúcsot jelentik. Ilyen a vezeték nélküli elektromos SRAM XX1 Eagle AXS váltórendszer 12 sebességgel, a szintén elektromosan vezérelt „okos” rugózás a FOX Live Valve, és a svájcban kézzel fűzött DT-Swiss XCR 1200 kerékszett. Így jön ki a 11.5 kg-os pehely súly, és a hozzá tartozó 4.299.990 forintos fogyasztói ár, amitől biztosan sokan sokkot kapnak, de sajnos ma a csúcskategóriában ezek a megszokottak. Persze azért van még alatta két kedvezőbb árú kivitel is, , a Pro 1 Live Valve például „csak” 2.699.900 Ft!
Volt szerencsém az előző Trance és Trance X szériákhoz is, amik brutál jó gépek voltak, így sokat várnék a 2022-es modellektől is. A Trance Advanced Pro egy 29-es kerekeken guruló ízig vérig trail/all mountain bringa, ami azt jelenti hogy a maratonokon való indulástól az Alpokban való veretésig mindenre IS alkalmas. Hátul 120, elöl 130 mm-t mozog, Maestro felfüggesztése tekerés közben is aktív, himbája pedig tartalmazza azt a flip chip névre keresztelt geometria állítót aminek azért az igazi értelme majd a hosszú rugóutas Trance X-nél érkezik el. De a lehetőség itt is megvan.
A váz a legmagasabb minőségű karbonból készül, és a hátsó lengőkarok is szénszálasok, sőt forgáspontot sem tartalmaznak a lánc és támvilla kapcsolódásánál! A rugóstagot a támvillával összekötő himba úgynevezett „kovácsolt” karbon, ami persze nem azt a kovácsolást jelenti mint az alumínium esetében, hanem egyfajta nagy nyomású molding technológiát. Az alsócsőbe egy integrált, vízálló tárolóhely is került, amibe berakhatod a minipumpát, belsőt, multiszerszámot, vagy az energia szeleteket, zseléket. Ennek a tetejére került a kulacstartó szem, a váz pedig akár 650 ml-es kulacsot is fogad. Az alsócsövön egy brutál méretű gumi védő kapott helyet, hogy az első keréktől felcsapódó kövektől, ágaktól megvédje a karbon csövet.
Ahogy már írtam, tekerés közben is aktív a rugózás, mégsem veszi át a pedálozás ütemét, azaz feleslegesen nem mozog, ami a legnagyobb királyság, de a csúcsmodelleknél még a FOX Live Valve elektromos csillapítási rendszer is besegít a Maestro felfüggesztés kinematikájának feljavításába. Fékezés közben sem merevedik be a hátsó rugózás, ami egy trail bringa esetében nagyon jó hír. Igazából valahol itt keresném én az álombringámat, hiszen régen sem voltam egy XC-s arc, az enduróhoz meg már félős vagyok, így ez az a rugóút amivel nem lépném át a határaimat, de a még elég könnyű a bringa ahhoz, hogy élvezetesen lehessen akár túrázni is vele az Alpok köves ösvényein. A karbon vázas Trance Advanced modellekért érthető módon szabad szemmel is jól látható összeget kell majd kifizetni, de jó hír, hogy megveheted a híres ALUXX SL aluvázzal, sokféle felszereltséggel is, amiből már lehet a hazai fizetésekhez igazított kiviteleket is kapni Trance 29 néven. Igazából mindkettőt kipróbálnám szívesen, hogy vajon milyen érezhető különbséget adhat a kétféle alapanyag!
Ugyan elcsépeltnek hangzik, de ha nem versenyezni hanem állatkodni szeretnél egy komolyabb össztelós bringával, főleg hazai körülmények között, akkor egy Trance X-nél hosszabb rugóútra nem is feltétlenül lesz szükséged! És ehhez az is hozzátartozik, hogy ha nem vagy profi endurós vagy DH-s, akkor nem is igazán fogod még ennek a tudását sem kimaxolni. A Trance X a Giant saját fejlesztésű ALUXX SL csőszettjével készül (bizony, a Giant saját alumínium ötvözetet tervezett), hátul 145 mm-t, elöl pedig 160 mm-t mozog. Ahogy a marketing szöveg mondja: „Ez nem egy versenygép de segít gyorsabban menni. Ez nem egy vegytiszta DH vagy enduro bringa, de magabiztosságot és gyorsaságot ad lefelé”.
