- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Európa legnagyobb kerékpáros kiállításának központi helyén minden évben a 6 tagú szakmai zsűri által díjazott innovatív termékek vannak kiállítva. S bár tudja mindenki, hogy a németek keze olykor enyhén hazahúz, és néha érthetetlen mit keres egy-egy termék a díjazottak között, ennek ellenére számos izgalmas megoldás van itt. Ezen cikkben most ezekből csemegéztem.
Idén a EuroBike Awards-ra közel 500 terméket neveztek be a gyártók, melyekből végül 64-et ismertek el díjazással,ezek közül tizenkettőt emelnék ki.
A városi kerékpáros közlekedésben valahogy folyamatosan kulcs szerepet tölt be a sisakok méretének használaton kívüli optimalizálása. Mindig akad egy gyártó, aki ráharap erre a témára, és új ötlettel rukkol elő. Idén a portugál Closca cég ilyen termékét díjazták is (ami egyébként reddot award 2015 díjat is tudhat magáénak már). Az eddigi összecsukási elvektől merőben más irányból közelítették meg a kérdést, és fentről lefele lehet „összeomlasztani” a sisakot, három egységbe bontva. A termék mögé létrehozott filozófia szerint ez azért jó, mert letisztult és szép dizájnt kapunk – lyukak, csavarok, különböző furcsa alakzatok és formák nélkül, valamint a tárolás egyszerű és könnyű – nem tud elgurulni, eldőlni. A szellőzést az elemek között kialakított pár milliméter átmérőjű függőleges rések szolgáltatják. A napi városi ingázáshoz ideális fejvédő.
A kanadai cég apró bringatartója nem vadonatúj termék. A szerkesztőségünk is használja lassan egy éve a munkába járós kerékpárjaink tárolásához. A kickstarter oldalon keresztül megvalósult projekt (az előzetesen megcélzott indulási tőkénél háromszor többet szedtek össze a közösségi oldalon) terméke letisztult, elegáns és modern külsejű, ami sok színvariációja révén személyre szabható. 3 méretben érhető el: S – 23-32 mm széles külsőkhöz, M – 33-42 mm széles külsőkhöz, L – 43-62 mm széles külsőkhöz. A tartó könnyen, a termék csomagolásán található sablonnal egyszerűen felrögzítjük a falra – a tárolási módnak megfelelő magasságban, hisz rögzíthetjük vele kerékpárunk két keréken, vagy a hátsó kerékre felállítva is.
Az Ion cég egy már létező termékére, a K_Lite-ra épül ez a díjazott modell. A láb belső részbe beépített cipzár révén a térdvédő könnyen és gyorsan felvehető, miközben minden eddig megszokott tulajdonsága megmaradt. A szövet alá rejtett kemény protektor és a SAS-TEC párnázások kellő védelmet nyújtanak egy keményebb ütközés során is. Elasztikus hátsó része és a tépőzáras pántok révén jól illeszkedik a lábunkra, és a szellőző tulajdonsága révén kényelmes viselet.
Szintén nem egy új termék, ami már tavaly a szerkesztőségben landolt. A szett két mágneses, egy LEDes – egy piros és egy fehér fényű – lámpából áll. Ezek fénye ahhoz elégséges, hogy városi közlekedés során lássanak minket, de fényük mellett vaksötétben bringázni veszélyes lenne. A megoldás – mágneses mivoltjuk révén – csak acélvázakhoz, kormányokhoz illetve nyeregcsövekhez rögzíthető. A világítás típusát (folyamatos, lassú és gyors villogó) a felhelyezéssel változtathatjuk meg – minden felillesztéskor változik a típus. Teljesen vízálló termék, mely villogó üzemmódban 40 óránál többet is tud működni az oldalanként két darab CR2032 (nem tölthető) eleme révén.
Minden bizonnyal még a hobbista kerékpárosok is találkoztak bringájuk egyik-másik alkatrészének csavarjainál nyomaték jelöléssel – általában 5 Nm-rel. No de vajon hány embernek van otthon nyomatékkulcsa? Nagyjából senkinek, s mi több, a legtöbb szerviznek sincs. Pedig a nyomaték meghatározás nem véletlen, mivel ez az érték biztosítja a legjobb rögzítést, a menet megszakítása nélkül – ha túlhúzzuk, kockáztatjuk a csavar, vagy inkább az anya rész menetének épségét. A Birzman tervezői felismerték ezt a helyzetet, és elkészítették a világ első nyomatékos zsebszerszámját! A szerszámon négy opció található: 25-ös torx és laposfejű csavarhúzó, valamint 4 illetve 5 mm-es imbusz. Ezek közül a két utóbbit tudjuk használni a beépített erőmérővel – az 5 Nm-es erőt elérve egyszerűen kattan egyet a kar. Praktikus és hasznos zsebszerszám, amiből a jövőben készülni fog több opciós is (már a kiállításon a Birzman standon pult alatt megnézhető volt).
