- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az elektromos rásegítéses kerékpárok terjedése mellett egyre nő a kellő információk hiánya és a városi legendák terjedése miatti problémák száma.
Kezdjük a cikket rögtön azzal, hogy egy e-bike vásárlásakor, a szaküzlet dolgozójától egy Háború és Béke méretű információs csomagot kellene útravalónak kapnunk, majd az abban található instrukciókat átolvasva és betartva gond nélküli bringás évek várnának ránk. Sajnos nem mindig történik meg sem az egyik, sem a másik a fenti állításból, így érdemes néhány információt átvenni.
A mumus, amelyről érdekesebbnél érdekesebb városi legendák keringenek még mindig a közösségi éterben… Az e-bike kerékpárok mosása… Bármennyire is hihetőnek tűnnek ezek, az igazság az, hogy az e-bike kerékpárok pont ugyanannyira tisztíthatók vízzel, mint az „analóg” változatok. Az akkumulátorok és a motorok IP6 tömítésekkel rendelkeznek, melyek megvédik az elektromos részeket a felfröccsenő víztől – a közelről alkalmazott nagynyomású mosókat, ahogy az analógok, így az e-bikeok sem szeretik.
Alapszabály, hogy takarításkor nem vesszük ki az akkumulátort, és nem próbáljuk meg szétszedni a motort, még egy kiadósabb sarazás után sem! Egyrészt a tömítések miatt jobb, ha minden a helyén marad, másrészt a motor szerelésének nagyon precíz előírásai vannak mind például a sorrendre, vagy a csavarok meghúzásának nyomatékaira nézve...
A tömítések miatt nem érdemes semmilyen zsírzó, vagy olajozó (pld. WD40) sprayvel fújkálni a motor bármelyik alkatrészét. Akárcsak az analóg bringáknál, így az e-bikeok esetében is, a mosást követően elégséges, ha a láncot, és a váltót átkenjük.
Bár nem épp a megszokott karbantartási feladat, de az e-bike kerékpárok esetében erre menetközben kiemelt figyelmet kell fordítanunk, hogy kevesebb karbantartási feladatunk legyen. Az egyik legsűrűbben előforduló szervizelési probléma ugyanis, hogy a nyomatékos motor és a nem megfelelő váltó-használat kombinációja miatt a láncok idő előtt megnyúlnak és/vagy szakadnak az elektromos rásegítéses bringákon.
Sokan egyszerűen megfeledkeznek a láncváltó rendeltetésszerű használatáról, és mindent megoldanak a nyomatékos motorral. Erre viszont nincs felkészítve egy lánc sem, és drasztikusan megnyúlnak, tönkre téve ezzel a fogaskoszorú alsó sorait is.
Ahhoz, hogy, akár csak az analóg kerékpáron, az e-bikeon is megszokás legyen a megfelelő láncváltó használat, gyakoroljuk síkon, próbálgatva a sebességeket!
Minden kerékpár-karbantartás része a tiszta lánc kenése, ami egy e-bike esetében sem kell máshogy legyen – sőt, 250-300 kilométerenként szükséges! Ám amire külön oda kell figyelnünk, az a lánc nyúlás esetében tett cseréje. Mindenképpen e-bike specifikus láncot kell az elhasználódott helyére feltennünk, mert ezek nagyobb igénybevételhez lettek tervezve!
Kopás esetén, míg egy analóg kerékpárnál, a megfelelő szerszámok és minimális tudás megléte esetén bátran cserélhettünk otthon is lánckereket vagy fogaskoszorút, addig az e-bikeok esetében ezt már ajánlott szakszervizre bízni. No nem azért, mert nehezebb, vagy komplikáltabb lenne ezen művelet, viszont a nem megfelelő alkatrész cseréjével megváltoztatjuk a gyári konfigurációt, ami tönkreteheti (akár motorcserét is előidézhetünk) és hibakódokat generálhat (ami pedig a kerékpározás élményét rontja)!
Forró, nyári napon egy kiadós tekerés befejeztével, még ha csak rövid szünetet is tartunk, ajánlott a kerékpárt hűvös, árnyékos helyre letámasztani, mert a huzamosabb használattól amúgy is felmelegedő akkumulátor túlmelegedhet az erős napsugárzás hatására, ami pedig kárt okozhat benne (teljesítménycsökkenést vagy használhatatlanságot előidézve), illetve még rosszabb esetben fel is robbanhat.