A profizmusra hajaz nem csak a szöveg, hanem az is, hogy állítható fejcsőszöggel rendelkezik (63.8-64.5 fokig) amivel a nyeregvázcső szög is változik (76.3-77 fokig), és közben a középrész magassága 10 mm-t módosul. Nyilván, ezek a tulajdonságok azért az átlagos felkészültségen túlmutató ridereknek mondanak többet, de a lényeg, hogy a flip chip segítségével erősen testre/pályára szabható. A gép egyébként 27.5”-os kerekekkel, és rövid láncvillával készül (430 mm), így vélhetően fordulékony is lesz.
A Maestro hátsó felfüggesztés mindig aktív marad, akár tekerés közben is, függetlenül a beállított geometriától. Teljesen fékfüggetlen, tehát akkor is aktív amikor húzod a hátsó féket (jellemzően meredek, techikás terepen). Máig sok olyan hosszú rugóutas váz van, ahol a fékezés „felállító” ereje bemerevíti a rugózást is, így a komfort és a tapadás is csorbát szenved. Háromféle kivitelben lesz kapható: Trance X1, Trance X2 és Trance X3, de még az „alap”modellből sem spóroltak ki semmit, bár ez nem is szokása a Giant-nek…
Gravel bringázni, azaz speciális országútival terepezni mára nagyon divatos elfoglaltság. A Giant már 2013-ban látta a fantáziát ebben, azóta van jelen a palettán a Revolt család, ami most megkapta az időszerű modellfrissítést. A váz tervezésekor ötvözni akarták a nagy gumiférőhelyet (akár 53 mm-es szélesség), a hátsó rész kényelmét, és a sportos menettulajdonságokat. A fejlesztés során a Giant Factory Off Road Team tagjai is besegítettek, főleg teszteléssel, véleménynyilvánítással.
A geometriát fullra átszabták! Rövidebb tengelytáv, kisebb utánfutás, hosszabb reach és 1 fokkal meredekebb fejcsőszög (70.5 helyett 71.5 fok) jellemzi. A BB drop 70-ről 80 mm-re változott. Leegyszerűsítve, sokkal sportosabb lett a bringa, agilisabban reagál a kormánymozdulatokra, közelebb áll egy hagyományos versenybringához mint a túra gravelhez. A váz súlya 200 grammot csökent, ami brutális érték, hiszen az előd sem volt nehéz! A támvillák bekötése alacsonyabbra került a nyeregvázcsövön, hogy növekedjen a komfort, és megkapta a D-Fuse nyeregcsövet is, szintén a kényelem érdekében. Akinek még ez sem lenne elegendő, az megrendelheti dropper nyeregcsővel is, azaz leengedhető magasságúval, amit főleg a montisok szoktak használni.
Míg a flip chip a Trance X fullynál a geometriát állította, addig itt a hátsó papucsokba került beépítésre, és a tengelytávot tudod vele variálni. Ok…végülis ez is geometria állítás! A Giant híres arról, hogy gyakorlatilag a váltó és fékrendszeren kívül mindent maga tervez és gyárt, ami jelen esetben azt jelenti, hogy a váz-villa-kormányszár-kormány-nyeregcső-kerekek mind-mind házon belüli termékek, egymáshoz hangolva.
Nem kevesebb mint hat darab kulacstartó helyet találsz a vázon/villán, így a sivatagba is elindulhatsz, vagy akár gravel táskákat szerelhetsz fel ezekre a pontokra. Sárvédővel és csomagtartóval is kompatibilis úgy, hogy ez elsőre nem is látszik rajta, ezért ha nem igényled az extrákat, akkor nem csúfítják el a vázat. Mondanunk sem kell, hogy szívesen tesztelnénk! A hazai utak úgyis alapból gravel bringához vannak tervezve.
Ha már frissült az országúti csúcsmodell, akkor természetesen a nők sem maradtak ki az „ajándékozásból”. A Langma 2017-ben mutatkozott be, és számos győzelmet aratott a CCC-Liv csapat által, különösen Marianne Vos közreműködésével! Ideje volt a ráncfelvarrásnak, ami igazából egy teljesen új vázszettet jelent. A legkönnyebb Advanced SL Grade karbon alapanyagból készül, 60 grammal könnyebb lett mint az előző váz, és javítottak a légellenállásán is a csőformák változtatásával. A váz 21%-kal, a villa pedig 50 %-kal lett merevebb oldalirányban, így kevesebb watt fog elveszni sprinteléskor.
