Zakopane sípályái

Kakuk András
Kakuk András - Támogatott tartalom
2024/02/13
Zakopane a téli sportközpont. Csak nem úgy, ahogy gondolod.

Zakopane a sípályák fővárosa

Ha sípályára gondolunk, gyanítom a legtöbben egy osztrák típusú hegyi falut képzelünk el, amire leginkább a festői jelző illik. A síterület pedig egyből az ajtóból indul és olyan sok kilométernyi pálya érhető el, hogy egy nap alatt be sem tudjuk síelni.

Ha valaki erre számít Zakopane esetében, akkor csalódni fog. Pedig csalódásra semmi okunk.

Az utóbbi időben Ausztriában és más alpesi országokban is felgyorsult az a trend, hogy a kis sípályák nem tudnak versenyezni a nagyobbakkal, így vagy átalakulnak téli-nyári központtá (lásd St.Corona am Wechsel) vagy bezárnak. Sajnos erre is van példa. Pl. Hebalm.

Nem úgy a lengyeleknél!

Csak Zakopánéban 5 sípálya található - na jó, egyes esetekben csak sídombról vagy egy lejtőről lehet beszélni -, de a környéken van még legalább ennyi. A Gigant elnevezésű gyakorlópálya a síugrósáncok aljában a legkisebb, egyedül a Gubalówkán található lejtő vetekszik vele méretben, de hasonlóan pici és gyermekbarát, a korábban még egy meredek és hosszú pályával is büszkélkedő Nosal.

Polana Szymoszkova sokáig a zakopanei síelés alfája és omegája volt. A Gubalówkára is felérő síterület már két felvonóval és 1,7 km pályával büszkélkedik. Harenda síterep is a városon belül található, hivatalosan 4 km-nyi pályán síelhetünk, de azért meg kell említeni, hogy a tisztviselők igen leleményesen számolták a kilométereket, hiszen a pálya nem több egy nagyobb lejtőnél. Az viszont megemlítendő, hogy a városon belül itt van az egyik legmeredekebb lejtő és innen a legszebb a kilátás.

A leghíresebb síterület természetesen Kasprowy, ami az egyetlen lengyel síterep a Tátrában, és itt az 1987 méteres Gáspár-csúcs alatt jogosan járja át testünket és lelkünket az alpesi feeling.

Zakopane környéke

Ha nagyobb síterepre vágyunk, akkor ne tartson minket vissza az, hogy át kell lépni a város határait. Az alapvetően kicsike Suche, mérete ellenére az egyik kedvencünk volt. Pályái kellően szélesek és változatosak a haladók számára is. A felső állomásnál pedig versenypálya és snowpark is található. Witów 2 km pályával rendelkező barátságos mini sípálya. Ha nagyobb terepeket keresünk, akkor Białka Tatrzańska felé kell vennünk az irányt.

Białka Tatrzańskaban 3 sípálya (Kotelnica, Bania, Kaniówka) összevonásával 18 km-nyi központot hoztak létre. Velük szembe található a GrapaSki néven futó síterep, ami Czarna Gorá lejtőin nyújt ár/érték arányban hatalmas élményt. Úgy is mondhatnám, hogy a sípálya km/élmény mutatóban az élen jár.

Esti síelés

A legtöbb sípálya este 8-ig nyitva van, amit érdemes kihasználnunk. Nemcsak azért, mert az esti síelésnek különleges a hangulata, hanem azért is, mert így kikerülhetjük a főleg januártól február közepéig tartó síszüneti időszakra jellemző erős forgalmat. Tapasztalatunk szerint 16 óra után a legtöbben - főleg az iskolás csoportok -, visszavonulnak a szállásra, így egészen üres pályákon karcolhatunk.

Tatry Super Ski Card

Ha egynél több pályát is ki akarunk próbálni, akkor a Tátra Szuper Síbérletet kell kiváltanunk. Ez a bérlet 18 pályára érvényes, ebből 3 Szlovákiában található. A megszokott 1 és többnapos bérletek mellett olyan síjegyet is lehet venni, ami fürdőbelépőt is tartalmaz. Ha ilyen kombi jegyet veszünk, akkor. a fürdőbelépőnk a szezon végéig érvényes, nem kell azonnal elhasználni, visszajöhetünk egy későbbi időpontban is.

Síelés haladóknak

Haladók, profik számára két tippem van. A síterep, ami maximálisan kiszolgálja az igényeket az egyértelműen Kasprowy. A keleti, Gasienciowa völgybe futó pálya rövid ugyan, de bitang meredek. A másik irányba induló Goryczkowa pályák hosszúak, szélesek, élvezetesek. Mindkét hegyoldalon van bőven hely pálya mellett is síelni, ráadásul kijelölt útvonalakon. Most jutottunk el a másik tipphez. Ha ki akarod kerülni a tömegeket a Kuznice gondolaállomáson és valami igazán sportosra vágysz, akkor válts alpesi szettről túrasíre. A Gáspár-csúcs környéke tele van kijelölt sítúra útvonalakkal, és akkor még nem is beszéltünk a régió sítúra Mekkájáról a Chocholowi-völgyről.

Mi mindkét helyszínen kipróbáltunk 1-1 útvonalat, melyeknek a leírásai, és letölthető gps trackjei itt találhatóak: