- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az elektromos kerékpárok szíve az akkumulátor. Ez látja el energiával a motort, de nagyon nem mindegy hogyan tároljuk, kezeljük, no meg a kapacitása sem lényegtelen szempont. Ebben a cikkben az ebike akkuk labirintusában próbálunk egy kis eligazodást nyújtani.
Volt már írásunk arról, hogy jelenleg milyen elektromos kerékpár motorok vannak a piacon, most pedig kicsit mélyebben merülnénk el az akkumulátorok témakörében.
Annyira nem bonyolult a történet, mivel alapvetően nem csereberélhetők egymás között a különböző gyártók termékei. Tehát egy Bosch rendszerbe nem tudsz Yamaha akkut tenni, és a Shimano sem fogadja a Panasonicét, hiába készül mindkettő japánban.
Mondjuk jó lenne, ha ezután le lehetne zárni azzal a kérdést, hogy ok, akkor minden Bosch akku kompatibilis egymással…mert nem. Alapvetően meg kell különböztetnünk háromféle akkumulátor elhelyezési módot.
Akkumulátor típusok elhelyezés szerint:
-külső akkus
-integrált akkus
-csomagtartó akkus
Az vélhetően mindenkinek lejön ebből, hogy egy csomagtartóba dokkolható akkut nem lehet az alsócső tetején a külsős helyére bepattintani, és főleg nem lehet a vázon belülre elrejteni.
De mi a helyzet a kapacitás bővítéssel?
Bizonyos feltételek teljesülése esetén, ez működhet. A Bosch kínált régebben 400 Wh-s külső akkumulátort, ami minden paraméterében megegyezett a máig kapható 500 Wh-s kivitellel, egyedül a cellaszám és az ebből adódó kapacitás különbség az, ami közöttük van. Így amikor cserére szorul a régi, vagy plusz hatótávot szeretnél, akkor belerakhatod a 25%-kal nagyobb tudású akkut. Sőt, a Bosch esetében a 400 Wh-s PowerTube azaz vázba integrált akku kompatibilis az 500 Wh-s modellel. Tovább is csavarhatjuk a témát, mert sok bringát szerelnek 500 Wh-s akkumulátorral, plusz egy spéci akku spacerrel, hiszen a dokkoló már kompatibilis a vázban a 625 Wh-s PowerTube kivitellel! Ilyenkor szintén egy szimpla akkucserével 500-ról 625 Wh-ra válthatsz, de ha a kisebb akkut nem tudod már eladni, akkor azért ezek zsebbenyúlós lépések. Minden méretnél nagyjából 100-150 EUR pluszt jelent a nagyobbra váltás. A 625-750 között viszont (egyelőre) nincsen átjárás, adapterezhetőség, ilyen esetben a megoldás a tudatos vásárlás. Vásárlás előtt át kell gondolnod, gyárilag mekkorával szerelt bringát szeretnél venni. Például egy Haibike AllMTN CF9-es már gyárilag 750 Wh-s akkuval van szerelve, míg a FullSeven 10-es, 625-össel, pedig euróra ugyanannyi a vételáruk! Sajnos a 625-öst sosem fogod tudni bővíteni 750 Wh-ra, mert a vázban lévő konzolok távolsága is nagyobb.
Shimano esetében az 504 Wh-s BT-E8035 intube akku kompatibilis a 630 Wh-s BT-E8036-tal, ami jó hír, mert minden gond nélkül (no meg párszáz EUR töblettel) komoly upgrade-et végezhetsz, mindenféle csavarozás nélkül. Külső akkumulátorral is szerelnek Shimano STePS rendszeres elektromos kerékpárt, ott a „régi” 418 Wh-s modell (BT-E8014)kompatibilis a 8010-essel ami már 504 Wh-s, sőt a legújabb 630-as (BT-E8016) is ugyanazt a feszültséget illetve BM-E8016-os akku konzolt használja, így a 418-ról akár rögtön 630-ra is bővítheted!