Ahogy már említettem, a Giant nagyon sok alkatrészt maga gyárt és tervez. A Variant SLR nyeregcső például mindössze 141 grammot nyom a Langma-ban! A belső nélkül, tubelessként is használható Cadex 36 aero kerékszett házon belül készül, és nem csak a felni hanem a küllők is szénszálas anyagból készültek. Persze lehet, ezek a dolgok a nőket, azaz a célközönséget nem is érdeklik… De az tuti nem hagyja őket hidegen, hogy a Xirallic és Colorstream festés valami embertelenül szép lett! Még engem is megvettek, vagy legalábbis megtalálták a rejtetten megbúvó női énem, mert simán elfogadnám bármelyiket!
A Giant-nél a nők is megérdemlik a csúcstechnikát! A Langma háromféle kivitelben lesz kapható. A csúcson az Advanced SL Disc áll, alatta az Advanced Pro Disc, végül az Advanced Disc zárja a sort és összesen 11 modellverziót vonultat fel!
A sok „bio” bringa után következzenek a 20-as évek legnagyobb slágerei a elektromos rásegítésű bringák! Ha megtetszett a Trance X enduro bringa, de vágysz egy „kis” boostra akkor ez lesz a neked való! A 140 mm-es hátsó rugóutat és a 150-es elsőt nem kevesebb mint 85 Nm-t teljesítő Giant SyncDrive Pro motor egészíti ki, ami igazából egy Yamaha PWX 3-as, de mégsem. A Giant ugyanis csak a motor belsejét veszi a Yamahától, a házat és a programozást is maga készíti el, ezért is kaphat saját nevet a rendszer. Egészen kompakt (2.7 kg) a motor, és a mai nagyméretű alsócsövek mellett nem is nagyon feltűnő a 625 Wh-s integrált akkumulátor, amihez még egy 250 Wh-s külső extendert is csatlakoztathatunk. Ma nagyon divatosak a minél több Wh-s beépített akkuk, de úgy gondolom, hogy alapból a 625-ös több mint elegendő, és ha tudod hogy komolyabb szintkülönbség várható (1500+ m szint), vagy éppen mindig „turbo”-ban verető társasággal indulsz el, akkor a +250-es nagy segítség lehet, de nem cipeled folyamatosan a 750-900-as akkuk komoly tömegét.
Persze a bringa nem csak egy össztelóssá alakított valami, hanem mindent tud amit a hagyományos Trance X tud. Benne van a Maestro felfüggesztés, a flip chip geometria állító, és a csúcsmodelleknél még a FOX Live Valve rendszer is! 29x2.6”-os gumikon gurul, és a saját fejlesztésű tubeless Giant kerekek vannak alatta. Jahh igen, és ha már ott a nevében az „Advanced” szócska, akkor lehet mostanra már világos, hogy felső kategóriás karbon vázról beszélünk.
A felsőcsőbe bele van integrálva a töltöttség és rásegítés kijelzése, sőt egy speciális, a Giant által a Yamaha rendszerhez tervezett RideControl Ergo 3 vezérlő is jár hozzá, ami pofonegyszerű kezelést tesz lehetővé, nagyon letisztult kinézetű, és akár központi kijelző nélküli bringa használatot is biztosít. Amit szeretnél, azt a RideControl App-on keresztül amúgy is le tudod kérdezni. Szükség esetén ANT+-os komputerek csatlakoztathatók hozzá, amik az ebike információkat is kijelzik. Ehhez még hozzá jön a Smart Assist rendszer, ami egy adaptív automata mód, ami folyamatosan tanulja azt (6 szenzor által), hogy milyen körülmények között milyen rásegítésre van szükséged, és egy idő után magától váltja a rásegítési fokozatokat. Döbbenetes hol jár a technika, és egyúttal nagyon kíváncsi is lennék rá mennyire váltja be a hozzá fűzött reményeket!