A pumpapálya (tekerés nélkül, a felsőtestünkkel bele-belepumpálva a lejtmenetekbe haladunk előre) hatalmas móka, és kiváló edzés. A legjobb benne, hogy a legkisebbektől a legnagyobbakig, a gördeszkától, a rolleren át a bringásokig mindenki használhatja. Ilyen pályák általában földből, betonból vagy fából készülnek, helyhez kötötten. Ám egy cseh cég moduláris, könnyedén A-ból B pontba költöztethető pumpapálya rendszert kínál, ráadásul rengeteg vonalvezetési variációval. A rendszer bármilyen minőségű és jellegű sík (maximum 5%-os lejtése lehet) talajon felállítható, és biztonságosan használható.
Forradalmi szemüveglencse technológiát mutatott be az UVEX, amit rögtön kiemelt, GOLD díjjal jutalmaztak. Míg a fotokromatikus lencsék a fény (azon belül is legtöbb gyártónál az UV sugárzás) változására reagálva fokozatos átmenettel az anyagukban levő pigmentek segítségével váltanak színt (tónust), addig a vadonatúj elektrokromatikus lencse ugyan ezen változást egy e-Tint nevű folyadékkristályos anyag segítségével két állásban (64 illetve 16%) végzi el. A rendszer automata és manuális módban is üzemel – azaz a lencse vagy a fény csökkenésére automatikusan átvált egyik állásból a másikba, vagy magunk egy gomb megnyomásával tudjuk ezt eszközölni. A technológia még rejt magában hibát/problémát – beépített akkumulátorról működik, amit időnként tölteni kell; a lencse kivilágosodás után még foltos marad egy-két helyen; enyhe nyomásra a lencse érzékeny; extra magas ár (300 euró) – de érdekes és izgalmas irányt mutat a szemüveglencsék terén.
A városi illetve országúti kerékpározások során az egyik legnagyobb veszélyforrás, amikor a hátunk mögül érkező gépjármű vezetője nem vesz észre minket. A Garmin új radaros eszköze egyrészt figyelmezteti a kerékpárost, hogy 140 méteren belül nagy sebességű jármű vagy járművek érkeznek felé, másrészt pedig a hátsó lámpa fényerejét felerősíti, így figyelmezteti a hátunk mögött érkező autóst ott létünkre. A VARIA a biztonságos kerékpározás egy új szintje, ami biztos vagyok benne, hogy sok ember épségét fogja megóvni a jövőben!
Magam részéről szörnyülködve szoktam nézni a jövő kerékpárjainak kikiáltott pedelecek 80-as évek kvarcjátékait idéző kijelzőit/kontrollpaneljeit. Idén aztán végre megérkezett az első gólya, ami talán ezt a részét is megváltoztatja a piacnak. A BLOKS. terméke egyszerre kijelző és kontrollpanel, mindez egy nagyon minimalista, letisztult, de enyhén futurisztikus formavilágban. A pici eszköz LCD kijelzője maga egyben egy billenőkapcsoló is, mellyel szabályozhatjuk pedelec teljesítményét. Oldalában egy kapcsolóval a rásegítést, másikkal pedig a lámpát kapcsolhatjuk be. A monokróm kijelzőn (ami negatívban mutat mindent, hogy tűző napon is jól látható legyen minden infó) az aktuális tempó mellett az akkumulátor töltöttségi szintjét és a rásegítés mértékét látjuk csak – de ennél nem is kell több alapszinten. Természetesen vízálló. Jelenleg csak OEM szinten kínálják pedelec gyártók számára, de tervben van, egy jövőbeni aftermarket megjelenés is.
A bringáscipő több is lehet, mint csatlakozási pont a pedál és a lábad között. A Giro is így gondolta, és adott még egy funkciót az új Republic XL modelljének: itt a biztonságnövelő cipő. A gyártó kombinálta az eleganciát, a fűzős felsőt, a mikrovelúr sarokrészt, a vaskos, járást segítő talprészt és a fényvisszaverős anyagot. Az eredmény egy messziről is feltűnően látszódó lábbeli, ami ideális viselet lehet városban vagy országúton kerékpározók számára, a biztonságosabb közlekedéshez.
Íme egy kabát, ami speciálisan a nagy sebességű pedelec kerékpározáshoz lett tervezve. Amikor könnyedén tudunk 30 kilométer/óra tempóval vagy efelett haladni, és nem is kell ehhez megerőltetően pedálozni, fontos a megfelelő ruházat – akár csak a motorozás során. A Diavelo kabátjának különlegességét a felfújható mellkas és hátrész adja, mely extra légrétegének köszönhetően plusz hőszigetelő réteget biztosít viselője számára. Ha pedig leszállunk a kerékpárról, akkor csak leengedjük, és könnyedén összehajtogathatjuk kicsire.
Számos kerékpár szerepelt idén is a díjazottak között, de csak egy akadt, ami előtt hosszú-hosszú percekre megálltam. Nem vagyok egy országúti fan, de a Cannondale ultra vagány bringája elgyengítette montis szívem. Az angol szakzsargonban gravelroad-nak nevezett kategóriába illeszkedik be a Slate Force. Vaskos gumijai (42 mm) strapabíróbbá teszik, tárcsafékjei, a Lefty villa, a hátsó 142×12mm-es átütő tengelye, valamint a kevésbé meredek ülő pozícióban használható geometriája nagyon kényelmes bringává teszik. A badass fekete színe már csak hab a tortán.