Túrázz a Látó-hegyek gerincén és a Nagy-Koppányon Túra

A Túrázz a Látó-hegyek gerincén és a Nagy-Koppányon Túra hossza 16.4 Km. Az útvonal szintemelkedése 682 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Börzsöny nyugati szegletében Márianosztrától északra a 3 csúcsból álló Látó-hegyek láncolata kínál látványos kilátásokat, és csatlakozik hozzájuk egy negyedik is egy kicsit arrébb. Bátran állíthatjuk, hogy ez a túra a panorámák köre, néhány rövidebb meredek emelkedőt leszámítva pedig viszonylag könnyen el is érhetjük a kilátó pontokat. Ha szeretsz sokat nézelődni, szánj erre a körre egy egész napot.

Márianosztráról úgy néz ki, mint egy piramis

Börtönmúzeum, kolostor és kálvária

Márianosztrán sok látnivaló van, kezdve a kolostorral és nagytemplommal egybeépült, napjainkban is működő börtönnel, aztán a szintén itt található múzeummal, továbbá itt található az egyik legszebb börzsönyi kálvária domb is. De javaslom, hogy ezen a túrán ne itt időzzünk, mert lesz néhány bejárandó csúcs út közben, ahová fel kell érnünk. Induljunk is el a zöld jelzésen észak felé.

Kopasz-hegy és ez látszik is rajta

A falu szélén az első amit meglátunk: egy piramis szerű háromszög alakú hegy. Bizony ez lesz az első célpontunk, a Kopasz-hegy, amely elsőre igen nehezen megmászhatónak tűnik, de közelebb érve azt tapasztalhatjuk, hogy nem is annyira, mint amilyennek látszik. A jelzésen egyenesen a tövébe jutunk el, ahonnan lesz egy rövid meredek felmászás oldalról. Jelzett ösvény visz fel oda, így bárki számára teljesíthető. A csúcs közelében érkezünk meg a tetőpontra, ahonnan még egy kis sziklás ösvényen érjük el a keresztet a csúcsán. Mivel odafent teljesen kopasz, így minden irányba káprázatos a kilátás. Rálátunk a Dunakanyarra, a Pilis-Visegrádi-hegységre és észak felé a Magas-Börzsöny vonulataira is.

Túrázz a Látó-hegyek gerincén és a Nagy-Koppányon-1
A Kopasz-hegy csúcsa

Sas vagy keselyű? Esetleg saskeselyű?

Só-hegy, Sas-hegy és a Nagyirtás

Ahogy jöttünk, úgy is megyünk, vagyis innen az egyetlen felvezető ösvényen kell visszafelé is lemásznunk. Ha elértük a zöld jelzést, ezen haladunk tovább a gerinc második csúcsa felé, amely a Só-hegy nevet viseli. Egy rövid erdei séta után a Lengyel-rétek nevű nyeregnél kezdünk ismét emelkedni, és némi bokros cserjés kanyargás után ismét kopasz hegyoldalon haladunk. Ahogy közeledünk a tető felé, egyre jobban tárulnak ki a távlatok. Odafent észak felől erdős terület van, így innen a kilátás csak dél felé élvezhető, ahonnan jöttünk. Így sem utolsó a látvány.

Túrázz a Látó-hegyek gerincén és a Nagy-Koppányon-4
Nagy-Sas-hegy, Keselyűs-orom

Ereszkedni kezdünk az erőben aztán elérjük a nyerget, ahol a Nagy-rét található. Itt oldalt is ki lehet sétálni egy magaslatra, ahonnan ismét körbe szemlélődhetünk, aztán nekivágunk a Nagy-Sas-hegy oldalának. Ismét meredek szakaszon kell felmásznunk a panoráma ponthoz. A látvány megéri, de aki szeretné kihagyni a meredeket, az szintben is elsétálhat a jelzésen a hegy alatt. A hegy túloldalán a Keselyűs-orom sziklás oldalán ereszkedünk le. Hát így találkozott a sas és a keselyű. Az Érsek tisztás feletti nyeregből ereszkedünk le a Nagyirtás pusztán található Szent Orbán erdei fogadóhoz. Jöhet egy jól megérdemelt ebéd vagy a csomagolt élelemből, vagy a fogadó büféjében.

Negyedik a ráadás

Kiadós pihenő után folytathatjuk is egy utolsó heggyel, ez pedig a Nagy-Koppány. A Nagyirtás pusztai vasútállomás mellett a kék kereszt jelzésre fordulunk és a Nagy-Gyertyános hely oldalában emelkedünk felfelé. Egy darabon vízszintesen kerüljük a hegyet, aztán a déli oldalára kerülve már a Nagy-Koppány gerincén emelkedünk tovább egészen a csúcsig. Ahol ismét egy réten találjuk magunkat és kémlelhetjük a hegyeket, és a Dunát. Itt is el lehet jócskán időzni.

Túrázz a Látó-hegyek gerincén és a Nagy-Koppányon-7
A Nagy-Koppány csúcsán

A Koppány-nyereg felé indulva a piros jelzésen elkerüljük a nyerget és élesen visszafordulva a Misa-réti-árokban folytatjuk a túrát. Nagyon kellemes völgy néhány gázlóval, amelyeken nem nehéz átkelni. A patak túloldalán a Koldus-kút forrást is érintjük. Az árokban félúton találkozunk a Letkésről érkező zöld jelzéssel is, itt néhány kidőlt fán keresztül kell másznunk. Utána már jól járható a völgy. Mezőgazdasági területekre érkezünk és feltűnik a Márianosztrai templom. Széles, kissé sáros traktorokkal sűrűn járt úton érkezünk vissza.