7 tipp Ebike tisztításhoz

7 tipp Ebike tisztításhoz

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2023/05/30
Kétféle ember létezik. Az egyik aki szerint egy elektromos kerékpárt nem lehet hagyományos módon lemosni, a másik szerint pedig ugyanúgy kell mint egy normál bringát.

Ebike tisztítása

Kétféle ember létezik. Az egyik aki szerint egy elektromos kerékpárt nem lehet hagyományos módon lemosni, a másik szerint pedig ugyanúgy kell mint egy normál bringát. Igazából egyiknek sincsen igaza. Főleg a terepen használt ebike-ok gyakori takarítást igényelnek, nem ördöngösség a dolog, de azért vannak dolgok amikre figyelni kell.

Az egyik szerint csak a vödör/szivacs kombó létezik, és vannak a többiek, akik megtanultak gőzborotvával is jó munkát végezni. Utóbbira szükség is van, hiszen a nagynyomású gépek akár 80-100 bar-os nyomással is ki tudják nyomni a vizet magukból, ami komoly károkat tud okozni.

Miben más egy elektromos bringát mosni mint egy hagyományost?

Főleg abban, hogy elektromos alkatrészeket tartalmaz, bár ilyeneket már az elektromos váltórendszerekben is találunk. Az ebike komponensek IP54-esek, azaz mechanikai ütés ellen jelentősen (6-ból 5), víz ellen viszont mérsékelten (9-ből 4)védettek csak. Itt a 4-es kategória a fröccsenő vizet jelenti, azaz esőben nyugodtan tekerhetsz vele, de például egy medencébe már ne dobd bele.

7 tipp elektromos kerékpár tisztításához

1. Mindig lehetőleg rögtön a bringázás után állj neki a takarításnak, amíg a sár és egyéb szennyeződés nincsen rászáradva!

2. Az első és legfontosabb dolog, hogy áramtalanítsd a bringát mosás előtt. Alapszinten ez azt jelenti, hogy nincsen bekapcsolva, de az a legjobb, ha megoldható, akkor az akkut is vedd ki belőle, vagy róla, attól függően, hogy külső vagy belső akkus a bringa. Vedd ki a kulcsot a zárból, és hajtsd le a védőkupakot a töltőcsatlakozónál is. Ha levehető a kijelző, akkor azt is vedd le mosás előtt.

3. Sose mosd az ebike-ot fejjel lefelé fordítva! Minden váz alján a motorvédő burkolatoknál, vagy még plusz egyéb helyeken is találunk vízkivezető nyílásokat pont azért, hogy ha menet közben bejut a víz mert felveri a kerék, vagy befolyik mosáskor a kábelbevezető nyílásokon, akkor az ki tudjon folyni azonnal alul. Ha megfordítod a bringát, akkor megakadályozod a működését   

4. Ha olyan kialakítású a vázad, hogy nem csak a víz, de akár a sár is el tud jutni a vázba épített akku csatlakozóihoz, akkor azt is nyugodtan most le bő vízzel, minden szennyeződéstől meg kell szabadítani, különben gondot okozhat. Külső akkunál pedig biztosan el fog jutni oda is a dzsuva, így tisztítani kell.

5. A gyártók többsége tiltja, vagy ellenzi a gőzborotva használatát. Főként azért mert az emberek többsége nem tudja megfelelően használni, és el szeretnék kerülni a garanciális problémákat. Pedig semmi gond sincsen a nagynyomású mosóval, ha betartod a játékszabályokat. Egyrészt nem mosod a bringát kisebb távolságról mint 1-1.5 méter nyomástól függően. Sehol nem nyomod a vizet a csapágyakra merőlegesen, mivel a tömítések a kerti slag nyomását még ki fogják bírni, de az 50 bar-t biztosan nem. Ez a kerékagyakra is igaz, nem csak a hajtómű környéki tömítésekre! Gondolhatod, hogy bringa kölcsönzőnél, ahol a nap végén több tucatnyi bringát kell letakarítani, ott sem vödörrel meg szivaccsal bohóckodnak. Arra, hogy a felhasználók többsége nem tudja helyesen használni a nagynyomású mosót, ott vannak a szervizek által, szétszedett motorokról készített fotók százai, többségében vízkárról tanúskodva, főleg a 2018 előtt gyártott motorok esetében. Tehát ezzel csak óvatosan, saját felelősségre!

6. A mosással nem ér véget a tisztítási feladat, mivel a tiszta víz is ugyanolyan károkat tud okozni a csatlakozásoknál, mint a koszos. Mindig töröld szárazra az akku csatlakozási pontjait, mivel ha még vizesen visszarakod az akkut, az ott található viszonylag szoros kontakt miatt elkezdődhet a nedves felületek oxidálódása, korrodálódása. Ezért nem célszerű olyan helyen tárolni az ebike-ot ahol nedvesség érheti. A legjobb, ha rendelkezésedre áll sűrített levegő, és azzal tudod kiszárítani. Érdemes a töltőcsatlakozót is kifújni ilyen módon, jobb ha töltéskor nincsen víz ott.

7. Amennyiben sokszor tekersz esőben vagy vizes körülmények között, érdemes évente egyszer az elektromos csatlakozókat széthúzni, és a kontakt tüskéket kontakt zsírral bekenni, ami növeli a vízállóságot, megakadályozza az oxidációt, és javítja a áram átfolyását. Ameddig garanciális a géped, addig ezt célszerű szakszervizben elvégeztetni, és persze utána is ha nem vagy képben 100%-ig az ebike szervizeléssel.

Ahogy látszik, nem ördöglakat az elektromos kerékpár tisztítása sem, de azért van pár pont amire érdemes figyelni, mivel nem olcsó rendszerekről van szó.