Túra Szentendréről Leányfalura a Vöröskőn át

A Túra Szentendréről Leányfalura a Vöröskőn át hossza 11.7 Km. Az útvonal szintemelkedése 489 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Túránkon a Szentedrei Tyúkos-dűlő néhány nevezetességét fogjuk felkeresni, majd az Álló-réten át felsétálunk a Vöröskő kihagyhatatlan csúcsára, Leányfalu felé, pedig a Rekettyés és a Vörös Meteor forrásokat is útba ejtjük, mindezt úgy, hogy közben nem lesznek embert próbáló emelkedők. A Vöröskő meredek hegyoldalait kikerülve hátulról hódítjuk meg.

Előséta Szentendre lakott területein

Határcsárda kompkikötő

Túránk első részét a zöld jelzésen fogjuk teljesíteni, amely a Határcsárdától indul a Dunaparton. A komp kikötőt is itt találjuk Szigetmonostor felé, ezért a Dunakanyar felé menő buszok is megállnak itt. Ha kocsival érkezünk, akkor a csárda mellett van parkolási lehetőség. A túra végén Leányfaluról busszal tudunk majd ide visszajönni, vagy ha busszal jöttünk, akkor le sem kell róla szállni a Szentenderei hév állomásig.

Kertvárosi séta

A jelzés két saroknyit a főúton halad, majd bekanyarodik a Barackvirág utcába és itt kezdjük meg felfelé utunkat a Tyúkos-dűlőn át. Mielőtt elérnénk a lakott terület szélét, bal kéz felé a zöld háromszög jelzésen tehetünk egy alternatív kitérőt, felmászhatunk a Kada-csúcsra, amely egy zöld szigetként emelkedik ki a házak közül, és szép a kilátás az alattunk elterülő Szentendrére. A másik lehetséges célpontunk pedig a Kucsera Ferenc forrás, amelyet 2019-ben építettek ki a névadó plébános tiszteletére, aki az 1919-es Tanácsköztársaság idején halt vértanú halált. A forrás 2 km-re van az elágazási ponttól, így vegyük figyelembe, hogy felkeresése 4 km útvonal hosszabbodást jelent.

Túra Szentendréről Leányfalura a Vöröskőn át-1
A Nyerges-hegy-oldalában az Álló-rét felé

A Nyerges-hegy oldalában

Visszatérve a zöld jelzésre kiérünk a lakott területről, és a Nyerges-hegy oldalában sétálunk tovább. Az Alsó-erdőn át a Kerek-hegy magaslatáig még enyhén emelkedve, utána viszont hosszan, teljesen vízszintesen gyalogolunk. Néhány rét is útba esik, a hegy felől a Kis-Pap-rét tűnik fel, amely inkább egy ligetes, ritkásan erdős tisztás, aztán később a Kákás-tó alig észrevehető mocsár rétje mellett haladunk el. Még egy rövid séta és megérkezünk az Álló-rétre, amely a Nyerges-hegy és a Nagy-Berseg-hegy közötti nyereg, és ahol egy csokornyi turista jelzés találkozik.

A Vöröskő becserkészése

A hegy lankás nyugati oldalán

Az Álló-rétről egy rövid szakaszon a Nagy-Berseg-hegy oldalában megyünk felfelé továbbra is a zöld jelzést követve, aztán ereszkedni kezdünk és itt letérünk a sárga sáv jelzésre. Kis ereszkedéssel lejutunk a Vöröskő nyergébe, ahol keresztezünk egy erdészeti utat, majd kezdődik az emelkedő a csúcsig. Erről az oldalról a leglankásabb, és nem is nagyon hosszú, nagyjából 800 méter után el is érjük a csúcs melletti esővédő alkalmatosságot. A pajta szerű építménytől már csak néhány lépés a csúcson álló emlékmű, és a pazar kilátás. A Dunakanyar keleti csücskétől Budapestig végig be lehet látni a Duna vonalát. Elértük a túra csúcspontját, érdemes a kilátást szemlélve megenni a magunkkal hozott szendvicseket.

Túra Szentendréről Leányfalura a Vöröskőn át-5
Panoráma a csúcsról

Lefelé a lejtősebb oldalon

A csúcsról a piros jelzést fogjuk követni, amely dél felé ereszkedik le a hegyoldalon. Kezdetben nem meredek az ösvény, aztán kezd keményebbé válni a helyzet, de szerencsére itt az ösvény szerpentinezve kanyarog, és így könnyebben jutunk le. A hegy lábánál a Rekettyés-tóhoz érkezünk, amely a felette lévő és működő Rekettyés-forrás ellenére teljesen ki van száradva. A forráshoz viszont a tómeder mellett kell felsétálni, ha szeretnénk megnézni.

Túra Szentendréről Leányfalura a Vöröskőn át-7
Rekettyés-forrás

Jó vízvételi lehetőség, bár nem sokára érintünk egy másik forrást is. A piroson tovább sétálva a Vörös Meteor-forrásnál is tudunk vízhez jutni. A Szénégető-patak völgyében haladunk tovább lefelé, míg el nem érjük Leányfalu házait és utcáit. A Gyulai Pál utcába torkollunk bele, amely egyenesen a Termál strandhoz vezet minket. Ha van nálunk fürdő cucc, le is lazíthatjuk fáradt izmainkat a túra végén. A fürdő melletti buszmegállónál szállunk fel a buszra és érkezünk vissza a Határcsárdához, vagy a hévhez.