Skanzen kör az Asztal-kőre és a Nyerges-hegyre

A Skanzen kör az Asztal-kőre és a Nyerges-hegyre hossza 8.2 Km. Az útvonal szintemelkedése 413 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Szentendrei skanzen felett van egy magaslat, ahová feltétlenül fel kell menni, ha egy olyan izgalmas ösvényen szeretnél kirándulni, mint a Spartacus-ösvény, vagy legalábbis nagyon hasonlón. A másik ok a kilátás, mert az sem elhanyagolható. Ezen a gerinc túrán több felé is el lehet látni, mert nem csak az Asztal-kő pereméről lehet lenézni, hanem a Nyerges-hegy csúcsáról is a másik irányba. Megkapóan szép és izgalmas útvonal.

A Sztaravoda környéke

Forrással kezdünk - indulás a Skanzentől

A skanzen kerítését megkerülve jutunk el a Staravoda völgyébe, amely egy patakvölgy, de forrás is, van ilyen, sőt, Szentendre Pismánnyal határos városrészét is így hívják a hegyoldalban. A kerülés után az út szélén található egy parkoló, amit kinevezünk kiinduló pontnak. A Forrást Szabadság-forrás néven is emlegetik, és a közelben lévő autóbusz fordulónak is ez a neve, ide kell érkezni ha busszal tervezzük az utazást. A másik lehetőség a Pilisszentlászlói busz Muflon utcai megállója, innen vissza kell egy kicsit sétálni. A parkolóból a forrás jelzésen le is sétálhatunk a völgybe, és felkereshetjük a forrást, aminek nagyon szép faragott kő foglalata van. A vize sajnos nem iható, egy üzenet figyelmeztet erre.

Skanzen kör az Asztal-kőre és a Nyerges-hegyre-1
Szabadság-forrás

A patak mentén

A patakot követve egy másik ösvényen egy hídon kelünk át, aztán visszajutunk az erdészeti útra, ahol lejjebb a parkoló is megtalálható. Ezen az úton folytatjuk a sétát felfelé, míg el nem hagyjuk az erdészházat. Ekkor a jelzés felkanyarodik a hegy felé, és felmászunk egy nyeregbe, ahol az út ketté ágazik. A sárga kereszt jelzés balra kanyarodik, mi viszont jobbra megyünk a jelzetlen, ám autónyi széles úton és az Asztal-kő lábánál haladva elmegyünk a sorompóig. Ezen a szakaszon ha felnézünk a hegy felé, akkor megláthatjuk a hegy névadó sziklatömbjét, amely tényleg egy nagy szabályos asztallapot formáz.

A gerinc peremén

Felfelé a bokorerdőben

Aranyszabály, ha egyszer valahonnan ki szeretnénk látni, akkor oda fel kell mászni! Ez most is bebizonyosodik, ahogy a sorompótól az ösvényt követjük a hegyoldalban, az erdő ritkás, ligetes, a látvány sejteti már, hogy nemsokára kitárul a táj, de ahhoz még feljebb kell menni egy kicsit. Lassan elérjük az Asztal-kő csúcspontját, az emelkedőnek egyelőre vége. Pár lépéssel arrébb feltűnik a sárga háromszög jelzés, amely vékony ösvényen vezet a perem felé az Asztal-kő kilátó ponthoz. És itt megérkezik a látvány is.

Skanzen kör az Asztal-kőre és a Nyerges-hegyre-4
Pihenő a keresztnél

Sziklagyepek világában

A kilátó nem egy pont, hanem az egész hegyvonulat végig, hiszen a lejtő teljesen fa mentes sziklás füves terület. Ahogy a túra elején felláttunk az Asztalkőre, úgy most lefelé is megnézhetjük, bár fentről nem tűnik annyira szabályosnak. Lemászni a hegyoldal meredeksége miatt elég nehéz, és a terület védett is, így ezzel ne próbálkozzunk. Helyette gyönyörködjünk a kitáruló panorámában a Pilis és a Budai-hegyek felé. Egy kicsit arrébb az ösvény mellett fából összetákolt keresztet találunk, felette a fűben fa lapok vannak lerakva egyfajta ülő alkalmatosságnak, és érdemes is kihasználni a lehetőséget. Kényelmesebb ülve bámulni a látványt.

Folytassuk a sétát a keskeny ösvényen a peremen, míg el nem érjük a szélesebb utat, amely lefelé vezetne tovább. Nem indulunk el lefelé, helyette jobbra fordulunk és kisétálunk a nem messze lévő sárga jelzésre. Ezen haladunk tovább a Nyerges felé.

Skanzen kör az Asztal-kőre és a Nyerges-hegyre-6
A Vöröskő a Nyerges csúcsáról

A Nyerges-hegy

Az út lassan emelkedik, jobbra tőlünk erdőirtás nyomai láthatóak, villanypásztorral bekerítve. A csúcs közelében éppen emiatt látunk ki a másik irányba is a Duna felé egészen Budapestig. Elérjük a csúcsot és visszatérünk az erdők világába a rétekről. Ami eztán következik, az alapos odafigyelést igényel, ugyanis a hegyről le is kell mászni és a jelzés nem finomkodik, nyíl egyenesen vezet le a tetőről a völgybe, ennek megfelelően kellően meredeken. Ha leértünk, az Álló-rétre érkezünk, ahol meg is állhatunk egy kis pihenőre. Lehet, hogy ezért nevezték el így?

Keressük meg a sárga kereszt jelzést, amely balra vezet tovább. A Kis-Hortoba-hegy dombjain ereszkedünk lefelé, és közben rácsodálkozhatunk a Nyerges fölénk tornyosuló tömbjére, innen jól látszik a meredekség. Egy idő után visszaérkezünk az Asztal-kő alatti elágazáshoz, ahol a túra elején jobbra fordultunk, innen már nincs más dolgunk, mint hogy a jelzést követve visszatérjünk a parkolóhoz azon az úton, amelyiken elkezdtük a túrát. Levezetőnek beiktathatjuk a skanzent, vagy a közelében található állatparkot is.