4 nap Szlovéniában észak és dél között Hír

2017/12/10
Ismerd meg észak és dél legjavát: gyalogtúrázás Goriska Brda vidékén, kerékpártúrák a Vipava-völgyben, Bovecban és Kranjska Gorában.

Megint bebizonyosodott számunkra, hogy ez a kicsiny ország északról délre és vissza mennyi változatosságot tud kínálni az utazónak, egészen a markánsan eltérő éghajlati különbségektől kezdve a természet sokszínűségéig, nem is beszélve arról hogy mennyi-mennyi látnivalót találunk eközben. A kultúra, a hagyományok és a történelem viszont régióktól függetlenül összeér-összefonódik, egy nagy egységbe foglalva az országot, amelybe óhatatlanul is belepillantunk még akkor is, ha csak történetesen a sport miatt jövünk ide.

Útban a Tamar-völgy felé Forrás: www.mozgasvilag.hu
Útban a Tamar-völgy felé

Szlovénia - Európa zöld szíve

Arra már az egyszeri átutazó is könnyen rájön, hogy itt az embereknek is "zöld" a szíve, bármerre is utazunk az országban a fenntarthatóság, a környezetvédelem és a természettel való harmónia jön velünk szembe, amellyel  jól esik azonosulni. Múlt és jelen egyszerre van jelen a városokban és falvakban, akár gazdag történelmi múltú kora középkori településekkel is találkozhatunk, ha elég figyelmesek vagyunk.

Šmartno és Dobrovo - régmúlt titkok őrzői

Ezúttal a déli határvidéktől az északi, Ausztriával határos régiókig nyúlt az utazásunk, amely első napjainak a szőlővidékéről ismert Goriska Brda adott otthont. Brda legjelentősebb sarokpontja Šmartno és Dobrovo. Šmartno ódon falaival, különleges pozíciójával és panorámájával nyűgözi le az utazót, míg Dobrovo a régió központjaként birtokolja a stratégiai fontosságú szőlőpincészetet és üzemet, ahol a helyi borokat készítik, valamint a jelentőségteljes várkastély tulajdonosa is egyben.

Goriska Brda Forrás: www.mozgasvilag.hu
Goriska Brda

Amikor ideérkezünk mindent akarunk látni egyszerre, a hangulat és a táj szépsége annyira megérint. Goriska Brdán keresztülfut az Alpok Adria Trail és a Parenzana monarchia korabeli vasútvonala mentén kialakított kerékpárút is, emellett számos helyi túraútvonalat is találunk, amelynek nyomán felfedezhetjük a térséget.

Fedezd fel gyalogosan Goriska Brda szőlővidékét és gazdag történelmű falvait!

Vipava-völgy - a kerékpáros turizmus új üdvöskéje

Az időutazás még ugyanezen a napon folytatódott, ugyanis tovább utaztunk a még számunkra is kevésbé ismert még délebbre fekvő Vipava-völgybe, amelynek megkapó szépségéről viszont már sokat hallottunk. A régió központja Ajdovščina, amely a völgy legnagyobb városa is egyben. Ajdovščina a helyiek elmondása szerint a kerékpáros élet központja is, a kerékpáros élet jelenleg is a fejlődési szakaszban tart, a kölcsönözhető kerékpárpark kiépítése is folyamatban van még.

Kerékpártúra a Vipava-völgy felett Forrás: www.mozgasvilag.hu
Kerékpártúra a Vipava-völgy felett

A völgyben egyébként elég nagy a potenciál, ugyanis az itt található Nanos fennsík és a Trnovski Gozd markáns hegyvonulata garancia az új kerékpáros ösvények felfedezésére, amelyek a köztudatba nem épültek be annyira még.

Az aktív turizmus fejlesztése egyébként komoly összefogásra épül, megtalálunk itt már olyan szálláshelyeket és kempingeket is, melyeknek kínálatában szerepel túraajánló vagy kerékpáros szolgáltatás. Ilyen szálláshely például a Lijak kemping Nova Goricában, vagy az Ajdovščinában működő . E két helyszínen egyébként változatos igényeknek megfelelő aktív csomagok közül is lehet választani. Mtb vezetőnk, Aljaž Kodrič lelkes résztvevője a helyi kerékpáros életnek, első Vipava-völgyi utunkon segítségével ismerkedhettünk meg néhány kerékpáros ösvénnyel, amelyek régmúlt időket idéző városokon, szőlővidéken és a Vipava folyó mentén vezettek keresztül.

