- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Először is, ha tényleg nincs pénzünk épp síelni, de nagyon-nagyon szeretnénk, akkor - fővárosi lakosként - várjuk ki türelmesen, amíg leesik 30 centi hó, buszozzunk/autózzunk fel szépen a Normafára, csatoljuk fel a léceinket, és csússzunk le a Harang-völgybe.
Utána
a) hívjuk oda valamelyik kedves rokonunkat, hogy vigyen vissza kocsival a tetőre,
b) csatoljuk le a léceket, vegyük fel a kis kacsóinkba, és caplassunk föl az emelkedőn.
Ettől kiváló lesz a vérkeringésünk, formálódnak a comb- és fenékizmaink, nagyszerű aerob munkát végzünk, szóval aznap tényleg sportolunk. De ha egy kicsit hosszabb pályára vágyunk…
Budától kb. 115 km, és hát nyilván amúgy is hiányzik már a Balaton ilyentájt, tehát suhanjunk le a Bakonyba, és csúszkáljunk a talán legmodernebb pályarendszerünkön. A síarénát folyamatosan fejlesztik, nincs olyan év, hogy ne változna előnyére. Már így is hosszú a legtöbb hazai rendszerhez képest, de van itt szánkópálya, éjszakai síelés és freeski&funpark is. A leghosszabb összefüggő pálya kék, szóval nem fogjuk egyből megunni, ha gyerekkel megyünk, de van fekete is, ha a kölyök már húzza a száját a laposabb lejtőkön. Ja, és tudjátok, mi az ábra? Az eplényiek hóágyúznak! Már most is, tehát a pályáikon gyűlnek a kis hókristályok. Nem várták meg a természet nagylelkűségét, hanem elébe mentek, tehát érdemes figyelni a hójelentésüket.
Ha netalán úgy vélnénk, hogy 10 km-nél rövidebb sípályán halálra unjuk magunkat, de nem akarunk 100 km-nél többet utazni, akkor Kékestető a megfelelő választás. Ide is szuper gyorsan el lehet jutni, hiszen Gyöngyösig autópálya visz, úgyhogy akár másfél óra alatt a havas lejtőkön találhatjuk magunkat (lehetőleg inkább léccel, mint kocsival). A napijegyért 5500 forintot biztos ki fogunk pengetni, viszont itt már éjszakai síelésre is van lehetőség. Ha például pénteken munka után indulunk, még az a nap sem veszett el a szlalomozás számára. Ugye, milyen jó hír? A 10,1 km-es pályarendszer nagy része kék, azaz ide elhozhatjuk a nagymamit és bemelegítésre is jó, ha később nagyobb síelést tervezünk külföldön. És persze kezdőként ideális, elég szélesek a pályák és meglehetősen lankásak, a halálfélelem nem lesz közelebbi ismerősünk. Itt már érdemes megszállni is, hiszen az ingázás nem térülne meg, és csábító a Kékesi Vendégház. Ez közvetlenül a pályán van, de sajnos sok infót nem szeretnek magukról elárulni, valószínűleg meg kell keresni őket telefonon. Szerencsére a Mátra amúgy sem szűkölködik szálláshelyekben, tehát érdemes kutakodni. Kékestető sípálya infó...
Donovaly csak 200 km-re van Pesttől, tehát ha páran bepattanunk egy kocsiba, akkor akár pár napra is megéri lemenni. A síközpontot lelkiismeretesen gondozzák, újítgatják, fejlesztik, de mivel 11 km a pályák összes hossza, inkább kisgyerekeseknek és kezdőknek ajánljuk, vagy hétvégi síelésre. A napijegy ára kb. 8600 forint. Természetesen itt is van gyerekkedvezmény, és érdemes esetleg beszerezni a Parksnow kártyát: legalább 2 napos ott-tartózkodás esetén kaphatod meg a kártyát a szálláson, amivel utána sokat spórolhatsz. Donovaly azoknak lehet csábító, akik nem lapos pályákra vágynak csak, és mondjuk inkább Észak-Magyarországon laknak. Donovaly sípálya infó...
Donovaly-nál valamivel messzebb, 270 km-re fekszik a fővárosunktól. Viszont Jasna egyre menőbb síparadicsom, immár 25 km-nyi lejtővel, vadiúj felvonókkal, új panorámaétteremmel, és összeköttetéssel a déli lejtőkhöz. A napijegy ára kicsit magasabb, kb. 10 780 forint, viszont nagyon is érdemes neten megvenni, mert kedvezményt kapunk rá, és a sorban állás sem rabolja el a drága időnket. Amikor utoljára voltam, diákjegyhez elfogadták a nemzetközi diákot is, és elég magas kedvezményt adtak, érdemes próbálkozni. Chopok sípálya infó...
