Túra a Kerteskői-szurdokon át a Hajagok tanyavilágába

A Túra a Kerteskői-szurdokon át a Hajagok tanyavilágába hossza 18.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 510 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Magas-Bakony kevésbé látogatott, viszont „pofán csapósan” szép Hajagok régiója (Alsó-, Közép- és Felső-hajag) egy olyan ritka – egyértelműen az Alföldre jellemző –  tanyavilágot rejt magában, amivel hegyvidéki környezetben nem találkozunk máshol Magyarországon. Ráadásul bejárhatjuk közben a hazai szurdokok egyik kisebb körben ismert szurdok völgyét, a Kerteskői-szurdokot is. Itt is lesz mit felfedezni.

Szent-kút és Szurdok

A Bakonybéli Borostyán-kúti-tó és környéke

Mint azt már más túraleírásban is említettem, Bakonybél környékén rengeteg bakancslistára illő látnivaló van, ilyen a Borostyán-kúti-tó is, amely a falutól dél felé az erdő szélén található. Túránk kiinduló pontja is itt lesz, a tó mellett sok parkolóhely van, ha pedig busszal jöttünk Bakonybélbe, akkor 1 kilométeres sétával érhetjük el a központból a kolostor mellől indulva. A tó partján találjuk a szent kútként becsben tartott Borostyán-kutat, mellette pedig a Szent Gellért kápolnát, ahonnan még egy rövid kálváriát is bejárhatunk a kápolna feletti dombtetőre. A tó partján körbe sétányt találunk padokkal, ahol még este is van kivilágítás, idilli pihenőhely, akkor is mikor visszatérünk egy nagyobb túra körről.

Túrázz a Kerteskői-szurdokon át a Hajagok tanyavilágába-5
Borostyán-kúti-tó

Szurdokvölgyi felfedezések

Induljunk hát neki első célpontunk a Kerteskői-szurdok felfedezésének. A kápolna mellett meredeken felfelé induló piros kereszt jelzésen kaptatunk fel a Csúcs-hegy oldalában. Rövidesen egy kerítéssel elkerített mezőre érünk, innen már nem meredek az út, végig az elkerített rész mellett haladva érjük el a kereszteződést, ahol a zöld jelzéssel találkozunk. Itt jobbra fordulva a zöldön folytatjuk a sétát, míg el nem érjük a szurdok bejáratát, vagyis az elejétől nem messze található Bányász-forrást. A forrás kőépítménnyel foglalt kút, kifolyója nincs, a szabadon elérhető kútvízből tudunk meríteni, bár a tisztasága nem szavatolható, lévén, hogy a falevelek bele tudnak potyogni, meg ki tudja még mi… Egy pihenő pad is található itt, az erdő csendjét nagyon lehet élvezni.

Túrázz a Kerteskői-szurdokon át a Hajagok tanyavilágába-1
Ösvény a Kerteskői-szurdokban

A szurdok bejárata innen már csak néhány perc. Rövid – összesen 300 méter hosszú – de nagyon látványos, óriási sziklákkal körülvett szurdokvölgy ez, amelyen átfolyik a Gerence-patak. Alján rengeteg kidőlt fa zárja el utunkat, de mivel régen itt vannak már, az ösvény mentén lekoptatták törzsüket a túrázók, könnyedén át tudjuk lépni őket. A szurdok közepén egy zöld forrásjelzésnek kellene lennie, amely felvezet a felső peremen található Judit-forráshoz, de a hegyoldalon annyi bedőlt fa van, hogy ezt alig lehet megtalálni, nagyon nehezen járható a meredeksége miatt is. A forrást a másik oldalról is fel lehet keresni, így ezt nyugodtan kihagyhatjuk. A völgy végére érve az útelágazásban balra egy zöld háromszög jelzést láthatunk, mi a sávon megyünk tovább jobbra felfelé. Néhány lépés után a zöld háromszög itt is elkanyarodik, ezúttal jobbra, és felvezet a szurdok felső peremére az Oltár-kőhöz. Odafent egy fakereszt található és némi erdővel borított lelátási lehetőség is akad a szurdokra. Ettől a ponttól rövid sétával elérhető a Judit-forrás, ahol találunk egy nagyon szép mésztufa lépcsőt is a patak mederben.

Pénzesgyőrben pénzt nem találsz…

A forrástól visszatérünk a zöld jelzésre és a kanyargó patak mentén girbegurbán csalinkázunk. Hamarosan elérjük a Kerteskői birtok kerítéssel elkerített legelőit is. Ezen a részen kicsit nehezíti a mozgást, hogy a kerítés és a patak meder között nagyon szűk helyet hagytak az ösvénynek, néhol az út le is van szakadva a meder felé, de azért járható még. Csalán és szeder indák boldogítanak, nem árt a hosszú nadrág. Végül aztán elérünk Pénzesgyőrbe, ahol érdemes frissíteni! A könyvtárral szemben az Imperiál Sörözőben kedves a kiszolgálás, tikkadt vándorok mentőhelye. Még Tikkadt szöcskét is lehet kapni, és annyi Békanőt ihatsz, hogy Béka-nő a hasadba!

Barangolás a hegyvidéki tanyavilágban

Hajagok rétjei

Pénzesgyőrt elhagyva a Hárskútra tartó dózerutat követjük Kisgyőrön át. Ez egy széles, autóval is járható kavicsos út, amelyen 3 km-t kell megtenni, de táj gyönyörű közben. Aztán elérünk egy elágazást, ahol jobbra kell fordulnunk és egy tanösvény jelzésen közelítjük meg a Hudi tanyát. A kertben legelésző alpakák mutatják a helyes utat, a kerítés mellett az erdőbe érkezünk, ahol egy kis völgybe ereszkedünk le, majd a másik oldalon kicsit felmászva gyönyörű rétre érkezünk. Ezen vágunk keresztül, miközben megnézhetjük a tájba illeszkedő Német tanya épületét és rálátunk a környező hegyekre is. További erdős mezős ligeteken haladunk keresztül, míg el nem érjük a Rák-tanyát. Ráktanya egy turista központ, ahol szálláshely, és sátorhely is akad, na meg a Gyalogcincér természetjáró központ. Ha szeretnéd elfelezni ezt a túrát, itt meg is alhatsz.

Túrázz a Kerteskői-szurdokon át a Hajagok tanyavilágába-4
Tanya a mezőn

A visszaútra megfelelő ösvény

Keresd meg a megfelelőt! Vagyis a sárga jelzést. Vannak innen lefelé még egyéb lejutási lehetőségek is, de több útvonal erősen benőtt, bozótos állapotú, így a sárga jelzést javaslom a visszaútra, amely az első szakaszon az erdészeti utat követi, aztán árnyas erdőkben halad néha ismét megközelítve az amúgy bicikli útnak jelzett, de jóval kanyargósabb és hosszabb útvonalat. A Fehér-kő-árok aljára érve, a patakmederből kimászva végérvényesen rátérünk a bicikli útra, és rövidesen visszaérkezünk a tóhoz. Jöhet a megérdemelt pihenés a tóparton, vagy egy éttermezés Bakonybélben.