Ha többre vágysz mint amit a Trance X nyújt, akkor a tajvani panzerkraftwagen lesz a neked való bringa! Valódi enduro rugóutat biztosít (160/170 mm) méghozzá „mullet” kerékméret mellett, azaz hátul 27.5”-os, elöl pedig 29-es. Miért jó ez? Egyrésztmerev és masszív lesz a hátulja, plusz rövidebb, ezért fordulékonyabb, másrészt könnyebben átmegy elöl a nagyobb kerék a köveken, gödrökön. Mentem már ilyen kerékelrendezésű elektromos és hagyományos bringával is, nekem nagyon szerethető volt, főleg, hogy nem vagyok égimeszelő a 177 cm-es magasságommal. Tudom, elvileg bringaválasztásnál nem a kinézet vagy a szín kellene hogy legyen a fő szempont, de a Reign E+ 0 (zero) flipflop zöld színe valami eszméletlen szép. Takarítani mondjuk nem lesz nagy öröm, de ezért megérné szenvedni.
A Reign E+ ALUXX vázra épül, tehát a Giant saját fejlesztésű alu vázcsöveit használja, és nem kevesebb mint 750 Wh-s akkumulátor került beépítésre, amihez még a Trance-nél megismert 250 Wh-s range extender is hozzákapcsolható. Ez bizony így együtt 1 kWh-nyi akkukapacitás. Aki komoly terepen ezt ki tudja bringázni, és utána nem hullaként rogyik le a kanapéra, azelőtt emelem a kalapom. Ahogy írtam, szerintem felesleges ekkora akkukapacitást magaddal cipelni, hiszen jelenleg nincsen olyan hogy nagyobb akku azonos súly, de biztosan lesz akinek ez lesz a dealbreaker. Mindent tud amit a Trance rendszere, itt is 85 Nm-es a SyncDrive Pro motor, jön vele a vázba integrált RideControl Go kijelző, és a RideControl Ergo 3 markolatvezérlő. Négyféle kivitelben lesz kapható (0-1-2-3) 1.8 M-tól 2.8 M forintig.
Végül de nem utolsó sorban itt az elektromos gravel bringa a Revolt E+. Engem általában minden Giant bringa dizájnja megvesz kilóra, de ezen még lehetett volna kicsit reszelni. Ok tudom, filigrán országúti vagy gravel ebike-ot nem nagyon lehet készíteni klasszikus középmotorral és masszív akkuval, hiszen amiken alig látszik elektromos voltuk, azokban 300 Wh körüli kapacitás van, és hátsó agymotorosak. Itt pedig egy Giant által áttervezett 85 Nm-es Shimano EP8 motor kapott helyet a vázban 85 Nm-es nyomatékkal, amivel még a Col du Galibier-re is fel tudsz egykerekezni olyan erős, és ezt egy 500 Wh-s akku látja el energiával. Ez a bringa azoknak való akik nagyon komoly szinteket akarnak megtenni akár murvás utakon, és nem akarnak kompromisszumot kötni. Arról nem beszélve, hogy elektromos Di2 váltórendszerrel van felszerelve ami a kapható legjobb dolog ma a piacon, és végre dedikáltan gravel szettből is van ilyen a GRX személyében. A rásegítés mértéke a fékváltókarral állítható, ezért nem kellett kezelőszerv a kormányra!
Kevés gyártó van (nem is tudok másikat) akinek a Shimano megengedi hogy kusztomizálja a pedelec szettjét, pedig itt a motor háza is egyedi kinézetet kapott, a vázba épített RideControl GO kijelző pedig kommunikál az EP8-cal! Az EnergyPak akku nem a gyári Shimano, hanem Panasonic, és ami a legdurvább, hogy a 250 Wh-s range extenderrel bővíthető. Az ALUXX SL alumínium váz mellé karbon villát kapott és a Giant saját fejlesztésű tubeless kerekein gurul. Mindössze egyféle (csúcs) kivitelben kapható, viszont maradéktalanul kiszolgál a pénzedért.
Hát ez lett volna a 2022-es Giant újdonságok bemutatója, remélhetőleg nem száraz PR szövegként tálalva, és a rengeteg technikai információ mellett bízom benne, hogy az is átjött mennyire innovatív dolgokkal leszünk elkényeztetve jövőre! Reméljük a többségük tesztbringaként is landol nálunk.