Ugyanez igaz a huzamosabb ideig BOOST-módban való használatra is, mely erőteljesebben igénybe veszi az akkumulátorunkat, ami extra hővel jár.
Legfontosabb az akkumulátorok töltésénél, hogy azt ne nedves, nyirkos helyen, és legfőképpen ne túlzott felügyelet nélkül végezzük – például ne alvás közben, a mellékhelyiségben hagyjuk töltőn a kerékpárunkat! Erre azért van szükség, mert a legjobb minőségű és legnevesebb gyártó által készített akkumulátorok és töltők esetében is előfordulhat előre nem látható hiba/zárlat, ami tüzet okozhat…
A kivehető akkumulátorokat is érdemes többségében a kerékpárban tölteni, és csak nagy időközönként kivenni, majd a fémcsatlakozók felületén keletkező oxidációkat eltávolítani.
Bár a lithium ionos akksiknál nem kell figyelni a töltés mennyiségre – azaz bármikor tölthetők és bármilyen szintre – időközönként ajánlott 100%-ra feltölteni, mert ezeknél az akksiknál az utolsó 2-2,5 óra (avagy 20%-nyi töltés) során az elektronika karbantartást végez az akkumulátoron.
Ezenkívül arra is figyeljünk oda, hogy a hosszabb használaton kívüli időszakban se merüljön le teljesen az akkumulátorunk, mert a kisülés ronthatja vagy szinte használhatatlanná is teheti – szaküzletben lehetőség van szoftveresen lekérdezni az akkumulátor állapotát.
El kell fogadnunk, hogy az elektromos rásegítéses kerékpárok, hasonlóképpen az okostelefonokhoz, időközönként program-frissítésre szorulnak. És akárcsak a telefonok esetében, az e-bikeoknál is az elmaradt software update előbb-utóbb kisebb-nagyobb következményekkel jár – elmaradása esetén egyre több funkciót nem tudunk majd használni, egyre többször generálódik használat közben hibakód. Egyes rendszerek, mint például a Shimano STEPS, elvárják az időközönkénti frissítés megérkezését, máskülönben folyamatosan hibát generálnak.
Épp ezért az e-bikeok szervizkötelesek, melyek során nem csak a mechanikus problémákat keresik a szakszervizekben, de a rendszert üzemeltető programot is frissítik, avagy karbantartják. Ezen szervizintervallumra például a Shimano 6100 rendszerben már figyelmeztetés is beállítható, így biztos nem felejtjük el. A szoftver update általában első alkalommal ingyenes, az ezt követőek viszont már költséggel járnak.
Tartsuk szem előtt azt is, hogy egy régen frissített software-rel rendelkező e-bike rendszerét már nem lehet frissíteni a nagy verziószám különbség okán! Azaz egy régebbi, használt kerékpárt jó eséllyel nem tudunk már „életre kelteni”.
Fontos tisztában lennünk azzal is, hogy a softweres vagy mechanikus csalás garanciavesztéssel jár, illetve túlnyomó részt nem marad rejtve!
Nem jellemző, de előfordulhat, hogy a kerékpár egyik elektromos vezetéke elszakad. Ezek egy része akár otthon is javítható (főleg a koax kábelezések), de a többséget csak szervizben ajánlott cserélni.
Ha esetleg az akkumulátorból vagy motorból elhagyunk egy csavart – amit egyébként nagyon nehéz - lehet pótolni otthon is.
Szándékosan szétszedni az elektromos rendszer bármelyik részét, legfőképpen a motort, házi körülmények során nem ajánlott! A blokk és annak alkatrészei speciális illesztési- és meghúzási sorrendben, meghúzási nyomatékkal szerelődnek össze a gyárban, melyek tudása nélkül igen költséges károkat tudunk okozni.
Összességében elmondható, hogy egy e-bike esetében, a megfelelő karbantartás eléréshez sokkal jobban szakszerviz-függőek vagyunk, mint az analóg modellekkel. Persze mindig akad egy haver, vagy „szaki”, aki költséghatékonyan bele tud nyúlni a rendszerbe, de a gyártók, így a Shimano is nagy erőfeszítéseket tesz ezen külső, illetéktelen hozzáférések kiküszöbölésére – többek között a garanciavesztés is ennek egyik drasztikus lépése. Ezen irányvonalakat elsődlegesen nem a „költs-nálunk” gondolat vezérli, mint inkább a biztonságos közlekedés fenntartása.