Menü

2011.12.07.     Hozzászólás 6

Mozgásvilág.hu

Bringa "felelektromosítás" utólag

Nem kell egy egész bringára beruházni, hogy legyen saját elektromos kerékpárod


Az elektromos kerékpár (másnéven: pedelec) nem újkeletű dolog, mi is kipróbáltunk már több különböző típust.

Léteznek teljesen a nulláról felépített, kifejezetten elektromos kerékpárnak készült alkalmatosságok, mint például a Bosch elektromos kerékpár, vagy a vízzel és porral működő e-chopper és a 100km/h-val suhanó sebességrekorder BlackTrail, de létezik olyan megoldás is, amikor egy "bármilyen" bringát alakítanak át gyári körülmények között. Nem mellékesen, alvilági garázsokban dopping-kerékpár-elektronikákon is dolgoznak rossz-szándékú fejlesztők.

A fenti változatok között különbség van a motorteljesítményben, a hajtásban (első- hátsókerék, hajtókar), az akkumulátor kapacitásában, az érzésen és nyílván egy csomó, műszaki megoldásban, ami az egyszeri halandó számára kínai és igazából érdektelen is. Ami a legtöbb fenti változatnál a probléma, az az, hogy vagy egy teljesen új kerékpárt kell vegyünk ahhoz, hogy az elektromos kerékpározás élményét átélhessük, vagy meglévő paripánkat kell meglehetősen nagy, szervizben végzendő beavatkozásoknak alávetni.

 

Az ebikeshop.hu-n viszont kifejezetten olyan megoldásokat lehet találni, melyek házilag is beszerelhető alkatrészekkel elektromos rásegítést varázsolnak saját jól megszokott bringánkra. Ha tehát van egy pöpec és imádott kerékpárod, de úgy érzed szükséged lenne az elektromosság áldásos segítségére, akkor nem kell kettő közül választanod. Nem utolsó sorban anyagilag is jobban jössz ki, ha "csak" az elektronikát kell beszerezned és nem egy egész, legjobb esetben is minimum 200ezres bicajt.

 

"Felelektromosító" KIT

Az MXUS legolcsóbb elektromos kerékpár átalakító készlete tartalmaz egy első (vagy hátsó) kerékbe épített 250W-os agymotort, LED kijelzős, 3 fokozatban rásegítő pedelec rendszert és nyeregcsőre rögzíthető akkumulátort töltővel, mindezt 145ezer forintért (akku nélkül 76ezer Ft). 

A felelektromosítás legnagyobb beavatkozása az első, vagy a hátsó kerék cseréje, mivel a speciális agyat nem (vagy csak nagyon macerásan) lehet beépíteni a meglévőbe. Mi egy Merida Matts bringára szerelt verziót próbáltunk ki, ahol a hátsó kerékben volt a hajtás.

 

 

Az, hogy első- vagy hátsókerekes hajtást válassz-e csak rajtad múlik. Tapasztalatok szerint a férfiak a manuális hajtáshoz leginkább hasonlító és egyben fickósabb érzést adó hátsó hajtást részesítik előnyben, míg a hölgyek jobban kedvelik, ha a kormányzott kerék diktálja az iramot.

 


A nők szeretik, ha mindent egy kézben tarthatnak...

 

Menettulajdonságok

Eleinte igencsak szokatlan érzés volt, nem lehetett egyértelműen meghatározni, hogy mikor is kezd el dübörögni lábunk alatt a technika. Arról igen hamar le kellett szokni, hogy stop tábla előtt lassan csurdogálásnál még piciket tekerjünk, mert előfordult, hogy a fékezés pillanatában akart megundulni a paripa (persze minek tekerek, ha fékezek, nem igaz!?). Amikor kellően kitapasztaltuk a gépezet lelkivilágát, akkor kevés energiabefektetéssel is dinamikus haladást tudtunk produkálni. 

 


Fedélzeti komputer

 

A pedelec megoldások kézzel fogható negatívuma sajnos az utólag beépített alkatrészekkel is érezhető, miszerint jó 6-10kilogrammal megnöveli a kerékpár súlyát. Városi közlekedésben ugyan ez minimális probléma, durvább terepen - lévén mountainbike-ra szerelt megoldást próbáltunk ki mi is - már sokkal inkább zavaró tényező.

 


Dobozban érkezik a motoros kerék

 

Az MXUS szett tekerés közben kezdi meg a rásegítést, vagyis először el kell indulni, tekerni kell kb egy karikát és akkor indul be. Ez nem akkora gond sík terepen, bár én hiányoltam, hogy nincs taposás-érzékelő benne. Egy tihanyi pedelec-túrám közben volt szerencsém olyan típust kipróbálni, ami az apátsághoz vezető emelkedőn elindulásnál már akkor elkezdett dübörögnöm, amikor csak erősebben rátettem a lábamat a pedálra és oly' könnyedén indultam el, mintha sík terepen lennék.

A taposás-szenzor hiányát legnagyobb örömömre az LCD verziónál a kijelzőről vezérelhető "indító-löket" feledteti. Gombnyomásra néhány másodpercig minden tekerés és manuális hajtás nélkül megindul a paripa, csak kapaszkodni kell (de azt tényleg kell).

 

Egy elektromos rásegítésű kerékpárral az is átélheti a hosszú, dimbes-dombos, emelkedőkkel tarkított túraútvonalak leküzdésének élményét, aki koránál vagy fizikumánál fogva gyengébb kondícióval bír, de komoly életminőség javító hatása lehet idősebb embereknél, akik a rásegítés nélkül már nem lennének képesek akár a napi bevásárlást sem megtenni kerékpáron.

Az MXUS házilag felszerelhető elektromos rendszernek köszönhetően még szélesebb régetek számára lesz elérhető a pedelec-érzés. Részletek, bővebb infó itt!

 

Érdekes dolgokra lehet amúgy bukkanni az ebikeee weboldalán. Már kereskedelmi forgalomban is elérhetőek olyan - a fent taglalt belépő szintű modellnél fejlettebb - szettek, mint a Falco rádiós összeköttetésű, akár 50Nm-es csúcsnyomaték leadására is képes szett, vagy a James Bond filmeket idéző Vivax Assist "láthatatlan" egysége.

Olvass többet a témáról: pedelec