Tégy te is időutazást a Vipava-völgyben kerékpárral!

Elhagyva a valóban sok lehetőséget rejtő és még további felfedezésre váró Vipava-völgyet északnak indultunk tovább, a számunkra már ismerős Kobarid felé, ahol végre megpillanthattuk újra a smaragd színű Soča folyót. Kobaridot már évekkel ezelőtt a szívünkbe zártuk, amikor először jártunk erre és bebarangoltuk az I. Világháborús "". Ezúttal csak átutazóban érkeztünk ide, egy éjszakát eltöltve a Kamp Koren rönkházaiban. A hacsak fél napot is meghatározó itt tartózkodásunk után máris tovább indultunk Bovecbe, hogy egy raftingozással és egy kerékpározással bővítsük élményeink sorát.

Két rafting között - könnyed kerékpártúra Bovecban

Bovecban ezúttal az Outdoor Galaxy biztosította számunkra a kerékpárokat és az mtb vezetőt is, aki egy nem túl megerőltető de ennek ellenére igen látványos, völgyben futó kerékpártúrát hozott nekünk össze. Bovecban a völgyön kívül szinte nem is találunk sík vagy enyhén emelkedő utakat, hiszen ahogy a hegyek lábához érünk, azok extrém meredeken folytatódnak tovább.

Csodás őszi fények Forrás: www.mozgasvilag.hu
Csodás őszi fények

Pont ezért a legtöbb helyen már e-mountainbike-okat is lehet bérelni, hogy a fizikai nehézségek ne vegyék el a kerékpáros kedvét a túra teljesítésétől. Ezúttal nekünk a sima 29"-es kerékpárok is megfelelőnek bizonyultak a mindössze 17 km hosszú kör megtételéhez, amely fizikailag és technikailag kényelmes, ám természeti szépségben 5*-ös élményeket nyújtott.

Próbáld ki te is Bovec 5*-os kerékpártúráját, ha erre jársz!

Meglestük Kranjska Gora kincseit: Zelenci, Planica és a Tamar-völgy a terítéken

Bovecet elhagyva utolsó napunkon elérkeztünk utazásunk csúcspontjához, befutottunk Kranjska Gorába. Érkezésünkre már igencsak lehűlt az idő, össze sem lehetett hasonlítani a déli enyhe klímával, amiben néhány napja még részünk lehetett. Ennek ellenére itt is kerékpártúrát terveztünk, így a túra reggelén minden meleg ruhánkat magunkra öltöttük.

Szerencsére a nap sütött, az égen egy felhő sem mutatkozott, így a legmegfelelőbb körülmények között indulhattunk felfedezni Zelencit, a Száva folyó forrását és Planicát, az Olimpiai síközpontot, amely télen a síugrás mellett a sífutók közkedvelt célpontja is egyben.

Zelenci Forrás: www.mozgasvilag.hu
Zelenci

Persze ezúttal hónak még nyoma sem volt, így a kerékpárosok és túrázók lepték el a környéket. Planicán túl csalogatóan hívogatott a Tamar-völgy, amely a Júliai-Alpok első hegyvonulatai között bújik meg, többek között a Jalovec, Szlovénia 6. legmagasabb hegycsúcsának árnyékában. A völgy vadságához és szépségéhez kétség sem fér, az utazás alatt az első kihívást jelentő szintemelkedéssel érkezünk meg a völgy végébe, ahol a panorámán kívül egy kellemes menedékház is fogad bennünket, hogy az elvesztett kalóriát pótolni tudjuk.

Csodáld meg te is Zelencit, Planicát és a Tamar-völgyet kerékpárod nyergéből!

4 csodás nap, 4 különleges esszencia Szlovénia látnivalói közül - belekóstoltunk a déli és északi régiók hangulatába és tájainak szépségébe, ám akárhányszor térünk is ide vissza, valójában sosem tudunk elszakadni úgy, hogy mindent láttunk. Szlovénia - soha véget nem érő történet!

Az utazás lehetőségét ezúton köszönjük az MGM Media Optima d.o.o. ügynökségnek, a szálláslehetőségeket pedig a San Martin Hotelnek, a Kamp Korennek és a !