A külső akkus Yamaha-k közül a 400 és 500 Wh-s modellek csereszabatosak, viszont a piac legdrágábbjai a „hangvillások” akkupakkjai, így a 230.000 körüli árból rögtön 300k lesz ahogy 100 Ah-val nagyobb kapacitást szeretnél…Intube, azaz vázcsőbe szerelt akkuból is kompatibilis a 400-as és 500-as kivitele, de a 600-assal már nem járhatóak át oda-vissza a lehetőségek, mert más a mérete.
Persze ma már az úgynevezett 3rd party gyártók is kínálnak akkumulátorokat az elektromos kerékpár rendszerekhez, sőt több gyártó már direktben együttműködik ezekkel, így lehet, hogy Shimano-s bringában találsz Darfon és TrendPower akkut, vagy Yamahásban Simplo-t. Itt ahány gyártó, annyiféle megoldást alkalmaznak, simán lehet, hogy az akku konzol más kivitel, így pl a gyári és a 3rd party akku nem lesz ugyanoda bepattintható! Ezt érdemes körüljárni vásárlás előtt, mivel simán 3-400.000 forintba is kerülhet egy új akkumulátor, ami azért nem filléres tétel.
Akkor is 3rd party gyártókról beszélünk, ha úgynevezett utángyártott ebike akkumulátort vásárolsz. Sokszor olyan opciót is élvezhetsz ezek használatával, amit a gyári sosem kínált, mint például a 612 Wh-s Bosch kompatibilis külső akku, de más gyártókhoz is készülnek ilyenek. Kérdés persze, hogy a gyári firmware szoftver majd írható lesz-e rajta verzió frissüléskor, vagy mekkora élettartamra, kapacitáscsökkenésre számíthatunk a jövőben. Nyilvánvaló előnyük a kedvezőbb árból, vagy a gyárilag sosem látott kapacitásból adódik.
Használtan is lehet akkumulátort vásárolni, itt azonban nem árt óvatosnak lenni, mert nehéz belelátni a „lelkébe”, és ha nem kapsz mellé mérési jegyzőkönyvet a degradációról, a jelenlegi kapacitásról, hibakódokról, akkor nagy mellényúlás is lehet. Részletesebben írtunk erről a témáról a használt elektromos kerékpár vásárlási kiskáténkban amit itt találsz: https://www.mozgasvilag.hu/kerekpar/hirek/elektronikai-hulladek--vagy-a-legjobb-vetel--hasznalt-ebike-vetel-a-z-ig
Nos, ha most már tisztába tettük (nagyjából) ezt a cserebere kérdés, akkor felmerülhet a kapacitás nagyságának áttekintése is. Ami nagyjából lehetetlen. Nem csak egy 500 Wh-s Bosch fogyasztását nem tudod átszámolni Yamahára vagy Shimanora, de azt is nehéz megmondani, hogy neked mekkora akku kapacitás lenne az ideális, vagy hogy mennyit tudsz egy 625-össel bringázni. Nem hangzik jól igaz? Nem is az…. az elektromos kerékpár fogyasztása sok mindentől függ.
A kerékpár súlya is számít, hiszen nem mindegy, hogy 27 kg vagy csak 19, de sokkal fontosabb a hatótáv kérdésében a te testsúlyod. 70 kg vagy, esetleg 110? Utóbbinál drasztikusan kevesebbet fogsz tudni megtenni ugyanakkora kapacitás esetén, mivel ezt a túlsúlyt egész úton cipelni fogod! Egy átlagos erőnlétű bringás, aki 70 kg körül van, egy 500 Wh-s akkuval meg tud tenni úgy 50 km-t terepen 1200-1400 méternyi szinttel, ha ECO-ban használja a rásegítést. Ezzel el is érkeztünk a következő paraméterhez.
A bringázási stílusod legalább annyira befolyásolja az adott akkuval elérhető hatótávolságot, mint a súlyod. Jellemzően az elektromos kerékpárral bringázókat két csoportra lehet osztani. Az ECO huszárokra, és a TURBO-ban „motorozókra”. Nyilván sarkítás, de nagyságrendileg igaz. A legnagyobb rásegítési fokozatban egy 750 Wh-at is le lehet meríteni pár óra állatkodással, míg a másik végletben akár 100 km is kijöhet belőle terepen. Síkon meg akár 150-180 is! Sokan vannak, akik 2db 625-ös akkuval mennek el tekerni, mert csak a legdurvább rásegítéssel elégedettek. Szerintünk nekik egy elektromos krosszmotor egyébként testhezállóbb lenne.
