- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Első hallásra abszurdnak, sőt, felháborítóak tűnik, hogy valakit elsősegély nyújtásáért megbüntetnek. Az eset még márciusban történt az Egyesült Államokban, de csak most lehetett róla olvasni a nemzetközi hegymászósajtóban. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ugyan mi közünk nekünk ehhez az egészhez? Nos, közvetlenül nyilván semmi, de több tanulsággal is szolgálhat. A történetben vannak kissé ködös részletek, egyesek a mentők hegyi jártasságát kérdőjelezik meg, mások az elsősegélynyújtó személy önfejűségét bírálják. Az igazság valahol félúton lehet, de az eset üzenete az, hogy az elsősegélynyújtásnak is megvannak a szabályai.
Egy sziklamászó az észak-karolinai Linville Gorge-ban mászott a Shortoff Mountain falán. A több kötélhosszas útból kb. 100 méter magasban elölmászásból kiesett, a legfelső köztese kiszakadt. Nekicsapódott a falnak és egy 10 méterrel lejjebb lévő párkányra zuhant. Eltört a medencecsontja, a farokcsontja és több bordája. Mászótársa értesítette a 911-et, valamint a hegy másik oldalán mászó ismerősöket is. Utóbbiak egyike egy 13 éve aktív önkéntes elsősegélynyújtó (Wilderness First Responder) volt.
Amikor az ismerősök felértek a hegy tetejére, egy mentőalakulat már a hegytetőn dolgozott és az ereszkedéshez szükséges standot építette. Megkérték az ismerősöket, hogy ne folyjanak bele a dologba, de az önkéntes figyelmen kívül hagyta a kérésüket és saját standot építve leereszkedett a sérülthöz. Ellátta őt, és a biztonság kedvéért egy extra közteshez kötötte. Ezután telefonon ő navigálta a helyszínre a légi mentőalakulatot. A történet pedig itt vett érdekes fordulatot.
A légimentők érkezésük előtt mobiltelefonon megkérték az önkéntest, hogy hagyja el a helyszínt, aki viszont azt válaszolta, hogy nem tud eleget tenni a kérésnek, mert a földi alakulat éppen az ő kötelén ereszkedik. A sérült mászó biztosítópartnere viszont szó nélkül felmászott a kötélen, ahogyan kérték. Az önkéntes végül 5-6 méterrel feljebb mászott egy másik párkányra, ahol úgy gondolta, nem lesz útban. Az időközben helikopteren érkező mentőorvos távozásra felszólító utasítását is megtagadta. Távozására egyébként azért lett volna szükség, mert a sérültet helikopterrel kívánták menteni, a forgószárnyak által keltett légörvény pedig az önkéntes testi épségét veszélyeztette volna. A helikopter megpróbált pozícióba helyezkedni, de megszakította a manővert, mert a pilóta nem volt meggyőződve arról, hogy az önkéntes kellően biztosította magát. Végül mégis sikerült berepülnie, a sérültet kimentették, az önkéntes csak ezután mászott fel a rögzített kötélen.
Az eset után a hatóságok 120 dolláros (kb. 29000 Ft) bírságot szabtak ki rá, mert 15-20 perccel késleltette a mentést. A mentést végző alakulatok vezetője szerint azzal nem volt baj, hogy a kérésük ellenére beereszkedett, mert az a sérült javát szolgálta. Az viszont, hogy a helikopter érkezésekor nem volt hajlandó elhagyni a helyszínt, már nem a sérült, hanem saját maga érdekében történő cselekvés, amivel ráadásul késleltette a sérült mentését.
Hazánkban szerencsére ritkán van szükség speciális hegyimentésre, viszont rengetegen túráznak a szomszédos országok magashegységeiben. Megpróbáltunk utánajárni, hogy mi az elvárható protokoll mentési helyzetben itthon és külföldön.
Azt talán senkinek sem kell mondani, hogy az elsősegélynyújtás állampolgári kötelesség, viszont bármit teszünk, azért felelősek is vagyunk. Alapszabály, hogy a segítségnyújtás során semmiképpen sem sodorhatjuk magunkat vagy egészséges társunkat (netán a mentőket) bajba. A mentés során mindvégig a sérült érdekei a mérvadóak, a mentőegységek kiérkezését követően pedig kötelesek vagyunk követni a mentést irányító személy utasításait.
Közúton is megközelíthető hazai turistautakon a segélyhívásra többnyire az Országos Mentőszolgálat vonul ki, a sérült állapotától függően felszerelt mentőautóval. Ezek két- vagy háromfős egységek, orvosilag megfelelően képzett személyzettel, akik azonban komolyabb fizikai erőt vagy alpintechnikát igénylő feladatot aligha tudnak megoldani. Ilyen esetben a katasztrófavédelem irányítása alá tartozó tűzoltókat, egészen speciális esetben pedig a Magyar Barlangi Mentőszolgálat önkénteseit riasztják. Nagyon fontos tehát, hogy segélykéréskor a sérült állapota mellett a környezeti viszonyokat is megfelelően vázoljuk fel, hogy kellően felkészült mentőegységet tudjanak a sérült segítségére küldeni. A többi már nem rajtunk múlik.
