- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Kétféle ember létezik. Az egyik aki szerint egy elektromos kerékpárt nem lehet hagyományos módon lemosni, a másik szerint pedig ugyanúgy kell mint egy normál bringát. Igazából egyiknek sincsen igaza. Főleg a terepen használt ebike-ok gyakori takarítást igényelnek, nem ördöngösség a dolog, de azért vannak dolgok amikre figyelni kell.
Az egyik szerint csak a vödör/szivacs kombó létezik, és vannak a többiek, akik megtanultak gőzborotvával is jó munkát végezni. Utóbbira szükség is van, hiszen a nagynyomású gépek akár 80-100 bar-os nyomással is ki tudják nyomni a vizet magukból, ami komoly károkat tud okozni.
Főleg abban, hogy elektromos alkatrészeket tartalmaz, bár ilyeneket már az elektromos váltórendszerekben is találunk. Az ebike komponensek IP54-esek, azaz mechanikai ütés ellen jelentősen (6-ból 5), víz ellen viszont mérsékelten (9-ből 4)védettek csak. Itt a 4-es kategória a fröccsenő vizet jelenti, azaz esőben nyugodtan tekerhetsz vele, de például egy medencébe már ne dobd bele.
1. Mindig lehetőleg rögtön a bringázás után állj neki a takarításnak, amíg a sár és egyéb szennyeződés nincsen rászáradva!
2. Az első és legfontosabb dolog, hogy áramtalanítsd a bringát mosás előtt. Alapszinten ez azt jelenti, hogy nincsen bekapcsolva, de az a legjobb, ha megoldható, akkor az akkut is vedd ki belőle, vagy róla, attól függően, hogy külső vagy belső akkus a bringa. Vedd ki a kulcsot a zárból, és hajtsd le a védőkupakot a töltőcsatlakozónál is. Ha levehető a kijelző, akkor azt is vedd le mosás előtt.
3. Sose mosd az ebike-ot fejjel lefelé fordítva! Minden váz alján a motorvédő burkolatoknál, vagy még plusz egyéb helyeken is találunk vízkivezető nyílásokat pont azért, hogy ha menet közben bejut a víz mert felveri a kerék, vagy befolyik mosáskor a kábelbevezető nyílásokon, akkor az ki tudjon folyni azonnal alul. Ha megfordítod a bringát, akkor megakadályozod a működését
4. Ha olyan kialakítású a vázad, hogy nem csak a víz, de akár a sár is el tud jutni a vázba épített akku csatlakozóihoz, akkor azt is nyugodtan most le bő vízzel, minden szennyeződéstől meg kell szabadítani, különben gondot okozhat. Külső akkunál pedig biztosan el fog jutni oda is a dzsuva, így tisztítani kell.
5. A gyártók többsége tiltja, vagy ellenzi a gőzborotva használatát. Főként azért mert az emberek többsége nem tudja megfelelően használni, és el szeretnék kerülni a garanciális problémákat. Pedig semmi gond sincsen a nagynyomású mosóval, ha betartod a játékszabályokat. Egyrészt nem mosod a bringát kisebb távolságról mint 1-1.5 méter nyomástól függően. Sehol nem nyomod a vizet a csapágyakra merőlegesen, mivel a tömítések a kerti slag nyomását még ki fogják bírni, de az 50 bar-t biztosan nem. Ez a kerékagyakra is igaz, nem csak a hajtómű környéki tömítésekre! Gondolhatod, hogy bringa kölcsönzőnél, ahol a nap végén több tucatnyi bringát kell letakarítani, ott sem vödörrel meg szivaccsal bohóckodnak. Arra, hogy a felhasználók többsége nem tudja helyesen használni a nagynyomású mosót, ott vannak a szervizek által, szétszedett motorokról készített fotók százai, többségében vízkárról tanúskodva, főleg a 2018 előtt gyártott motorok esetében. Tehát ezzel csak óvatosan, saját felelősségre!
6. A mosással nem ér véget a tisztítási feladat, mivel a tiszta víz is ugyanolyan károkat tud okozni a csatlakozásoknál, mint a koszos. Mindig töröld szárazra az akku csatlakozási pontjait, mivel ha még vizesen visszarakod az akkut, az ott található viszonylag szoros kontakt miatt elkezdődhet a nedves felületek oxidálódása, korrodálódása. Ezért nem célszerű olyan helyen tárolni az ebike-ot ahol nedvesség érheti. A legjobb, ha rendelkezésedre áll sűrített levegő, és azzal tudod kiszárítani. Érdemes a töltőcsatlakozót is kifújni ilyen módon, jobb ha töltéskor nincsen víz ott.
7. Amennyiben sokszor tekersz esőben vagy vizes körülmények között, érdemes évente egyszer az elektromos csatlakozókat széthúzni, és a kontakt tüskéket kontakt zsírral bekenni, ami növeli a vízállóságot, megakadályozza az oxidációt, és javítja a áram átfolyását. Ameddig garanciális a géped, addig ezt célszerű szakszervizben elvégeztetni, és persze utána is ha nem vagy képben 100%-ig az ebike szervizeléssel.
Ahogy látszik, nem ördöglakat az elektromos kerékpár tisztítása sem, de azért van pár pont amire érdemes figyelni, mivel nem olcsó rendszerekről van szó.