Bécshez meglehetősen közel terül el ez a kis pályarendszer, úgyhogy akár össze is köthetjük más programmal. Budától 313 km választja el, a sípályák hossza 16 km, de ha valaki esküszik az osztrák minőségre, ide érdemes kiugrani. A jegyárak is rettentő barátságosak a többi osztrák pályához képest, itt a napijegy 31,5€. Fekete pályák nincsenek, gyerekcsalogató attrakciók viszont igen, így inkább családi csúszáshoz ajánlott. Unterberg sípálya infó...
Ki gondolta volna, hogy Mariborba érdemes indulni, ha csúszni vágyunk? Pedig csak 341 km-nyi autózásra 41,5 km-nyi pályarendszerrel várnak a szlovén szomszédok. Ezek nagyobbik része kék, piros van bőven, de feketéből is vár 5 km, szóval senki nem fog unatkozni a lejtőkön. És természetesen a sífutókat is szívesen látják, 27 km-nyi pályán lehet korcsolyázni fel-alá, ezenkívül szánkóval is érkezhetünk, de éjjel sem fognak megakadályozni a csúszásban. A szállásárak nagyjából olyanok, mint a Chopokon. Mariborske sípálya infó...
Stuhleck meglehetősen felkapott a magyarok körében, ami könnyen megérthető, ha azt nézzük, hogy 48 km-nyi lejtőn szlalomozhatunk mindössze 3 és fél órányira Pesttől. Bár távolságra messzebb van (330 km), mint korábbi úticéljaink, az infrastruktúrának hála előbb ott lehetünk akár, mint a Chopokon. A napijegy ára kicsit borsosabb, kb. 12 800 Ft, de jelentős kedvezményeket adnak bérlet esetén. A szállás is jóval drágább, mint az eddig felsorolt helyeken, de ha a kocsinknak alacsony a fogyasztása, akkor sokkal jobban megéri kicsit távolabbi (10-15 km) szállást foglalni majdnem fele áron. A pályában viszont nem fogunk csalódni, ez is olyan, mint amire az osztrákoknál jellemzően számíthatunk. Semmering sípálya infó...
Valamivel messzebb van (451 km), de Szlovéniába elég gyorsan el lehet jutni. Viszont ha már ott vagyunk, akkor 30 km havas lejtő fogad minket, és ezeknek a legnagyobb része piros, de van kék és fekete is, szóval elég jó a megoszlásuk. A szállásárak Szlovéniához képest szuperek, és a napijegy is normális áron kapható, 33 €, azaz kb. 10 100 forint. Lehet itt nyomni a freestyle-t, de buckapályával is kedveskednek az elvetemültebbeknek Krvavec sípályán. Krvavec sípálya infó...
Bár 425 km-utazás választ el ettől a cseh pályától, mégis megérheti ide kiugrani. Összesen 21 km-nyi pályát sízhetünk be napi 7800 forintért. Kék, piros és fekete jelöléssel is találkozhatunk, de sífutás kedvelőinek sem kell csalódniuk. A szállás és az étkezés teljesen normális, megfizethető áron, mindez szuperül kiépített, gondozott pályarendszeren Csehország második legnagyobb síterületén. Rokytnice nad Jezirou sípálya infó...
Icipicit ugyan messze van (1268 km), de ha az utazást busszal tesszük meg, vagy el tudjuk számolni a benzinköltséget, akkor akár olcsóbban is kijöhetünk, mint egy osztrák pályán. A szállások ugyanis jóval alacsonyabb áron kelnek el Franciaországban, mint a sógoréknál, és ha nem is mindig romantikus kis faházakról van szó, de legalább pályaszállásról, tehát ha letettük a kocsit, egy hétig bele sem kell ülni. A több, mint 150 km-nyi pályáért napi 39, 5 eurót kell fizetnünk, azaz kb. 12 200 forintot, de mivel úgysem autózunk 20 órát egynapi síelésért, az ötnapos bérlet arányosan már jóval kedvezőbb áron kapható. A hatalmas freeride terepek, napos hegycsúcsok, és az a néhány km pálya kárpótol a hosszú útért. De aranyszabály, hogy Franciaországba tényleg telekocsival érdemes menni. Risoul-Vars sípálya infó...
A szállásokat 98%-ban a booking.comról néztük, aminél azért lehet jobb ajánlatokat is kifogni, ha eleget keresgél az ember. Tehát ha valamelyik sípálya megtetszett, inkább járjatok kicsit utána még, hogy hol érdemes megszállni. A pálya Budapesttől való távolsága alapján összegeztük az útiköltséget, a síbérlet árat és a szállásköltséget, így kaptunk egy nagyjábóli összköltséget.
A lista összeállításánál igyekeztünk különböző országokból, különböző igényeknek megfelelő pályákat összeválogatni, vagyis nem pusztán az árakat vettük figyelembe!