Hegedűs András, a Magyar Barlangi Mentőszolgálat egyik mentésvezetője kérdésünkre az alábbiakat tartotta fontosnak kiemelni a mentéssel kapcsolatban:
A mentést – orvosszakmai, ellátási szempontból – a helyszínen lévő mentőcsoport szakmai vezetője (a legmagasabb egészségügyi képzettségű személy, aki lehet mentőápoló, mentőtiszt, mentőorvos) vezeti. A hétköznapi életben a helyszínre küldött mentőegység (OMSZ mentőszemélyzet) vezetőjéről van szó.
Abban az esetben, ha a mentéshez nem elegendő az OMSZ személyzete, akkor a mentésben társszervek (katasztrófavédelem, azaz tűzoltók, rendőrök, barlangi mentők) is részt vesznek. Ebben az esetben az eü. irányító az OMSZ mentőegység vezetője, a „technikai” mentésvezető pedig a társszerv parancsnoka (pl: OMSZ: a sérültet csak vízszintes testhelyzetben szabad szállítani – parancsnok: úgy irányítja a mentést, hogy ez megvalósulhasson).
Mentés során a sérült érdekei a legfontosabbak. Ennek alá kell rendelni minden egyéb szempontot, leszámítva az ellátók biztonságát
Alapvető szabályok
1. Mentés során a sérült érdekei a legfontosabbak. Ennek alá kell rendelni minden egyéb szempontot, leszámítva az ellátók biztonságát (azaz anyagi szempontot, erkölcsi szempontot /én akarom megmenteni, te ne menj oda, stb./)
2. Ebből kifolyólag elsődleges szempont a sérült mielőbbi elsősegélyben részesítése, és ezután minél előbb magasabb szintű szaksegítség (orvos) helyszínre juttatása. Ebben segítenie kell a mentésben részt vevő szerveknek, ha nincs saját eü. személyzetük!
3. A helyszínen a mentés vezetője nemcsak jogokat gyakorol (irányít, enged, tilt, stb.), hanem felelőssége van a mentésért, a mentésben résztvevőkért!
4. A mentőhelikopteren a szabály ugyanez. A sérültért az orvos felel, orvosszakmai szempontból utasíthatja a pilótát, pl. ne gyorsan emelkedjen, ne emelkedjen magasba (külső nyomás csökken – üreges szervek nyomása emiatt megnő). De a pilóta dönt minden repüléstechnikai kérdésben. Csakúgy, mint a konkrét amerikai esetben, amikor a saját biztonsága érdekében el akarta küldeni az önkéntest, hiszen ha sérülést okozott volna neki, azért ő maga felelt volna.
A Katasztrófavédelem részéről a Heves Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivőjét, Hevesi Katalin tű. alezredest kérdeztük meg. Az esetleges büntetéssel kapcsolatban ő sem tudott tájékoztatást adni, viszont megerősítette, hogy a „tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény” értelmében a tűzoltás-/ műszaki mentésvezető – aki a tűzoltóság vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szerv jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelelő tagja – a kárfelszámolás különböző szakaszaiban, adott helyzettől függően dönthet arról, hogy kik tartózkodhatnak a káreseménnyel érintett területen.
Szlovákia
Szlovákiában a Magas-Tátrában működik szervezett hegyimentő szolgálat, melynek állománya hivatásos és önkéntes tagokból áll. Tevékenységük a Tátra Nemzeti Parkon (TANAP) belül szerteágazó, nagy hangsúlyt fektetnek a megelőzésre is. A hegyjárást igyekeznek szigorú keretek közé szorítani, melynek célja egyrészt nyilvánvalóan gazdasági jellegű (a hegyivezetők üzletének támogatása), másrészt a tapasztalatlan túrázók önmaguktól való védelme. Jó, ha tudjuk, hogy egy esetleges mentés után az első dolog, amit vizsgálnak, az az, hogy jogosan tartózkodtunk-e az adott területen. Ne várjunk osztatlan lelkesedést részükről, ha a tilosból mentetjük magunkat vagy társunkat. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy profi ellátásban részesülünk, így az együttműködés a legjobb, amit a sérült érdekében tehetünk.
Jó, ha tudjuk, hogy egy esetleges mentés után az első dolog, amit vizsgálnak, az az, hogy jogosan tartózkodtunk-e az adott területen.
Ahogyan Nagy Árpádtól, a www.magas-tatra.info oldal szerkesztőjétől megtudtuk, a Szlovák Hegyimentő Szolgálat idén júliusban új irányelveket vezetett be. A megelőzési céllal lefektetett irányelvek lényeges pontja, hogy meghatározzák azoknak a személyeknek a körét, akik engedélyt kaphatnak a jelzett turistautakról történő letérésre oktatás, gyakorlat vagy pedig kíséret céljára. A súlyos balesetek többsége ugyanis szervezett túrák illetve képzések során következik be. Szabályozzák például a sisak és a kötél használatát az ilyen szervezet tevékenység közben, valamint meghatározzák, hogy milyen felszereléssel kell rendelkeznie a hegyi vezetőnek vagy a túravezetőnek annak érdekében, hogy baleset esetén képes legyen elsősegélyt nyújtani. Az új irányelvek egyértelműen meghatározzák az egyes tevékenységeket, megállapítják a szabályokat, valamint szólnak azokról a képesítésekről, amelyekre szükség van a különböző tevékenységekhez. Ezek hiányában a hegyimentők akár 330 € összegig terjedő bírságot is kiszabhatnak, amely közigazgatási eljárásban még ennél is magasabb lehet. Az új irányelvek elérhetők a Hegyi Mentőszolgálat honlapján, valamint a regionális központjaikban is.
