Kirándulás a Hódos-ér mentén nyár végi ciklámen vadászattal

A Kirándulás a Hódos-ér mentén nyár végi ciklámen vadászattal hossza 18.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 493 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Hódos-ér nem véletlenül kapta a nevét, mivel a patak medre folyamatosan változik az itt élő hódok torlaszai által, nyomaikat sok helyen felfedezhetjük, különösen száraz időszakokban. Ha pedig július – augusztus környékén túrázunk erre, felfedezhetünk még egy csodát, ciklámenek ezrei borítják a lejtőket. Keressük hát fel ezt a Cuha völgyével párhuzamos árkot, amely ráadásul sokkal kevésbé ismert, így a tömeget is kikerülhetjük.

Hódrágta utakon

Kezdjünk egy kis vonatozással

Maga a völgy több irányból megközelíthető, így elég változatos a bejárás lehetősége is. Indulhatunk Porváról vagy Vinyéről, de az is jó megoldás, ha a Cuha-völgyben elvonatozunk a Porva-Cseszneki vasútállomásig és innen indulunk felfedezni.

Egy völggyel arrébb...

Jelen túraleírásban a Porva-Cseszneki vasútállomásról indulunk. Keressük meg az állomás épülete mellett induló sárga kereszt jelzést, ezen indulunk túránk első szakaszára. Rövid szakaszon meredekebben, aztán már lazább emelkedőn sétálunk a hegy nyergéig. Innen egy rét mentén ereszkedni kezdünk, majd elérjük a sárga jelzést, amely a Hódos-ér mentén halad. A kereszteződés egy réten van, ahol a jelzett ösvény be van egy kicsit gazosodva, de van egy széles elkerülő út balra, amin kikerülhetjük ezt a rövid szakaszt.

Túra a Hódos-ér mentén nyár végi ciklámen vadászattal-3
A Hódos-éri kerékpárút

Innentől, ha az út mellett figyeljük a patak medret, számos hódvárat és hódok által rágott fát találhatunk, csak szemfülesnek kell lenni. A Gombás-Tehenes réten sétálunk végig, míg el nem érjük a gázlót és mellette egy fakeresztet. Itt átkelünk a patak túloldalára és egy széles erdészeti útra érkezünk, amely kerékpár út is egyben a Csárda-tető felé. Ezen sétálunk tovább, de lefelé.

Túra a Hódos-ér mentén nyár végi ciklámen vadászattal-5
Hód-rágta fatörzs

A Ciklámenes természetvédelmi terület

Virágvadászat

Nagyjából 2 km után egy kissé szűkebbé válik a völgy és meredekebbek lesznek a völgy falak. Itt érjük el a ciklámenes természetvédelmi területet. Ha éppen nyár közepén vagy végén látogatunk ide, kezdjük el figyelni az út mentén a bal oldali hegyoldalt, az árnyékos részeket. Az alapos szemlélő hamar megtalálja a kis lila virágokat, amik szinte beborítják a lejtőket, de éppen csak annyira látszanak, hogy ha nem keressük, simán elfutunk mellette. Közben egy hídon is átkelünk, így ismét bal kéz felé halad tovább a patak mellettünk. Ez az út egyébként a régen megszűnt Hódos-éri kisvasút nyomvonala volt. A ciklámenest elhagyva fél óra gyaloglás után elérjük a Vinye és Fenyőfő között vezető aszfalt utat.

Kakas-hegyi átjáró barlang

Másfél kilométer aszfalt séta következik, de szerencsére a környék nagyon szép, itt sem fogunk unatkozni. Aztán balra egy elágazásnál a piros jelzés megment minket, és ismét az erdőben haladunk tovább. A Dörgő-hegy oldalában keresztezzük a zöld jelzést, majd bekanyarodunk a Dörgő-hegy és a Kakas-hegy közötti völgybe. A Kakas-hegy oldalában piros barlang jelzést találunk, amely felvezet a Kakas-hegyi átjáró barlanghoz. Ide mindenképp érdemes felmenni, a sziklákon nagyon jó nyugis pihenőhelyet találunk. Jó érzés a sziklákon üldögélve az erdő csendjében elkölteni az ebédünket, már ha hoztunk magunkkal. Az átjáró barlang egyébként inkább csak egy nagyon rövid kürtő két egymás mellett lévő szikla között.

Túra a Hódos-ér mentén nyár végi ciklámen vadászattal-1

Kerékpárral is jó móka lehet...

Ha kipihentük magunkat visszasétálunk a völgy aljára és folytatjuk a túrát a piros jelzésen felfelé. A völgyből kiérve óriási rét mellett találjuk magunkat, ez a magaslat a Csárda-tető, ide érkezik fel a bicikli út, amelyen korábban lefelé haladtunk. Persze itt nincs vége, mert innen fel lehet jutni a Kőris-hegyre is. Nosza rajta, el is indulhatunk rajta lefelé, míg el nem érjük a keresztet és a gázlót, mert erre kell visszajutnunk a vasútállomásra, illetve ha Porváról indultunk, akkor itt térünk vissza a sárga jelzésre, amelyen vissza tudunk jutni a faluba.