Hótalpas túra Alsó-Ausztria legmagasabb hegyére

A Hótalpas túra Alsó-Ausztria legmagasabb hegyére hossza 16.9 Km. Az útvonal szintemelkedése 1400 m, szintideje 8 Óra 30 Perc, nehézsége Nehéz. Az útvonal Ausztria területén található.

A puchbergi sípálya (Schneebergseilbahn) parkolójából indul a legnagyobb túra, ami felkapaszkodik a hegy tetejére – erre több útvonal is alkalmas, ám kevés-közepes mennyiségű hó esetén érdemes az általunk bejártat választani. Ráadásul ezen útvonalon, egy közepes kondícióval rendelkező csapat épp csak belekóstol a sötétben gyaloglásba…

Közel 1400 méter szint vár ránk a Schneeberg csúcsáig

A parkolóból a sípálya mentén indulunk felfele – legyünk túránk során mindvégig körültekintőek, és kerüljük a síelők számára fenntartott, ratrakolt havat, valamint a túrasízők által kialakított nyomokat.

Az első, bemelegítő mászás végeztével 1200 méter tengerszint feletti magasságban érkezünk meg az Edelweishüttéhez – a hütte téli időszakban többnyire csütörtök-vasárnap napok között tart nyitva!

Hótalpas túra Alsó-Ausztria legmagasabb hegyére-5
Mesébe illő látványt nyújt a téli erdő
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Túránkat a kevésbé meredek, laposabb szakaszával folytatjuk, mely során tulajdonképpen átjutunk a hegy nyugati oldalára. Dózerutat fedő havon lépdelünk komótosan felfele.

A Fleischer-Gedenkstein emlékműhöz érve balra fordulunk, és a törpefenyvesek közé érve újfent meredekebbé válik talpunk alatt a talaj. Távolabb, jobbunkon megpillanthatjuk a Heinrich-Krempel-Hütte magányos épületét – nincs nyitva télen! Ha a meredek hegyoldalon való felkapaszkodás nem lenne elég nehéz, a fenyők masszív ágai tovább nehezítik az előrejutásunkat. Sokszor olyan érzésünk lehet, hogy egyet lépünk előre, és kettőt csúszunk vissza.

A fák közül kiérve, a csupasz hegyoldalon ki leszünk téve a szélnek, ami sűrűn előfordul a hegy ezen részén. Néha pihenésként tekintsünk hátunk mögé is, mert lélegzetelállító panorámában lesz részünk!

Átkelünk a Schauerstein csúcsán (1866m), majd további közel 200 méter szint leküzdése után megérkezünk a Schneeberg gerincének nyergébe, ahol a Fischerhütte előterébe tudunk behúzódni kicsit melegedni. A hütte maga ugyan télen nem üzemel, de ezen előtér mindig nyitva áll – sőt, egy euros érmével 1 órára be tudjuk kapcsolni az egyik falra felszerelt elektromos radiátort, valamint találunk vészhívót is, ha bajba kerülnénk.

Hótalpas túra Alsó-Ausztria legmagasabb hegyére-11
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

A ház mögött található a Kaiserstein csúcs (2061m), ahova mindenképpen sétáljunk el, hogy a hegy lábánál fekvő, innen parányi legó-elemeknek tűnő településeket és a panorámát megnézzük.

Jó eséllyel, még napsütötte időjárás esetén is csontig hatoló hideg lesz, így nem maradunk fent sokáig. Amúgy is figyeljük az órát, mert télen, egy magashegyen nem túl jó ha ránk sötétedik!

Csodás kilátás után indulás vissza

Lefele a felfele vezető útvonalunk jobbján, egy szurdokvölgyben indulunk el – a gerincen egy darabon fémoszlopokat is találunk útbaigazítóként. Ebben a szűk völgyben mozogjunk kellő óvatossággal! Kisebb lavina, illetve kőhullás is előfordulhat! Ha nem túl sok a hó, és a fehér lepel alól ki-kilógnak a sziklák csúcsai lábunk alatt, akkor a meredekebb szakaszokon arra is figyeljünk, hogy ha esünk, ne ezen sziklákra!

Lévén ez a rész meredek, gyorsan leérünk a felfele már érintett Fleischer-Gedenkstein emlékműhöz – balunkon a távolban láthatjuk a Rax tömbjét. Remélhetőleg még világosban értünk ide. Innen saját nyomunkat követve haladjunk lefele. A feltöltött nyomvonal egy rövidítést tartalmaz, mely a dózerút nagyobb kanyarulatát levágja. Ez a rövidítés egy meredekebb szakasz, amit ha nem szeretnénk bevállalni, ki is hagyhatunk!

Hótalpas túra Alsó-Ausztria legmagasabb hegyére-14
A lenyugvó nap fantasztikus látképet festett
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

A túrán lámpa, extra mennyiségű étel és ital (lehetőleg forró tea), valamint plusz réteg ruházat mindenképpen legyen nálunk! Bár a Schneeberg nem erősen lavinaveszélyes hegy, a túra előtt mindenképpen informálódjunk a hóhelyzetről!