Ausztria
Ausztriában a hegyi mentők önkéntes alapon végzik munkájukat. Többségük hegyi vezető, így technikailag maximálisan képzettek, orvosi tudásuk azonban az alapvető elsősegélynyújtásra korlátozódik (légi mentés esetén viszont természetesen orvos is van a helikopteren). Felkészültségük és helyismeretük miatt általában ellentmondást nem tűrően határozottak. Monostori András, a Mountex Adventure vezető oktatója szerint viszont készségesek, és örülnek a szakszerű orvosi segítségnek, amennyiben nincs még mentőorvos a helyszínen. Az amerikai eset kapcsán András egyébként a helikopteres mentésről személyes élménye alapján annyit mondott, hogy nem túl vicces, amikor az ember feje fölötti párkányról a rotor szele letakarítja a köveket… Szóval ha a mentők arra kérnek, hogy álljunk odébb, azt okkal teszik.
nem túl vicces, amikor az ember feje fölötti párkányról a rotor szele letakarítja a köveket…
Szintén személyes osztrák tapasztalatáról számolt be a magashegyi túrázásban jártas Dr. Szabadits Péter orvos is, aki egy raxi ferrátán történt baleset során részesített súlyos sérültet elsősegélyben. A kiérkező légimentőket előzetesen tájékoztatta a sérült állapotáról, az elsősegély során tett lépésekről, valamint orvosi képzettségéről. A helikopter a köd miatt csak órákkal később tudta elvinni a sérültet, de a mentőorvosnak a helyszínen egyéb beavatkozást már nem kellett végeznie, olyannyira szakszerű volt az elsősegély. Dr. Szabadits szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy a segítségnyújtás minden esetben kötelező, de amit ilyenkor teszünk, azért felelősek is vagyunk. Ausztriában ez annyiban különbözik, hogy ott a mentés elindulása után a hegyimentők felelősek a további történésekért. Még ha nagy létszámú mentésre is van szükség, célszerű, ha azt egy ember irányítja, akinek az utasításait követni kell.
Mi tehát a helyes eljárás, ha a hegyen baleset történik? Először is biztosítani kell a helyszínt, meg kell szüntetni a veszélyhelyzetet. Ezután felmérjük a sérülés mértékét, és amennyiben súlyos, elsődleges ellátásban (pl. vérzéscsillapítás) részesítjük a sérültet. Ezután hívjuk a mentőket, akiknek elmondjuk, pontosan hol, mi történt, hány sérült van, milyen jellegűek a sérülések, majd közöljük saját adatainkat, elérhetőségünket és várunk a diszpécser további kérdéseire, utasításaira. A telefont csak akkor tesszük le, ha nincs több kérdésük. Telefonon továbbra is a rendelkezésükre állunk. Amennyiben szükséges, másodlagos ellátásban részesítjük a sérültet a mentők kiérkezéséig. A mentők értesítése után a mentést irányító személy utasításait kötelesek vagyunk követni. Az Alpok területén a német vagy angol nyelvtudás a segélyhíváskor alapfeltétel, magyarul nem fog menni.
Hegyimentő telefonszámok:
Általános európai segélyhívószám: 112
Szlovákia: +421/18300
Ausztria: 140
Svájc: 1414 (Légimentők), 144 (hegyimentők)
Németország: 112
Szlovénia: 112
Olaszország: 118
Franciaország: 18 (mentők), +33 450 531 689 (Chamonix PGHM)
Fontos! Ha netán nem találna térerőt a telefonunk, kapcsoljuk ki, majd újra be, és a PIN-kód helyett a 112-t (hegyi mentés esetén Ausztriában a 140-et) írjuk be. A telefon ilyenkor automatikusan a legerősebb jelű szolgáltatóra vált és a segélyhívást kezdeményez.
Amennyiben telefonon bármilyen oknál fogva nem tudunk segítséget hívni, marad az alpesi vészjel alkalmazása: 1 perc alatt 6 alkalommal (10 másodpercenként) fény- vagy hangjelzés leadása. Erre a válasz 1 perc alatt 3 (20 másodpercenkénti) fény- vagy hangjelzés. A helikopterrel érkező mentőknek testtartásunkkal jelezzük, hogy mi kértük-e a segítséget:
Y (Yes, azaz igen, segítségre van szükségünk)
N (No, azaz nem, nincs szükségünk segítségre
Minden teendőnél fontosabb azonban a megelőzés. Csak megfelelő fizikai állapotban és a szükséges felszerelés birtokában, az időjárási helyzet figyelembe vételével menjünk a hegyekbe!