Legalább annyira fontos adat, mint a rásegítés mértéke. Minél több szintet akarsz mászni az elektromos kerékpároddal, annál nagyobb akkura lesz szükséged. Az Alpokban nagyon hamar ürülnek még az izmos tápok is, hiszen a domborzat lehetőséget ad, több mint 1000 m szint megtételér egyhuzamban, naponta akár többször is. Nem véletlen, hogy vannak olyan kölcsönzőhálózatok, ahol friss akkut adnak a bérelt bringádba, így egész napos túrákat tehetsz meg a legnagyobb hegyek között.
Természetesen az is számít, hány kilométert akarsz megtenni vele egy nap alatt, de közel sem ez a legfontosabb szempont. Egy 750-es akkus trekking bringával, ECO-ban meg tudod kerülni ma a Balatont. Ez régen elképzelhetetlen volt, és az ebike használók legnagyobb része nem is a nagy távolságok miatt választ rásegítéses kerékpárt.
Végül de nem utolsó sorban érdemes pár szót ejteni az akkumulátor kezeléséről, töltéséről! A mai modern Li-Ion akkumulátorok nem szeretik a mélykisütést, tehát amikor fullra lemerülnek. Szerencsére, ha nem barkácsolt cuccról van szó, akkor a BMS, azaz az akku vezérlő elektronika figyel erre, így, ha neked ki is kapcsolt már a bringa, ekkor még mindig van benne töltés, pont a mélykisütést elkerülendő. Ettől függetlenül sose tároljuk lemerülten az akkut, mert a belső kémai folyamatok miatt folyamatosan veszít a töltéséből, és elektronika ide vagy oda, csontra lehet meríteni, és drasztikusan csökkenteni az élettartamát! Ha huzamosabb ideig (pl. télen) nem használjuk a kerékpárunkat, akkor töltsük fel kb ¾-ig, és úgy rakjuk el. Maximumra csak akkor töltsük, ha utána menni is fogunk vele. Letárolásra se kerüljön 100%-on! A rátöltéstől nem kell parázni, mert a BMS folyamatosan figyel, és ha kétszer feltöltöd 50%-os merültségről, akkor az még csak 1 ciklusnak fog számítani. A gyári rendszerekhez kapott töltők vigyáznak az akkura, így bizonyos töltöttség fölött lekapcsolnak, és csepptöltésre váltanak. Nem kell tehát attól tartani, hogy ha egy napig rajta maradnak a töltőn, akkor ez problémához vezetne.
Magának az elektromos kerékpárnak nem árt a hideg vagy a pára, mivel a motor és az elektromos alkatrészek IP védettséggel rendelkeznek, de az akkunak a hidegben tárolás nem tesz jót. Azzal nincsen gond, ha -10 fokban bringázol vele, hiszen használat közben melegszenek a cellák, de az akkut tárolni minimum +10 fokos, de inkább szobahőmérsékletű helyiségben célszerű, és ez a töltésre is igaz. Nyilván magának a kerékpárnak is jót tesz a melegen tárolás, mivel a teleszkópok olajlehúzó gyűrűi nem szeretik a nagy hideget. A lánc pedig a párás levegőt nem kedveli, és ez igaz az acél alkatrészekre is, ha azok nincsenek festve, krómozva. Sajnos egyre több olyan ebike készül, aminek a nagyméretű integrált akkumulátorát nehéz kivenni, vagy csak szerszám segítségével lehetséges, sőt olyanok is vannak, amikből csak kiszerelni lehet. Ez utóbbiaknál le kell venni a „skidplate”-et, azaz az alsó motorburkolatot, de akár a motor kibillentésre is szükség lehet. A gond akkor van, amikor nem tudod ezeket felvinni a lakásba, vagy nincsen fűtött garázsod.
Reméljük sikerült kicsit kibontani az akkumulátor témakörét, de ha bármi kérdésed felmerülne, akkor írj nekünk, és megpróbáljuk megválaszolni.