Urubko a Han Tengrin vigasztalódik Hír

Pintér László
2017/01/09
Miután a lengyelek egy évvel elhalasztották a K2 első téli megmászásának kísérletét, Gyenyisz Urubkónak más célt kellett keresnie. A Föld legészakibb hétezresét választotta, melyet kiválóan ismer. Megkértük, meséljen részletesen a terveiről.

Gyenyisz Urubko (akivel tavalyi budapesti látogatásakor terjedelmes interjút készítettünk – itt és itt) a téli himalájai hegymászás egyik úttörője. Két nyolcezrest, a Makalut és a Gasherbrum II-t elsőként mászta meg télen. Mindkettőn az olasz Simone Moro volt a társa, a Gahserbrum II-n velük tartott az amerikai operatőr, Cory Richards is. Utóbbi kalandjukról készült a megrázó erejű Cold című film.

A télen még szűz nyolcezresek egyre fogynak. Tavaly elesett a Nanga Parbat, így már csak a világ legnehezebb nyolcezrese, a rettegett K2 maradt hátra. Gyenyisz régi álma, hogy ő jusson rá fel elsőként télen.

Legutóbbi kísérlete két évvel ezelőtt a kínai hatóságoknak köszönhetően az alaptábor felé tartva hiúsult meg. Útközben derült ki, hogy mégsem kapnak mászóengedélyt.

Gyenyisz remek kapcsolatot ápol a lengyel hegymászókkal, akik a himalájai téli mászás veteránjai. Még lengyel állampolgárságot is kapott, így nem meglepő, hogy alapemberként számoltak vele, amikor felmerült, hogy állami támogatással nagyszabású expedíciót szerveznek a K2-re. Az expedíció anyagi hátterét azonban mégsem sikerült erre a télre biztosítani, így egy évvel elhalasztották a projektet. Urubkónak B-terv kellett. A Han Tengri ideális helyettesnek bizonyult.

Urubko portré Forrás: Kerekes Andrea
Urubko portré
Kép forrása: Kerekes Andrea

Gyenyisz Urubko a tavalyi budapesti interjúnk alkalmával (Fotó: Kerekes Andrea)

Gyenyisz úgy ismeri a Tien Sant, mint a tenyerét. Profi hegymászó pályafutását itt kezdte. Egykoron Simone Moróval rekordidő, mindössze 42 nap alatt mászták meg a Hópárduc címet érő öt, hétezer méternél magasabb csúcsot (a Han Tengrit, a Győzelem-, a Lenin-, a Kommunizmus- csúcsot és a Korzsenyevszkaját). Földünk legészakibb hétezrese a legkiválóbb edzőterep a téli nyolcezresekre.

Megkerestük Gyenyiszt, meséljen picit részletesebben a terveiről. Érdeklődésünket megköszönve, készséggel válaszolt:

„Bemelegítésként három hetet töltünk a Kaukázusban, Psebai és az Elbrusz környékén. Remélem, ennyi elég lesz akklimatizációnak :) Maga az expedíció január 21-én kezdődik, Biskek városból indulunk.

Nemzetközi csapatunk jelenleg öttagú: Andrej Sljapnyikov (RUS), Alekszander Csecsulin (KAZ), Jacek Teler (POL) és Mariusz Baskurzynski (POL). Nem tervezünk új utat, csak ismételni fogunk, a déli normál úton. Ezt 1992 óta már háromszor vagy négyszer is mászták télen.

Fontos viszont kiemelni, hogy nem leszünk egyedül a hegyen. Tíz nappal előttünk indul egy kirgiz expedíció, Szergej Szeliversztov vezetésével. Én először azt javasoltam, hogy egyesítsük erőinket, de ők ragaszkodtak a korábbi induláshoz. A mi dolgunk így is könnyebb lesz, mivel csak követnünk kell a nyomot, használhatjuk a hóbarlangokat és táborhelyeket, valamint a kondíciókról is friss információkat kaphatunk tőlük.

Autóval megyünk a Déli-Inilcsek-gleccser végéig, ahonnan hótalpakon megyünk tovább. Négy-öt nap alatt érünk el a Han Tengri lábához. Ha az időjárás engedi, azonnal megkezdjük a mászást. Reményeim szerint 3-4 nap elegendő lesz. A táborokat 4100, 5300, 5900 és 6400 méteren tervezzük. A legnehezebb és legveszélyesebb szakasz a 4800 méteren lévő jégesés, valamint a 6700-as kuloár.”

Gyenyiszék tehát már a Kaukázusban akklimatizálódnak. Mindeközben a baszk Alex Txikón megkezdte a Mount Everest ostromát, amelyet elsőként szeretne oxigén nélkül, a jelenleg elfogadott hivatalos téli szezon idején elérni.