Menü

2019.10.29.     Hozzászólás 0

Arday Attila

Ebike-forradalom

Mikor és miért következhet be itthon?


Interjú Szatzger Ákossal az ebikeshop ügyvezetőjével.

A következő években újabb és újabb ebikeshop jelenik majd meg hazánkban – ennek hátteréről beszélgettünk Szatzger Ákos ügyvezetővel, aki a piac terjedéséről és korlátairól, az elektromos kerékpárok egészségre gyakorolt hatásáról, a nyugat-európai példákról és a forradalomról is beszélt a Mozgásvilágnak.

az is a dolgunk, hogy ismerjék az emberek az ebike-okat

Törökbálint után Miskolcon is nyílt ebikeshop, és úgy tudjuk, további üzletek jelennek majd meg országszerte. Minek köszönhető, hogy a prémium elektromos kerékpárokat forgalmazó boltok szaporodni tudnak?

Nagyon egyszerű a válasz, sikerült találnunk egy olyan befektetőt, aki támogat minket a bővülésben, így nyílhatnak majd tavasszal az új üzletek. Arra, hogy pontosan mikor és hol, még nem tudok válaszolni, mert ez a megfelelő üzlethelyiség felkutatásától és a toborzási folyamat sikerétől is függ. Hosszú távú tervünk, hogy országos legyen a lefedettségünk, és három éven belül minden megyeszékhelyen megjelenjünk.

Mekkora jelenleg a fizetőképes kereslet hazánkban a prémium ebike-okra, tekintve, hogy a többségük ára egy- és hárommillió forint között mozog?

Az átlagár azért jóval elmarad a hárommilliótól, nálunk ez 1,3 millió forint, és nagyon sok kerékpárt adunk el a 6-800 ezer forintos típusokból. Jelenleg Magyarországon kétezer darabot adnak el évente, mi ebből 500-at. Sajnos egyelőre ömlenek be Nyugat-Európából a bizonytalan eredetű használt ebike-ok. Karbantartót és pótalkatrészt sem tud sokszor az ügyfél találni hozzá, miután negyed áron megvette, ami csábító volt. A hazai kétezres piac mellé még ugyanennyi jön be így külföldről.

 

Ebike trekking túra

 

Várható-e ebike forradalom itthon, illetve Közép-Európa keleti felében?

Mi várjuk ezt a forradalmat, ezért fogunk terjeszkedni. Az egy főre eső vásárlás egy százaléka csupán a németországinak, pedig ennyivel nem állunk rosszabbul. A 90 milliós Németországban 1,2 milliót adnak el évente, így nagyon nagy a lemaradásunk, a lakosság alapján 130 ezres lehetne a magyar piac. Ha az új autók értékesítése alapján nézzük a vásárlóérték közötti különbség, akkor is 20-30 ezer ebike-ot kellene eladni Magyarországon évente. Van viszont egy olyan tömeg, amely vásárlóképes lenne, de nem is tud az elektromos kerékpárok létezéséről, ezért is az is a dolgunk, hogy a piacot bővítsük, nagy energiákat fektessünk abba is, hogy ismerjék az emberek az ebike-okat. Egy tehetős réteg viszont, amely Nyugat-Európát járja, egyre inkább elkezd kint bérelgetni, majd utána elkezdi keresni a hazai lehetőségeket is.

Európában és a világban hol a legnépszerűbbek az elektromos biciklik? Tekintve azt is, hogy van ország, amelyben államilag is támogatják az elterjedésüket.

Németország az évente több mint egymillió eladott darabbal visz mindent, jelentős még a holland, az osztrák és a skandináv piac is, ugyanakkor Franciaország vagy Olaszország jelentősen el van maradva. Nyugaton több helyen adókedvezményt kapnak a vásárlók a helyi önkormányzattól, ilyet találunk Ausztriában és Németországban is. Egy új kerékpár vásárlása esetén akár 500-1000 euró közötti lehet a támogatás. Ezeken a helyeken

megértették, hogy a belvárosi közlekedés szempontjából milyen fontos az ebike.

 

Speed pedelec

 

Korosztály és erőnlét alapján kiknek ajánlott elsősorban az elektromos kerékpár?

Az ötven feletti korosztály túrázására és városi közlekedésre is gyakran használja, ők azok elsősorban, akik az anyagi helyzetük, megtakarításaik alapján megengedhetik maguknak. Nyugat-Európához képest nálunk jelentős a 45 kilométer/órás végsebességű típusokat használó bejárók és öltönyös úriemberek száma, ugyanis itthon jóval könnyebb a forgalomba helyezés. Nyugat-Európában ezek a típusok rendszámkötelesek. A harmadik nagy réteg az elektromos mountainbike-ot használó harminc felettieké, hozzájuk kötődik az egyik legdinamikusabban fejlődő piac. Ami az erőnlétet illeti,

a legjobb kondival is annyival nagyobb lehet sokszor az élmény a hegyvidékeken, hogy sokan nem hagyják ki.

Másoknak műtét után, vagy a koruk miatt jöhet jól, de a gyereküket a hegytetőre hazavivő anyukák is megjelennek az ebike-osok között.

 

Ebike túra hegyi környezetben

 

Vannak-e arra vonatkozó tanulmányok, megfigyelések, hogyan hatnak másoknál az egészégre? Az elektromos rásegítésnek köszönhető könnyebb tekerés nyilvánvalóan jobban kíméli a térdet, ugyanakkor kevésbé fejleszti a kerékpáros izomzatát, erőnlétét.

Ha fogyni akar valaki, nem szabad túlságosan megterhelni a szívét, ebike-kal viszont a kisebb a terhelés, 130 alatt marad a pulzus. Mások az autót tudják elektromos kerékpárra cserélni, amivel megvan a napi testmozgásuk.

Várható-e változás a jövőben a prémium ebike-ok tartóssága terén? Az idei hírek szerint a hatótávolságuk a nanotechnológiás grafén-lítium akkumulátorok megjelenésével jelentősen nagyobb lehet 2020-ban is.

A technikai megoldás meglesz, az autóipar diktál. De öt éven belül szerintem nem kerülnek kereskedelmi forgalomba ilyen akkumulátorok, mégpedig a biztonsági szempontok miatt, a lítium alapú akkuk ugyanis veszélyes anyagnak számítanak, így az összes gyártó igyekszik a végletekig tesztelni az új akkukat.

 

Ebike akkumulátorok Forrás: Mozgásvilág

 

Megjelenhetnek-e a következő években a közhasználatú elektromos kerékpárok a Bubi közbringa-rendszerhez vagy a közösségi e-rollerek rendszeréhez hasonlóan?

Pécsett már van ilyen. A Bubinál is tervbe volt véve, a mi projektjeink között is szerepel, de ez inkább hosszú távú terv.

Forrásaink szerint a Bubinál a következő 1 évben nem várható, hogy megjelennek az ebike-ok, ellenben Győrben a Győrbike közbringa rendszerben már elérhetők a pedelec kerékpárok. Esztergomban pedig hamarosan elérhető lesz 40 ebike az Esztergom-Párkány határon átívelő kerékpárkölcsönző rendszer kialakítása révén. - a szerk. 

 

Olvass többet a témáról: interjú, ebike

Ajánló