Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!

Bognár Tamás
Bognár Tamás
2022/09/26
Igazán erősre sikerült a Merida új trail, és enduro bringája! Immáron ebben a kategóriában is a világ elitjébe tartoznak.
Hirdetés

Nehéz úgy sajtóközleményt írni, hogy személyesen is erősen érintett vagy a témában. 2003 óta tesztelek Merida bringákat (is), mentem nagyjából mindenükkel ami megjelent, végigkövettem a márka alakulását a „budget bike” kategóriától a high-end-ig, és a One-Forty, One-Sixty bringákat is ismerem születésüktől, volt amelyiket még prototípus formájában is tesztelhettem. Most ez a széria újult meg, és az első jelek nagyon bíztatóak!

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-15
Igazán attraktív lett a csúcsmodell (is)
Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-15
Forrás: Merida

Rugóutak mindenféle terepre - One-Forty

Hazánkban inkább a trail bringának, a One-Forty modellnek van létjogosultsága, mivel nincsenek nagy hegyeink, bike parkjaink, így felesleges lehet a One-Sixty 170/160 mm-es rugóútját felrugdosni a hegytetőre. Na nem mintha sokkal kevesebbet rugózna a One-Forty, hiszen ott 150/140 áll rendelkezésünkre. Már az eddigi két generáció is atom jó bringa volt, de most már alig várom a tesztbringák érkezését, mert a sajtóanyag alapján még jobbra reszelték őket. Sajnos, mi itt ebben a kis országban kivárjuk a sorunkat, hiszen a nagy nemzetközi magazinok már kipróbálhatták élőben, de ami késik, az jön. Addig is visszasírjuk a mallorcai és ruhpoldingi tesztnapokat, ahol mindenki egyszerre kaphatta meg az újdonságokat. 

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-14
Speciális nyeregcső, hogy mindenkinek jó legyen
Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-14
Forrás: Merida

Szóval teljesen új geometriát kaptak a gépek, ami még több lehetőséget nyújt a bringaválasztásnál, bár igazából több fejtörést is okoz. A nyeregvázcső meredek és alacsony lett, amit hosszú 230 mm-es úttal rendelkező (de 30-230-ig beállítható!) leengedhető nyeregcsővel kombináltak. Miért? Azért mert így mindig kétféle vázméret közül is választhatsz attól függően, hogy mire használod a bringát. Pl 178 cm körüli testmagasságnál, ha inkább lefelé szeretsz veretni, akkor M-es méretet választasz rövidebb tengelytávval, rövidebb felsőcsőhosszal, ami agilisabb lesz. Vagy dönthetsz az L-es méret mellett, ami felfelé kiegyensúlyozottabb lesz a hosszabb felsőcsőnek/tengelytávnak köszönhetően és az üléspozíció is komfortosabb lesz a hosszú tekerésekhez. Ezen felül a nyeregvázcső kompatibilis speciális kialakítású Eightpins nyeregcsővel is ami sokkal könnyebb súlyú, így utólag tudod majd cserélni, ha szeretnéd. 

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-8
Használhatod 27.5"-os hátsó kerékkel is.
Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-8
Forrás: Merida

Emellett használhatod a bringát a gyári 29”/29” kerékmérettel, vagy kipróbálhatod a mullet-et, azaz elöl 29”, hátul pedig 27.5”-os kerékkel. Ehhez csak a flip chip geometria állítót kell megfordítanod, és kész is. A legszebb az egészben, hogy a középrész magassága nem változok közben, így a fejcsőszög sem, tehát a geometriát csak a kerékhez állítja. Ebből adódik, hogy a flip chip nem a pályához igazításra szolgál, hanem a kerékcserére!

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-7
A progresszivtás vázméretfüggő
Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-7
Forrás: Merida

De itt még nincsen vége! Jöjjön az AGILOMETER! A hátsó rugózás progresszivitása, áttételi aránya attól függ, hogy mekkora vázméretet vásárolsz, mivel minél hosszabb a váz, annál nagyobb progresszióra van szükség. Az S-es méretnél ez 6%, míg az XL-nél 14%. 

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-4
Flexstay és Flexpivot a támvillánál
Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-4
Forrás: Merida

A támvillák a már régóta ismert Flexstay kialakításúak, azaz tudnak minimálisan hajlani-rugózni és ennek köszönhetően a hátsó forgáspontot is el lehetett hagyni, ami egyszerűbben karbantarthatóvá és könnyebbé tette a lengőkart. Nem csak a karbon, hanem az alu váz esetén is Flexstay-t találunk, pedig az alumínium nem arról híres, hogy szeret végtelen mennyiségben deformálódni. Megnyugtatásul leírhatjuk, hogy ez a váz is teljesítette a Zedler Institut 5-ös szintű tesztjeit, ami kifejezetten a downhill, és bikepark felhasználásra készült bringákat hivatott minősíteni! 

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-2
A fedő alá eldughatsz kisebb szerszámokat
Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-2
Forrás: Merida

Okos megoldásokban sem fukarkodik a váz, alul a középrésznél a „cable port” ablak könnyen kivehető, és nem csak a kábelek befűzésénél nyújt nagy segítéget, hanem elrejthetsz oda egy kis multiszerszámot is. A hátsó tengelyből a kar kiszedhető, ami egy 4, és 6 mm-es imbuszkulcsot is magában foglal. A rugóstagnál pedig egy kis dokkoló konzol található a pótbelsőnek és arra is figyeltek, hogy sárvédő kompatibilis legyen a váz, és a villa. Akár 7 decis kulacsot is fel tudsz rá rakni, ami szintén jó hír, főleg azoknak akik nem csak lefelé szeretnének vele haladni. 

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-16
Minden benne van ami ma kapható, és csúcs
Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-16
Forrás: Merida

A csúcs One-Sixty Rock Shox ZEB villával, és Super Deluxe rugóstaggal érkezik, ami az abszolút felső kategória ma. Nem mellékesen Flight Attendant kivitelek, tehát bennük van a rugózást elemző, és háromféle móddal rendelkező csillapítás rendszer is! Természetesen SRAM Eagle AXS vezeték nélküli váltórendszerrel szerelik, és az XO1 Flight Attendant hajtókar is benne van a gépben. A kerekek karbon Reynolds Blacklabel Endurok-k, a fékrendszer pedig Shimano XTR. Emellett már-már kedvezőnek mondható a 11.000 EUR-s fogyasztói ár, ami nyilván rengeteg pénz, de ha megnézzük a konkurensek mennyiért kínálnak néha gyengébb specifikációjú csúcsmodellt, akkor már más a kép. Persze ár/érték arányban valószínűleg jobb választás a 6000-es, közel fél áron SLX szettel, de még mindig ZEB+Super Deluxe setuppal! És 15.6 kg-os súlyával mindössze 600 grammal nehezebb, mint a csúcsmodell, de nem kevés pénzt tudsz spórolni... 

Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-9
Hazai terepre inkább ez való
Minden eddiginél durvább lett az új Merida One-Forty és Sixty!-9
Forrás: Merida

A One-Forty 10K a trail kategória csúcsa, 150/143 mm-es rugóúttal, FOX 36 Factory villával, és Float DPS Factory rugóstaggal, XTR fékekkel, illetve SRAM XO1 Eagle AXS váltórendszerrel. Akárcsak a One-Sixty-nél, itt is karbon Reynolds kerekeket találunk, súlyban pedig 14 kg-ot nyom a gép. Véleményem szerint a dizájn is ütősre sikerült, de ez ugye erősen szubjektív kategória. Szóval várjuk az első beérkezéseket! 

Hirdetés