Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom

Simon Ádám
Tankó József
Simon Ádám, Tankó József
A Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom hossza 47 Km. Az útvonal szintemelkedése 100 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország, Ausztria területén található.

A túra kerettörténete: Kollégámmal ketten elutaztunk kerékpártúrát gyártani Szentgotthárdra, megszálltunk a kerékpárosok által is kedvelt Lipa Hotelben és Siklér Imre túravezető triatlonista segítségét kértük az útvonalak összeállításában. A családi, könnyű túra elképzelésünkre az általunk várt 10-20 km helyett egy majd' 50 km-es túrát javasolt, ami a felmérés után valóban könnyedén teljesíthetőnek bizonyult. Kontrollszemély (értsd: ritkán bringázó, de motivált amatőr) kollégám a túra végén zokszó nélkül és rengeteg felesleges energiával szállt le a kerékpárjáról.

Kerékpárral a Lapincs mentén

Viszonylag hosszú, de nagyon könnyű útvonalon jártunk, s közben letekintettünk a nagyfalvi kereszt dombjáról nyíló panorámára, csemegéztünk a Tökmag-malomnál, lebombázott világháborús bunkert néztünk, átkeltünk több kisebb hídon, vadvízi zúgó mellett piknikeztünk és a halastónál megpihentünk. Egyetlen komolyabb emelkedő szakasz van benne, amit akár bringát tolva is érdemes végignyomni a panoráma miatt, de akár ki is iktathatjuk ezt a szakaszt az útvonalból.

01 - Szentgotthárdot egyből az osztrák határ felé hagyjuk el a Hunyadi János úton, át a vasúti síneken a temető mellett, majd az otthagyott határőrbódéról, meg az osztrák helységnevekből tudni fogjuk, hogy áthaladtunk a határon.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-1

02 - Mogersdorf felé, vagyis balra indulunk az úton. Nyugodtan az úton, ez ugyanis már Ausztria, nem fognak sem letolni, sem ledudálni az útról, de általában van ún szervíz út is az itteni utak mellett. Mogersdorfba érve a kis templom-makettnél jobbra fordulunk.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-4

03 - Az út egyetlen emelkedője következik, toronyiránt haladunk az úton, ami elkezd emelkedni. Tekerve sem vészes, de leszállva, bringát tolva sem tart sokáig feljutni. A csúcsra érve jobbra kanyarodjunk és már meg is látjuk a nagyfalvi keresztet, ami mellett kőtérkép és panoráma vár.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-10

04 - Az aszfaltútra visszatérve legurulunk a hegyről. Nagyjából 1 km-nyi gyönyör után lesz lehetőség jobbra kitérni egy Világháborús bunker emlékművéhez.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-11

05 - Beérünk Deutsch Minihof helységbe, a T-elágazásnál forduljunk balra (Ez az a pont, ahol jobbra fordulva visszatérhetünk a határbódénál lévő kereszteződéshez, tehát ha az emelkedős részt ki akarjuk hagyni, akkor itt fogunk csatlakozni).

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-15

06 - Átszeljük Wallendorfot, a falutáblától kb 200 méterre jobbra tartunk ez elágazásnál (itt fogunk visszatérni a másik úton).

07 - Szűk egy kilométer múlva elérkezünk a Lapincs-folyó felett húzódó kishídhoz. A híd után balra kanyarodunk és elindulunk a Lapincs mentén.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-18

08 - További 500 méter és balra egy tajtékos folyószakasz partján megpihenhetünk, akár ehetünk is a padokon.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-23

09 - A pihenőtól végig a Lapincs folyóval párhuzamosan tekerünk, nagyjából 3800 méter múlva jobbra ível az út, kanyarog egy kicsit és elérkezünk Königsdorf-ba.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-26

10 - A második lehetőségnél forduljunk balra, át a kishídon. Königsdorf-ot elhagyva strandolhatunk is. Megyünk Dobersdorf felé.

11 - Dobersdorfnál Gemeindehaus-ig (nagy sárga épület) egyenesen megyünk, ott bal, majd megint jobb és ismét bal. Kijutunk Dobersdorfból és megint átmegyünk a Lapincs felett egy hídon, után jobbra kanyar.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-35

12 - Bő két kilométer után újra jobbra fordulunk és megint megközelítjük a Lapincs folyót. Balra kanyarodunk a folyónál, át egy újabb hídon és a Lapincs mentén beérünk Rudersdorfba.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-38

13 - Rudersdorfnál elég hamar, az ösvénynél balra fordulunk, hogy elérhessünk a Tökmag-malomhoz, ahol kósolhatunk és vehetünk is mindenféle ízesítésű tökmagcsodákat és tökmagkészítményeket.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-41

14 - Miután jól eltököltük az időt, átall menünk a malom hídján. Az úton maradva egy újabb pihenőhelyet találunk egy kilométer múlva halastó formájában. Közben lehetőségünk van nyújtógyakorlatokra is az erre kijelölt pontokon :)

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-42

15 - A tó melletti pihenés után tovább folytatjuk utunkat, az első elágazásnál balra forduljunk, így elérünk egy kis hídon (ami gát is egyben) keresztül Fürstenfeld szélére, ahol egy S-kanyarodáson kívül nem kell több bravúrt végrehajtanunk.

16 - Elérkezünk egy műúthoz, azon balra fordulunk és jó hosszan le sem térünk róla. Dietersdorf bei Fürstenfeld, majd Gillersdorf következik. Gillersdorf után nem sokkal elérünk az 57-es számú úthoz. Ezen jobbra fordulunk majd 100 méter után balra.

Kerékpártúra a Lapincs mentén, nagyfalvi kereszt és Tökmag-malom-51

17 - Az 57-es úttól 1200 méterre jobbra fog kanyarodni az út, majd további 600 méter után balra kell lekanyarodnunk. Ezen az úton eljutunk Rosendorfba.

18 - Rosendorf után elérkezünk a 6. pontban említett elágazáshoz, tehát innen már ismert úton haladunk visszafelé.

19 - Wallendrof, Deutsch Minihof (ezután nem kanyarodunk jobbra vissza a kereszt felé, hanem haladunk tovább a főúton, mígnem elérkezünk a határbódéhoz, ahol balra kanyarodva visszatérhetünk Szentgotthárdra.