Túra a titokzatos Árpád-várhoz

A Túra a titokzatos Árpád-várhoz hossza 11 Km. Az útvonal szintemelkedése 577 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Dömösről induló körtúránkon két helyen is ezer évnél is idősebb Árpád-kori létesítményeket keresünk fel. Az egyik a Dömösi prépostsági templomrom, a másik pedig az Árpád-vár, ahol hajdan egy lakótoronnyal büszkélkedő erőd állt, mindkettőhöz 1100-as évek eleji emlékek kapcsolódnak. Mindezt a kulturális élményt egy közepesen szintes körtúrára felfűzve az egészséges mértékű testmozgásnak is teret adunk.

Egykor Királyi palota

Dömösről másképpen

Dömös az egyik legkedveltebb kiránduló hely, mivel innen lehet a legrövidebb úton megközelíteni a híres-neves Rám-szakadékot, vagy a vadregényes Vadálló-köveket, ahol feljuthatunk a Dunakanyar legszebb panorámáját nyújtó Prédikálószékre. Induljunk most egy másik irányba, amely bizonyára kisebb népszerűségnek örvend az előbb említett útvonalaknál, ám nem kevésbé látványos útvonal. Dömösön a Petőfi téren található Napfény presszó melletti kis parkoló jó kiinduló pont a túrához, de fontos tudni, hogy itt fizetni kell a parkolásért a kihelyezett automatánál. Ha nem szeretnénk az 1200 Ft napidíjat kifizetni, akkor érdemesebb busszal jönni, vagy Dömös másik végén a Duna-parti ingyenes parkolóban megállni, onnan 15-20 perc séta a presszó.

A hegyre tartó utcán indulunk a piros jelzést követve, majd az első sarkon jobbra fordulva a temető felé kanyarodunk. A jelzés a temető kerten vág át. A felső végén elérjük a Prépostsági romok köré húzott kerítést. Sajnos a templomrom jelenleg nem látogatható, de ha felsétálunk a kerítés mellett, akkor a felső részen nagyon jól rá lehet látni a romokra. A romokra, amely 1060 környékén királyi palota volt, és I. Béla ide hívott össze országgyűlést egy német támadás visszaverésére felkészülve. Egy bizonyos történet szerint itt következett be halála úgy, hogy rádőlt a trónszék. A templomot már az 1100-as évek elején építették a palota helyén, de térjünk vissza még egy kanyarra I. Béla halálához, mert ugyan nem bizonyított, de feltételezések vannak arról, hogy a baleset mégsem itt történt, hanem a hegy tetején álló Árpád-várban. Fedezzük is fel!

Túra a titokzatos Árpád-várhoz-2
Pihenő az erőben

Erdei tisztásokon át

A temetőt egy kerítésre szerelt falétrán keresztül hagyjuk el, és elindulunk felfelé a hegyoldalban. Némi emelkedővel a Prépost-hegy oldalában, a Szuha-patakot követve érkezünk meg a Körtvélyes-hegy (legalább négy ilyen nevű hegyet tudnék felsorolni az országban) nyergébe. Az erdőt itt óriási rétek tarkítják, ahonnan ellátunk a Prédikálószék felé is. Az erdőszélen pihenő padok és kellemes nyugalom várja a túrázót, hiszen itt jóval kisebb a forgalom, mint a Rám-szakadék felé a Malom-patak völgyében.

Túra a titokzatos Árpád-várhoz-3
A Halyagosi rétek

Rövid pihenő után indulunk felfelé, itt már meredekebb az út a Szakó-nyereg felé, kacskaringós erdei ösvényen, sziklákat kerülgetve haladunk felfelé a cserjés-bozótosban. A nyereg alatt elágazáshoz érünk, itt tudunk balra kanyarodva a zöld jelzésre csatlakozni, amerre túránk folytatódik, de rövid kitérővel érdemes felsétálni a már közel lévő Szakó-nyeregbe, sőt még egy kis emelkedővel kimászhatunk a falépcsőkön a nyeregtől dél felé lévő Szent Bernát pihenőhöz, ahonnan szép a kilátás.

Az Árpád-vár keresése

Van forrás is

Aláereszkedünk a Szakó-nyeregből a Lukács-árok felső végéhez, és itt víz utánpótláshoz jutunk a szépen kiépített Júlia-forrásnál. A pihenőt elhagyva egy árkon kelünk át, amelynek mindkét oldalán lépcsők segítik az átjutást, majd felmászunk egy széles erdészeti út elágazásába. Ezen az úton nagyjából 50 métert haladva elérjük azt a pontot, ahol egyenesen felmászhatunk a hegycsúcsra, és megkereshetjük a vár elomlott fal maradványait. A tetőre semmilyen út nem vezet fel, így csak az emelkedő szerint tájékozódhatunk. Sokat viszont nem kell mászni, pár perc alatt fent leszünk. A gyökerek között érdekes feladat épített köveket keresni.

Túra a titokzatos Árpád-várhoz-5
Júlia-forrás

Lefelé a Lukács-árkon

A várból ugyanarra másszunk le, amerről jöttünk, majd térjünk vissza az elhagyott jelzésre. A hegy nyergében a zöld jelzésről áttérünk a sárgára a Rám-Szakadék felső végénél, ez vezet a Lukács-árokba. Egy jó darabon az útról le lehet nézni a szakadék tátongó mélységébe, aztán elkanyarodunk a peremről, és lefelé haladunk tovább a Lukács -árok völgyében. Az út rövidesen eléri az árok alját és a patak mellett haladva lejutunk a Malom-patakhoz. Innen mehetünk a jelzésen, amely a patak túloldalán az erdőben vezet, vagy sétálhatunk az aszfaltozott erdészeti úton is Dömösig. A falu szélén több büfét is találunk a völgyben, ahol felfrissülhetünk. A templomhoz érkezve a 11-es út mentén sétálunk vissza a parkolóhoz.