Túra vártól várig a Várvölgyi tanösvényen

A Túra vártól várig a Várvölgyi tanösvényen hossza 9.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 255 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Tegyünk egy laza kirándulást a Várpalotán található Thury vártól a Fajdas-hegy lábánál található Bátorkőhöz, amely Mátyás király vadászlaka volt, közben végigjárunk egy izgalmas szurdokot, visszafelé pedig a pereméről tekinthetünk meg számos kilátó pontot, sőt a Fajdas-hegy csúcsára is kilátogathatunk. Ha március, április környékén tesszük, akkor medvehagymában sem fogunk szűkölködni. Könnyű, gyerekekkel is jól járható családi kirándulás.

Vár, vagy palota?

Legyen Várpalota

Várpalota legendás vára a Thury-vár egykori védőjéről, Thury Györgyről kapta a nevét, aki hosszú ideig megvédte a töröktől, de nevezik Újlaki várnak is, hiszen a 14. század második felében az Újlaki család építtette fel a várat. Azt pedig, hogy mi köze van az innen észak felé található Vár-völgyben épült Bátorkőhöz, azt most fogjuk felfedezni egy kellemes túrán.
A város könnyen elérhető vonattal, de ha kocsival érkezel, akkor a vár körüli parkolók egyikében tudsz parkolni. Az állomásról kicsit több mint 1 km séta a vár, innen indul a túra.

Túra vártól várig a Várvölgyi tanösvényen-2
A Thury vár Várpalotán

Irány a völgy, ne felfelé indulj el

Egy darabon az utcákon kell sétálni, aztán a Mátyás király utca végén elérjük az erdő szélét és egyben a völgyet is. Temető mellett haladunk el, aztán feltűnik egy meredek emelkedő az úton, de ez csak a beijesztés, az emelkedő aljában elágazás van és a tanösvény kezdő táblája, mi pedig a völgy alján maradunk. Nem sokára két kőfülkét fedezhetünk fel a sziklás hegyoldalban, valamint az első állomás tábláját, amely a növényvilágot ismerteti. Nem sokkal később a 3. táblánál egy pihenő padot is találunk. Mivel még elég keveset jöttünk, ez leginkább visszafelé lehet majd érdekes. További 100 méter után egy oldal ösvényen a piros kereszt jelzés kapaszkodik fel a völgy peremére. Nem felfelé folytatjuk a túrát, de a hely megjegyzendő, itt fogunk visszatérni a kör végén.

Túra vártól várig a Várvölgyi tanösvényen-5
A Gazsi-lik ürege

Pusztapalota szurdoka

Folytatjuk a sétát felfelé a völgyön, utunkat egyre nagyobb sziklák szegélyezik, a völgy felveszi szurdok szerű arcát. Nem sokkal arrébb újabb ösvény tart a perem felé, ez a tanösvény másik ága a Fajdas-hegy csúcsa felé, ezt az ösvényt majd később érintjük még, de csak opcionális irány lesz majd a túra bővítésére. A völgy egy nagyobb kanyart vesz, és egy mocsaras rész mellett haladunk el, amely a Kális-tó nevet viseli. Innen már egyenesen Bátorkőhöz tartunk, amelynek ormát rövidesen meg is pillantjuk. A fák között a szikla tetején feltűnik a torony. A piros jelzés jobbra fordul a mellékvölgyben a Vár-berek felé, majd egy kis barlang üreg hívja fel magára a figyelmet a sziklafalban, ez a Gazsi-lik. Elsétálunk a vár alatt, majd megérkezünk a pihenőhelyhez a lábánál, ahol padok és tűzrakóhely is van. Itt az idő egy hosszabb pihenőnek, mielőtt bevesszük a vár ormát.

A vár és ami fölötte van

Másszunk fel a várba

Az ösvény meredeken kapaszkodik fel a várhoz, nedves időben kicsit csúszhat is, legyünk óvatosak. Nem kell viszont sokat mászni, 1-2 perc alatt fel is jutunk a romokhoz. Az ismertető szerint a vár a 13. században épült és a török időkben pusztult el, közben birtokolta a Szalók a Csák és az Újlaki nemzetség is, utóbbi a szűkös bővítési lehetőségek okán építtette az Újlaki várat, vagyis most Thury várat a völgy déli végén egy magaslaton. Bátorkő pusztulása után már romos állapotában kapta a Pusztapalota nevet. A torony még hosszú időn át tartotta magát, míg a 19. század végén egy villámcsapás azt is romba döntötte. A romoktól tovább kapaszkodunk felfelé a hegyoldalban míg el nem érjük a völgy peremét. Odafent egy tisztásra érkezünk, itt is sok pihenő pad áll. Ez nem is véletlen, hiszen pazar kilátás tárul elénk a völgyre és a vár tornyára, amely éppen alattunk magasodik.

Túra vártól várig a Várvölgyi tanösvényen-3
Kilátás a völgy pereméről

Vissza a völgy peremén

Utunkat a síkon folytatjuk tovább visszafelé, és több pontról ráláthatunk még a völgyre, valamint a Kelet-Bakony egyéb csúcsaira és a Tési-fennsíkra is. Nagyjából a Kális-tó feletti részen rápillantunk még egyszer a völgyre és a sziklákra, aztán egy éles kanyarral jobbra fordulva erdős részen folytatjuk utunkat. A következő elágazásnál ismét összetalálkozunk a tanösvény másik ágával, itt eldönthetjük, hogy bevállalunk-e egy kitérőt a Fajdas-hegy csúcsára, ahonnan Várpalota felé van szép kilátás. A kitérő oda-vissza 3,6 km, ez hozzáadódik a túra teljes távjához. A kitérő végén visszatérünk erre a pontra és a piros kereszt jelzésen folytatjuk utunkat a völgy peremén. Ismét kopár rétekre érünk, és innen megint lelátunk a völgybe, szemközt pedig felfedezhetjük a Baglyas-hegy csúcsát is. A rét végén egy sziklás részen visszaereszkedünk a völgybe és a túra elején már látott érkezési pontnál visszacsatlakozva az eredeti úton fejezzük be a túrát.