Olcsó villanyt mindenkinek!

Olcsó villanyt mindenkinek!

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2022/06/30
A Shimano bemutatta a legkedvezőbb árú elektromos váltórendszerét a 105 Di2-t! Lehet, hogy borsot tör majd ezzel a saját felsőbb kategóriás rendszereinek orra alá is?

Ez nem valami politikai kampányfogás, hanem a Shimano következő lépése a Dura Ace, és UItegra Di2 után. Méghozzá egész gyorsan meglépték, nem sokkal a királyok bejelentése után. Persze az „olcsó” mindenkinek mást jelent, de tény, hogy a japán gyártó kínálatában nem szerepelt még ennyire kedvező árú elektromos váltórendszer!

A legkedvezőbb árú Di2 váltórendszer?

Olcsó villanyt mindenkinek!-7
A legjobb ár/érték arányú Di2 szett?
Olcsó villanyt mindenkinek!-7

Természetesen ez magával hozta azt is, hogy immáron 12 sebességes váltórendszerrel érkezik, de ez valahol mára minimum követelmény is lett, hiszen a SRAM már emberemlékezet óta készít 12 sebességes rendszereket. Az első Golden Arrow névre keresztelt 105-ös csoport pont 40 éve lépett a piacra, így nem meglepő, hogy erre a jubileumra időzítettek a Di2 bemutatását is. R7100 kódnéven érkezik a Tour de France csapatbemutatójának napján publikált szett, persze a nagy körversenyen senki bringáján nem kell majd ezt keresni. 
 

Olcsó villanyt mindenkinek!-6
Változott a fékváltókarok ergonómiája is
Olcsó villanyt mindenkinek!-6


A semi wireless, azaz félig vezeték nélkül, félig kábeles vezérlés is a nagy tesóktól csorgott le ide, ahogy a dizájn is. Nyilvánvalóan nehezebbnek kellett lennie, mint az Ultegra, hiszen a „low budget” Di2 így is veszélyeztetni fogja az eladásait, hiszen aki nem sznob az inkább 105-tel veszi meg majd a bringáját, hiszen kvázi ugyanazt fogja kapni teljesítményben, csak súlyban nem. Miért jó egy amatőr kerékpárosnak a 12 sebességes váltórendszer? Mert még több a lehetőség az áttételekben. Hajtóműből 52/36, és 50/34 lesz az elérhető, hátsó sorból pedig 11-34 vagy 11-36T. Akárcsak a többi országúti Di2 szett esetében, az új 12 sebességes sorok kompatibilisek a 11 sebességes HG kazettákkal, viszont az új 12-es agyra nem megy fel a 11-es sor! 
 

Olcsó villanyt mindenkinek!-5
A hátsó váltó csere nem lesz olcsó
Olcsó villanyt mindenkinek!-5


A digitalizáció itt is jelen van a D-Fly által, az ergonómiailag továbbfejlesztett fékváltókar pedig 2db CR1632-es elemmel működik. Sőt az E-Tube nem csak PC-re elérhető, hanem mobilos alkalmazásként, ami természetesen kommunikál vezeték nélkül a vezérlőegységgel, így sok funkciót lehet innen testreszabni. Ahogy nem lesz már bowdenes 105-ös szett, úgy hagyományos patkófék sem, hanem csak tárcsásban lesz elérhető az újdonság.

Olcsó villanyt mindenkinek!-1
A fék erősebb, és jobban modulálható lett
Olcsó villanyt mindenkinek!-1

Az új fékek csendesebbek, és erősebbek mint az előd volt, és a fékbetét/féktárcsa távolság is megnövekedett 10 %-kal. Könnyebb lett a fékek légtelenítése is, aminek a szerelők fognak igazán örülni.

Olcsó villanyt mindenkinek!-7
A hátsó váltó dizájn is illeszkedik a felsőbb kategóriához
Olcsó villanyt mindenkinek!-7

A régi R7000-es szett egyelőre fut tovább, de nem tudni meddig. Nagyjából 1700 EUR-s árral kell számolni, de a többség vélhetően úgyis az új bringájában fogja először látni.